24 095
Frequentiebeleid

nr. 233
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 februari 2009

Hierbij ontvangt u mijn reactie op de door uw Kamer aangenomen motie-Van Dam c.s. (Frequentiebeleid 2008–2009, 24 095, nr. 229) betreffende de vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) van 18 december 2008.

1. Reserveren van ruimte voor een nieuwkomer

In mijn eerdere voorstellen1 betreffende de vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) heb ik aangegeven dat de frequentieruimte verdeeld kan worden over tenminste vijf verschillende partijen. Hiermee komen er meer keuzemogelijkheden voor de consument als het gaat om mobiele telefonie, mobiel internet en andere mobiele toepassingen.

In de motie-Van Dam c.s. is gevraagd om 20 % van de vergunningen voor een nieuwkomer te reserveren. Partijen met een eigen netwerk (volgens de motie KPN, Vodafone, T-Mobile, Ziggo en UPC) kunnen dan maximaal 80% van de vergunningen krijgen. Er zijn echter niet vijf partijen die een netwerk hebben met eindgebruikers op de communicatiemarkt, maar heel veel meer indien alle partijen meegeteld worden met een vast of mobiel (regionaal) netwerk. Het beperken van de kabelbedrijven Ziggo en UPC is daarom ongeoorloofd discriminatoir en heeft een aantal negatieve consequenties voor de concurrentie op de markt voor mobiele communicatie en dat is niet in het belang van de consument. Hierbij verwijs ik u naar de zienswijze van OPTA naar aanleiding van de motie vergunningverlening 2.6 GHz2, die het voorgaande ondersteunt (zie bijlage)3.

Het is wenselijk dat de veiling leidt tot een toename van concurrentie op markten voor communicatiediensten. Die mogelijkheid realiseer ik door, in aanvulling op mijn eerdere beleid, de bestaande spelers KPN, T-Mobile en Vodafone gedeeltelijk te beperken in hun deelname aan de veiling ten opzichte van nieuwkomers4. De beperking houdt in dat voor de cap van 40 MHz ook de gelijksoortige frequentieruimte die voornoemde partijen al bezitten in aanmerking wordt genomen5. Naast mogelijke deelname van nieuwe partijen als Ziggo en UPC zal hiermee ook ruimte worden gegeven aan nog minstens één nieuwe partij extra. Hiermee wordt de frequentieruimte verdeeld over tenminste zes partijen en zal ik in de geest van de motie handelen.

2. Consequenties voor beleid en tijdpad

In mijn brief van 17 december 2008 heb ik u aangeven dat het uitvoeren van de motie een vertraging tot gevolg heeft en een aantal juridische risico’s met zich meebrengt. Aangezien het veilingmodel met bovengenoemde aanpassingen complexer wordt, dient de veilingsoftware te worden aangepast en getest. Dat betekent dat het beleid en de veilingregeling nu worden herschreven en opnieuw worden geconsulteerd in het tweede kwartaal van 2009. Daarna zal ik een nieuw advies vragen aan OPTA en NMa. De definitieve veilingregeling wordt vervolgens in het derde kwartaal bekend gemaakt. Agentschap Telecom kan vervolgens een informatiesessie en een proefveiling in het vierde kwartaal houden. Ik streef ernaar om de daadwerkelijke veiling in het eerste kwartaal van 2010 van start te laten gaan.

De motie-Van Geel1, ingediend bij de Algemene Financiële Beschouwingen, wordt mede gedekt door de opbrengst van deze veiling. Het aanpassen van het veilingontwerp en het later uitvoeren van de veiling kan gevolgen hebben voor de veilingopbrengst. Ik wijs u er op dat het kabinet van opvatting is dat, als deze dekking niet volledig kan worden gerealiseerd, de intensivering in ruimtelijk-economische projecten met hetzelfde bedrag dient te worden verlaagd, zoals aangegeven in de brief met verwerking van budgettaire moties APB.

Ik zal de Tweede Kamer over de uitkomsten van de veiling informeren.

De staatssecretaris van Economische Zaken,

F. Heemskerk


XNoot
1

Brief aan de Tweede Kamer inzake vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) van 21 oktober 2008 (Kamerstuk 24 095, nr. 228). Brief aan de Tweede Kamer inzake vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) van 17 december 2008 (Kamerstuk 24 095, nr. 231).

XNoot
2

Zienswijze motie vergunningverlening 2.6 GHz OPTA van 21 januari 2008 (OPTA/AM/2009/200090).

XNoot
3

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
4

Nader wordt bezien in hoeverre dit ook geldt voor het bedrijf Worldmax (licentie 3.5 GHz).

XNoot
5

Op basis van artikel 6a van het Frequentiebesluit.

XNoot
1

Moties TK 31 700, nrs. 10, 15, 17 en brief minister van Financiën van 30 september TK 31 700, nr. 31).

Naar boven