nr. 233
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2009
Hierbij ontvangt u mijn reactie op de door uw Kamer aangenomen motie-Van
Dam c.s. (Frequentiebeleid 2008–2009, 24 095, nr. 229) betreffende
de vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) van 18 december
2008.
1. Reserveren van ruimte voor een nieuwkomer
In mijn eerdere voorstellen1 betreffende de
vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz) heb ik aangegeven dat de
frequentieruimte verdeeld kan worden over tenminste vijf verschillende partijen.
Hiermee komen er meer keuzemogelijkheden voor de consument als het gaat om
mobiele telefonie, mobiel internet en andere mobiele toepassingen.
In de motie-Van Dam c.s. is gevraagd om 20 % van de vergunningen
voor een nieuwkomer te reserveren. Partijen met een eigen netwerk (volgens
de motie KPN, Vodafone, T-Mobile, Ziggo en UPC) kunnen dan maximaal 80%
van de vergunningen krijgen. Er zijn echter niet vijf partijen die een netwerk
hebben met eindgebruikers op de communicatiemarkt, maar heel veel meer indien
alle partijen meegeteld worden met een vast of mobiel (regionaal) netwerk.
Het beperken van de kabelbedrijven Ziggo en UPC is daarom ongeoorloofd discriminatoir
en heeft een aantal negatieve consequenties voor de concurrentie op de markt
voor mobiele communicatie en dat is niet in het belang van de consument. Hierbij
verwijs ik u naar de zienswijze van OPTA naar aanleiding van de motie vergunningverlening
2.6 GHz2, die het voorgaande ondersteunt (zie
bijlage)3.
Het is wenselijk dat de veiling leidt tot een toename van concurrentie
op markten voor communicatiediensten. Die mogelijkheid realiseer ik door,
in aanvulling op mijn eerdere beleid, de bestaande spelers KPN, T-Mobile en
Vodafone gedeeltelijk te beperken in hun deelname aan de veiling ten opzichte
van nieuwkomers4. De beperking houdt in dat voor
de cap van 40 MHz ook de gelijksoortige frequentieruimte die voornoemde partijen
al bezitten in aanmerking wordt genomen5. Naast
mogelijke deelname van nieuwe partijen als Ziggo en UPC zal hiermee ook ruimte
worden gegeven aan nog minstens één nieuwe partij
extra. Hiermee wordt de frequentieruimte verdeeld over tenminste zes partijen
en zal ik in de geest van de motie handelen.
2. Consequenties voor beleid en tijdpad
In mijn brief van 17 december 2008 heb ik u aangeven dat het uitvoeren
van de motie een vertraging tot gevolg heeft en een aantal juridische risico’s
met zich meebrengt. Aangezien het veilingmodel met bovengenoemde aanpassingen
complexer wordt, dient de veilingsoftware te worden aangepast en getest. Dat
betekent dat het beleid en de veilingregeling nu worden herschreven en opnieuw
worden geconsulteerd in het tweede kwartaal van 2009. Daarna zal ik een nieuw
advies vragen aan OPTA en NMa. De definitieve veilingregeling wordt vervolgens
in het derde kwartaal bekend gemaakt. Agentschap Telecom kan vervolgens een
informatiesessie en een proefveiling in het vierde kwartaal houden. Ik streef
ernaar om de daadwerkelijke veiling in het eerste kwartaal van 2010 van start
te laten gaan.
De motie-Van Geel1, ingediend bij de Algemene
Financiële Beschouwingen, wordt mede gedekt door de opbrengst van deze
veiling. Het aanpassen van het veilingontwerp en het later uitvoeren van de
veiling kan gevolgen hebben voor de veilingopbrengst. Ik wijs u er op dat
het kabinet van opvatting is dat, als deze dekking niet volledig kan worden
gerealiseerd, de intensivering in ruimtelijk-economische projecten met hetzelfde
bedrag dient te worden verlaagd, zoals aangegeven in de brief met verwerking
van budgettaire moties APB.
Ik zal de Tweede Kamer over de uitkomsten van de veiling informeren.
De staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk
XNoot
1Brief aan de Tweede Kamer inzake vergunningverlening mobiele communicatie
(2,6 GHz) van 21 oktober 2008 (Kamerstuk 24 095, nr. 228). Brief
aan de Tweede Kamer inzake vergunningverlening mobiele communicatie (2,6 GHz)
van 17 december 2008 (Kamerstuk 24 095, nr. 231).
XNoot
2Zienswijze motie vergunningverlening 2.6 GHz OPTA van 21 januari
2008 (OPTA/AM/2009/200090).
XNoot
3Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
XNoot
4Nader wordt bezien in hoeverre dit ook geldt voor het bedrijf Worldmax
(licentie 3.5 GHz).
XNoot
5Op basis van artikel 6a van het Frequentiebesluit.
XNoot
1Moties TK 31 700, nrs. 10, 15, 17 en brief minister van Financiën
van 30 september TK 31 700, nr. 31).