24 093
Wijziging van de Ziekenfondswet en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten in verband met uitbreiding van de personele werkingssfeer van de Ziekenfondswet met een bepaalde categorie van AOW-gerechtigden alsmede de samenstelling van de Ziekenfondsraad

nr. 10
NADER GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN VAN HET LID OUDKERK TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 9

Ontvangen 2 november 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

Aan de beweegreden wordt een overweging toegevoegd, luidende:

dat het voorts wenselijk is de inkomensgrens voor AOW-gerechtigden te verhogen tot f 38 300;.

II

Na artikel II worden twee nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:

ARTIKEL IIA

In artikel 3, eerste lid, onder c, van de Ziekenfondswet wordt «f 30 500» telkens vervangen door: f 38 300.

ARTIKEL IIB

De ingevolge artikel IIA gewijzigde bedragen blijven tot de eerste dag van de tweede kalendermaand na die waarin dat artikel in werking is getreden, buiten beschouwing voor de vaststelling van de verzekeringsplicht van AOW-gerechtigden.

III

Artikel III wordt als volgt gewijzigd:

A. Voor de tekst wordt het cijfer «1» geplaatst.

B. In de eerste volzin van het eerste lid wordt na «treedt» ingevoegd: , met uitzondering van de artikelen IIA en IIB, die in werking treden met ingang van 1 januari 1996,.

C. Een tweede lid wordt toegevoegd, luidende:

2. Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 30 december 1995, treden de artikelen IIA en IIB in werking gelijktijdig met de overige bepalingen.

Toelichting

Via dit amendement wordt de inkomensgrens Ziekenfondswet voor AOW-gerechtigden verhoogd. Om dit effect gescheiden te houden van de oorspronkelijke doelstellingen van het wetsvoorstel waarin in artikel IA waarin wijziging van artikel 3 lid 1 onderdeel c van de Ziekenfondswet met terugwerkende kracht tot 1 juli 1994 wordt gerealiseerd, wordt een apart artikel IIA voorgesteld.

Om de uitvoeringsorganisaties meer tijd te geven bij verhoging van de inkomensgrens per 1-1-1996 wordt artikel IIB toegevoegd waarbij de uitvoeringsorganisaties ten minste één maand extra tijd hebben na invoering van het wetsvoorstel om de verzekeringsplicht te toetsen.

Voor verhoging van de inkomensgrens Ziekenfondswet voor AOW gerechtigden is gekozen omdat veel ouderen worden geconfronteerd met onacceptabele premieverschillen en een onevenredig groot deel van hun besteedbaar inkomen moeten betalen voor een ziektekostenverzekering. Gekozen wordt voor een bedrag dat uitgaat van pensioenregeling gebaseerd op 70% van de loongrens en AOW-franchise van 10/7 van het AOW pensioen, zoals door de Ziekenfondsraad in de evaluatie Wet Van Otterloo in voorbeeld 1 is aangegeven. Deze keuze betekent een eenvoudige aanpassing voor komende jaren bij aanname van wetsvoorstel 24 475; keuze voor toepassing van de netto-netto-koppeling zou jaarlijks ingewikkelder aanpassing vereisen. Materieel wordt ongeveer hetzelfde bereikt.

De financiële achteruitgang voor alleenstaanden ten gevolge van overgang naar de particuliere verzekering wordt met dit amendement grotendeels opgelost. Bij hanteren van de voorgestelde grens wordt het verschil tussen te betalen ziekenfondspremie en particuliere premie en daarmee de achteruitgang in koopkracht bij overgang naar de particuliere verzekering fors verkleind.

Voor 1996 zou dit amendement een inkomensgrens voor AOW gerechtigden betekenen van f 38 300 per jaar, berekend volgens de in wetsvoorstel 24 475 gehanteerde aanpassingssystematiek.

Oudkerk

Naar boven