nr. 36
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 14 juli 1995
Bij brief van 7 mei 1990 aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal heb ik
medegedeeld dat de tarieven voor het stads- en streekvervoer gedurende de
SVV-periode de ontwikkeling van de bedrijfstakkosten zullen volgen. Deze lijn
is enkele jaren onderbroken geweest door de tarieven te verhogen conform de
daarover gemaakte afspraken in het kader van de Tussenbalans. Met ingang van
1995 worden de tarieven weer verhoogd conform de voor de SVV-periode vastgestelde
lijn. Deze lijn hanteer ik ook voor 1996.
Bij brief van 22 mei 1995 heb ik u het kabinetsstandpunt «Naar een
sterker stads- en streekvervoer» over het advies van de Auditcommissie
Stads- en Streekvervoer (Commissie De Boer) aangeboden. Ook hierin wordt aandacht
besteed aan de ontwikkeling van de tarieven van het stads- en streekvervoer
in de komende jaren. In het kabinetsstandpunt wordt het advies onderschreven
om in de komende jaren een gematigd tariefbeleid met een bescheiden jaarlijkse
reële tariefverhoging voor het stads- en streekvervoer te voeren. Met
mijn keuze voor een tariefverhoging per 1 januari 1996 conform de ontwikkeling
van de bedrijfstakkosten geef ik invulling aan het voeren van het voorgestane
gematigde tariefbeleid. Van een bescheiden reële tariefverhoging zie
ik voor 1996 af, gelet op de stagnatie van de vervoerontwikkeling in het stads-
en streekvervoer en in afwachting van het resultaat van de gedachtenwisseling
met de Tweede Kamer waarop ik thans niet wil preluderen.
Ik heb dan ook, gelet op de ontwikkeling van de bedrijfstakkosten en in
overleg met vertegenwoordigers van het stads- en streekvervoer, besloten de
tarieven van het stads- en streekvervoer per 1 januari 1996 met gemiddeld
2% te verhogen. Dit betekent dat de tarieven voor het stads- en streekvervoer,
gelet op de verwachte ontwikkeling van de kosten van levensonderhoud voor
1996 reëel niet worden verhoogd.
Voor de uitwerking van deze gemiddelde tariefverhoging in concrete tarieven
volg ik de differentiatie zoals die mij door de OV-bedrijfstak is geadviseerd.
Dat wil zeggen dat ik de wagenverkoopstrippenkaarten en de voorverkoopstrippenkaarten
vol tarief niet in prijs verhoog. De 15-strippenkaart reductietarief wordt
met f 0,25 verhoogd. Bij de abonnementen worden de reductiecategorieën,
die een geringe opbrengst per reizigerskilometer genereren, meer verhoogd
dan de abonnementen vol tarief. Ik kom daarmee tegemoet aan de wens van de
OV-bedrijfstak ook voor deze reizigers een hogere kostendekkingsgraad te realiseren.
Mede gelet op het geringe aantal verkochte vervoerbewijzen honoreer ik
tevens de wens van de OV-bedrijfstak het assortiment te beperken en de 7-sterabonnementen
af te schaffen.
Voor de buurtbustarieven heb ik besloten een tariefverhoging achterwege
te laten.
Naar aanleiding van mijn verzoek daartoe heeft de OV-bedrijfstak mij geadviseerd
over de invoering van een 2-zone-abonnement, de vervanging van de (week)abonnementen
door meerreizenkaarten en een verbetering van de verhouding tussen de tarieven
van de abonnementen en die van de voorverkoopstrippenkaarten. Dit heeft ertoe
geleid dat ik heb besloten per 1 januari 1996 een meerreizenkaart in te voeren
voor het vol en het jeugd tarief. Deze kaart geeft recht op 12 reizen in een
periode van 14 aaneengesloten dagen en is verkrijgbaar voor 1, 2, 3, 4, 5,
6 en 7 zones. Deze kaart combineert waar het om de geldigheidsduur gaat de
flexibiliteit van de strippenkaart enerzijds en de klantenbinding van het
abonnement anderzijds. De prijsstelling van de meerreizenkaart is zodanig
gekozen dat deze enerzijds voordeliger is dan het reizen op strippenkaarten
en anderzijds per reis een hogere opbrengst heeft dan een reis op een abonnement.
Dit maakt deze kaart onder andere aantrekkelijk voor part-time-werkenden voor
wie een abonnement in verhouding tot hun reispatroon onvoordelig is. Door
de gekozen formule zal ook deze groep een hechtere binding aangaan met het
openbaar vervoer dan thans met de strippenkaart het geval is. De meerreizenkaart
verenigd de elementen in zich van de zaken waarom ik om advies had gevraagd.
Als de meerreizenkaart op termijn wordt gekozen als vervanger van de weekabonnementen
dan kan een hogere opbrengst per reizigerskilometer worden gerealiseerd en
daarmee een bijdrage leveren aan de verbetering van de kostendekkingsgraad.
Voor de concrete tarieven per 1 januari 1996 verwijs ik u naar de bijlage.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink
BIJLAGE 1
TARIEVEN STADS- EN STREEKVERVOER PER 1 JANUARI 1996
Strippenkaarten
| strippenkaart
2 strippen uitsluitend verkrijgbaar op het voertuig | f 3,00 |
| strippenkaart
3 strippen uitsluitend verkrijgbaar op het voertuig | f 4,50 |
| strippenkaart
8 strippen uitsluitend verkrijgbaar op het voertuig | f 12,00 |
| strippenkaart
15 strippen uitsluitend verkrijgbaar op de verkoopadressen | |
| – vol
tarief | f 11,00 |
| – gereduceerd tarief (voor kinderen 4
t/m 11 jaar en Pas-65 houders) | f 6,25 |
| strippenkaart 45 strippen
uitsluitend verkrijgbaar op de voorverkoopadressen | f 32,25 |
Abonnementen
| | weekabonnementen | maandabonnementen |
|---|
| sterwaarde | voltarief | jeugd* | Pas
65, jeugd** | voltarief | jeugd* | Pas 65, jeugd** |
| 1 ster | f 16,00 | f 10,00 | f
8,75 | f 54,00 | f 35,00 | f 30,00 |
| 2 ster | f 27,25 | f 17,25 | f 14,75 | f
89,50 | f 56,50 | f 48,25 |
| 3 ster | f 41,00 | f 25,50 | f 22,25 | f 133,25 | f
84,00 | f 72,00 |
| 4 ster | | f 34,00 | | f 177,00 | f 111,50 | f
96,00 |
| 5 ster | | f 42,50 | | f 220,75 | f 139,00 | f 120,00 |
| 6 ster | | f 51,00 | | f 264,50 | f 166,50 | f 144,00 |
| landelijk | | f 59,75 | | f 313,75 | f 196,00 | f 169,50 |
Jaarabonnementen, vol en gereduceerd tarief, uitsluitend verkrijgbaar
bij de vervoerbedrijven: 10 x maandkaartprijs.
* Voor: jeugdigen van 12 t/m 18 jaar.
** Voor: kinderen 4 t/m 11 jaar en Pas 65 houders.
| Buurtbustarieven | Meerreizenkaart vol tarief | Meerreizenkaart
Jeugd* |
|---|
| enkele reis | f 2,50 | 1 zone | f 16,00 | 1
zone | f 12,50 |
| enkele reis, reductie | f 1,25 | 2
zones | f 23,75 | 2 zones | f 18,50 |
| 4 ritten | f 7,50 | 3
zones | f 31,75 | 3 zones | f 24,50 |
| 4 ritten, reductie | f 3,75 | 4
zones | f 39,75 | 4 zones | f 30,75 |
| | | 5
zones | f 47,75 | 5 zones | f 37,00 |
| | | 6
zones | f 55,75 | 6 zones | f 43,25 |
| | | 7
zones | f 63,75 | 7 zones | f 49,50 |