23 900 X
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 1995

nr. 59
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 28 april 1995

Op 14 oktober 1994 (23 900 X, nr. 4) heb ik u meegedeeld dat de salarissen van het militaire personeel met ingang van die maand door het Nieuw Salarissysteem voor de Krijgsmacht (NSK) zouden worden uitbetaald. Op 25 oktober werden de salarissen daadwerkelijk door het NSK uitbetaald. Het NSK vervangt het VAB, het oude salarissysteem. Naast de bouw van het systeem, gerealiseerd in samenwerking met het externe bureau CMG, omvatte het NSK-project tevens een decentralisatie van de beheerorganisatie naar de krijgsmachtdelen. Met deze brief informeer ik u over de eindresultaten van het NSK-project, alsmede over de totale kosten.

De overgang van het VAB naar het NSK, een technisch gecompliceerde operatie, is succesvol verlopen. Het noodscenario, een serie maatregelen voor het geval de implementatie van NSK niet zou slagen, behoefde niet in werking te worden gesteld. De Defensie Accountantsdienst (DEFAC) heeft inmiddels een positieve verklaring afgegeven ten aanzien van de conversie van de gegevens van het militaire personeel naar het nieuwe systeem, alsmede ten aanzien van de opzet van het controlestelsel van NSK.

De prestaties van het NSK, nu zeven maanden operationeel, voldoen aan de verwachtingen. De salarissen worden vanaf oktober 1994 in het algemeen correct berekend en worden tijdig uitbetaald. Wel is er op sommige punten nog sprake van kinderziektes, waarvoor maatregelen zijn of worden getroffen. Omdat niet alles tegelijk verholpen kan worden, zal het NSK naar verwachting pas eind 1995 probleemloos functioneren.

Daarbij moet worden opgemerkt dat de problemen lang niet altijd zijn gelegen in het nieuwe systeem zelf. Ook met het aanleveren van individuele salarisgegevens worden nog wat aanloopproblemen ondervonden. De gevallen waarin hierdoor een onjuist salaris is berekend, konden worden hersteld. Het ongemak voor de betrokken militairen kon tot een minimum worden beperkt. Ook voor de toekomst zullen soortgelijke problemen op dezelfde manier worden verholpen.

Aldus kan worden geconcludeerd dat het NSK voldoet aan de vooraf gestelde eisen ten aanzien van een juiste, volledige en tijdige betaling van de salarissen, hetgeen een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van het oude systeem.

De programmatuur waarmee NSK in produktie is gegaan is inmiddels fors aangepast. Zo zijn onder meer de nieuwe regeling voor ziektekosten van militairen, de spaarloonregeling en de aanpassingen in het kader van de wijzigingen in het ABP-complex in het NSK verwerkt. De succesvolle invoering van deze omvangrijke wijzigingen in de salarisberekening wijst op de goede onderhoudbaarheid van het systeem.

Het NSK is in produktie genomen bij het Duyverman Computer Centrum, het DCC. De cijfers van de eerste (nog niet representatieve) produktiemaanden zouden, bij extrapolatie op jaarbasis, nog tot te hoge exploitatiekosten leiden. Met een aantal maatregelen, welke vooral de doelmatigheid van de verwerking en de programmatuur betreffen, zullen de exploitatiekosten naar verwachting nog dit jaar worden teruggebracht tot het gewenste niveau. Met deze omstandigheid, alsmede met de zo juist genoemde aanpassing van de programmatuur, alsook met de eveneens genoemde maatregelen om de kinderziektes te verhelpen, is in de begroting van de exploitatiekosten van het NSK voor 1995 nog geen rekening gehouden. De kosten van deze zogenoemde nazorgactiviteiten, die op f 10,8 miljoen worden geraamd, zullen dan ook in de suppletoire begroting naar aanleiding van de Voorjaarsnota 1995 worden opgenomen en toegelicht. Deze kosten maken geen deel uit van de hierna te noemen kosten van het NSK-project.

De totale kosten van het NSK-project zijn uitgekomen op f 93,7 miljoen. In de oorspronkelijke raming in 1991 werd nog uitgegaan van f 69 miljoen. Bij deze kostenstijging moet worden aangetekend dat daarbij zijn inbegrepen de kosten die reeds op andere delen van de defensiebegroting drukken, zoals de kosten van het defensiepersoneel dat bij het project is ingeschakeld.

Mijn ambtsvoorganger heeft in zijn brief van 4 januari 1994 gemeld dat de totale kosten vermoedelijk zouden uitkomen op f 89,3 miljoen en daarbij de voornaamste oorzaken van deze kostenstijging reeds genoemd.

In het kort herhaald betreft dat: de inhuur van externe deskundigen voor werkzaamheden waarvan was voorzien dat deze door defensiemedewerkers zouden worden uitgevoerd; de groei van de functionaliteit van het systeem ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp; de stijging van de tarieven van externe deskundigen in de loop van het project; de programmatuur-aanpassingen als gevolg van de tijdens de bouw gewijzigde regelgeving; tussentijds genomen maatregelen met betrekking tot coördinatie, risico-analyse en contra-expertise en tenslotte de uitloop van het project met een half jaar van 1 april naar 1 oktober 1994.

De projectorganisatie NSK is opgeheven. De nieuwe beheerorganisatie NSK (zowel centraal als decentraal) is inmiddels volledig operationeel. In vergelijking met de beheerorganisatie van het VAB is een besparing gerealiseerd van 21 formatieplaatsen. In 1996 zal het functioneren van de nieuwe beheerorganisatie in relatie tot de formatieve sterkte worden geëvalueerd.

De Staatssecretaris van Defensie,

J. C. Gmelich Meijling

Naar boven