23 817
Balansverkorting geldelijke steun volkshuisvesting

nr. 51
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 18 december 1995

Op 27 juli jl. heeft de Tweede Kamer der Staten-Generaal de balansverkortingsoperatie aangewezen als groot project. Over de opzet van de rapportages en de planning is vooraf overleg geweest met (de staf van) de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, die is belast met de uitvoering. Bijgaand zend ik U het overzicht van de opzet en planning van de voorgenomen rapportages. De eerste rapportage zal ik in januari 1996 aan U doen toekomen.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

D. K. J. Tommel

Betreft: Informatievoorziening aan de vaste kamercommissie in kader «Groot Project Brutering»

1. Inleiding

In deze bijlage wordt ingegaan op:

– de voorgestelde algemene opbouw van de rapportage (geannoteerde inhoudsopgave);

– de voorgestelde momenten van rapporteren en de globale bruterings-onderwerpen waarover de afzonderlijke rapportages kunnen gaan in het licht van de planning van de uitvoering van het project;

– de te verzenden aanvullende informatie.

2. De algemene inhoud van de rapportages aan de vaste kamercommissie

De volgende inhoud wordt voorgesteld voor de rapportages:

1. Samenvatting en aandachtspunten

2. Beschrijving van de fase uit brutering, waarover gerapporteerd wordt

Hierin wordt kort beschreven welke interne activiteiten (project- en uitvoeringsactiviteiten) bij het DGVH hebben plaatsgevonden in de fase van brutering waarover gerapporteerd wordt en welke externe acties naar de cliënten (sociale verhuurders + gemeenten) in die fase hadden plaatsgevonden.

3. Planning en produktie m.b.t. de fase

Hierin vindt (kort) de verslaglegging plaats t.a.v. de planningen voor die periode en de realisatie van de produktie (inclusief de afhandeling van de niet principiële bezwaren). In dit hoofdstuk zal ook gerapporteerd worden over de toelating van NTI's en de brutering van deze NTI's (amendement Biesheuvel).

4. Beleid, wet- en regelgeving en voorlichting

Hierin wordt ingegaan op de in die periode plaatsgevonden acties m.b.t. beleid, wet- en regelgeving en de voorlichtingsacties naar de sociale verhuurders en gemeenten.

5. Financiën bruteringsartikelen

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de ramingen, streefcijfers/prognoses en realisatiecijfers m.b.t. de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten m.b.t. de bruteringsartikelen (U 03.71 en M 03.07.01/02) inclusief toelichtingen/analyses.

In de rapportages zal tevens aandacht besteed worden aan de materiële, automatiserings- en personele kosten m.b.t. de bruteringsoperatie.

6. Kwaliteit

In dit hoofdstuk zal ingegaan worden op de kwaliteit van de voorbereiding en de uitvoering van de brutering alsmede de onderzoeken van de accountantsdienst en de Algemene Rekenkamer (incl. rechtmatigheidsonderzoeken + interne controle maatregelen).

7. Risico's en risico-beheersingsmaatregelen

Hier wordt ingegaan op de lopende en afgedane bezwaarprocedures van principiële aard tegen de brutering en de risico's c.q. consequenties daarvan voor beleid, regelgeving en uitvoering alsmede de genomen risico-beheersingsmaatregelen terzake. Tevens zal hier ingegaan worden op de overige uitvoeringsrisico's.

3. De momenten van rapportage

De volgende rapportage-momenten worden voorgesteld:

Rapportage 1

Moment: januari 1996

Onderwerp: Rapportage over de fasen «vooraankondiging», «beschikken» en bevoorschotten/voorlopig innen (periode maart 1995 t/m 6 december 1995) t.a.v. de voorlopige brutering. Onderdeel van deze rapportage maken ook uit het vermoedelijke verplichtingenbeloop en kasbeloop m.b.t. de begrotingsartikelen U 03.71.01/02/04 en M 03.07.01/02 inclusief toelichting. Ingegaan wordt tevens op de ingediende bezwaarschriften van principiële aard en de risico's terzake.

Ook zal in de rapportage opgenomen worden een globale inschatting voor de planning voor definitieve afwikkeling inclusief toelichting.

Rapportage 2

Moment : mei 1996

Onderwerp: Eindrapportage over de fase «betalen» en bezwaarschriften (periode december 1995 t/m 1e kwartaal 1996) t.a.v. de voorlopige brutering. Onderdeel van deze rapportage maken ook uit de definitieve realisatiecijfers t.a.v. de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten m.b.t. de begrotingsartikelen U 03.71.01/02/04 en M 03.07.01/02 inclusief toelichting (aansluitend bij de slotwet) en het oordeel van de accountantsdienst en algemene rekenkamer over deze fasen.

Tevens zal een vooruitblik gegeven worden t.a.v. de uitvoering van het onderdeel «rentebijdrage herfinancieringswezen».

Rapportage 3

Moment: oktober 1996

Onderwerp: Rapportage over de «aanvraagfase rentebijdrage herfinancieringsverliezen» (periode november 1995 t/m augustus 1996), welke aanvragen allen vóór medio juni 1996 bij het DGVH ingediend dienen te zijn.

Onderdeel van deze rapportage zal ook uitmaken een nadere raming voor de verplichtingen en uitgaven m.b.t. het artikel U 03.73.03 m.b.t. de rentebijdrage herfinancieringsverliezen op basis van de ingediende aanvragen.

Tevens zal ingegaan worden op de stand van zaken m.b.t. de afhandeling van de bezwaarschriften in het kader van de voorlopige bruteringsbeschikkingen en de eventuele financiële effecten daarvan.

Rapportage 4

Moment : april 1997

Onderwerp : Rapportage over de afhandeling van de aanvragen «rentebijdrage herfinancieringsverliezen» (periode t/m februari 1997) inclusief een bijgestelde raming voor de verplichtingen en uitgaven m.b.t. het artikel U 03.73.03.

Tevens zal gerapporteerd worden over de startperiode van de definitieve afwikkeling (periode maart 1996 t/m februari 1997) en de verwachtingen terzake van de periode na februari 1997 en over de stand van zaken m.b.t. de afhandeling van de bezwaarschriften in het kader van de voorlopige bruteringsbeschikkingen en de eventuele financiële effecten daarvan.

Rapportage 5

Moment : oktober 1997

Onderwerp: Betreft de eindrapportage m.b.t. de «rentebijdrage herfinancieringsverliezen» (periode t/m juli 1977) inclusief de definitieve realisatiecijfers m.b.t. de verplichtingen en uitgaven m.b.t. het artikel U 03.73.03.

Tevens zal gerapporteerd worden over de voortgang van de definitieve afwikkeling (periode maart 1997 t/m augustus 1997) en de eerste inschattingen m.b.t. de bijbetalingen en terugvorderingen t.a.v. de voorlopige bruteringsbeschikkingen en de stand van zaken m.b.t. de afhandeling van de bezwaarschriften en de eventuele financiële effecten daarvan.

Rapportage 6 en volgende (tot einde van het project in 1999)

Moment : april 19.. en oktober 19..

Onderwerp: Gerapporteerd zal worden over de voortgang van de definitieve afwikkeling, de inschattingen en realisaties m.b.t. de bijbetalingen en terugvorderingen t.a.v. de voorlopige bruteringsbeschikkingen en de stand van zaken m.b.t. de afhandeling van de bezwaarschriftprocedures en de eventuele financiële effecten daarvan.

4. Aanvullende informatie naar de vaste kamercommissie

Voorgesteld wordt om één set van alle voor externe doelgroepen beschikbare (c.q. nog beschikbaar komende) documentatie naar het secretariaat van de vaste kamercommissie te zenden, zodat dit ter inzage is voor de leden van de vaste kamercommissie. Het gaat daarbij dan om:

– de brochures in het kader van de brutering;

– de informatiepakketten in het kader van de brutering;

– de naar de sociale verhuurders en gemeenten gezonden ringbandmappen met daarin:

– de MG-circulaire MG-95-25;

– de Wet balansverkorting van 31 mei 1995;

– de memorie van toelichting op de Wet;

– de uitvoeringsregeling balansverkorting van 22 juni 1995;

– de uitvoeringsregeling balansverkorting van 14 juli 1995;

– voorbeeldbeschikkingen met bijlagen.

Naar boven