23 706
Wettelijke regeling van het notarisambt, mede ter vervanging van de Wet van 9 juli 1842, Stb. 20, op het Notarisambt en de Wet van 31 maart 1847, Stb. 12, houdende vaststelling van het tarief betreffende het honorarium der notarissen en verschotten (Wet op het notarisambt)

nr. 69
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 maart 2008

Hierbij bied ik u de Trendrapportage notariaat 2006 van het WODC aan1. Dit rapport is het tweede uitgebrachte trendrapport voor het notariaat en maakt deel uit van het thema periodieke informatievoorziening rechtsbestel.

Het beeld dat in deze trendrapportage wordt geschetst wijkt niet significant af van het beeld dat uit de eerder uitgebrachte trendrapportage naar voren is gekomen. De toegankelijkheid van de notariële dienstverlening is toegenomen, met de kanttekening dat de tarieven in de familiepraktijk verder zijn gestegen. In de onroerendgoedpraktijk zijn de tarieven verder gedaald, terwijl de tarieven voor de losse hypotheekakten lijken te stabiliseren. Ook het aanbod van notariële diensten is toegenomen bij een stijgende vraag. Ik stel vast dat de toegankelijkheid van de notariële dienstverlening in het algemeen is toegenomen.

De Trendrapportage geeft aan dat de instroom van kandidaat-notarissen in het notariaat een punt van zorg is. Ook de uitstroom uit het beroep van kandidaat-notarissen is punt van aandacht. Als oorzaken worden genoemd een hoge werkdruk en ongunstige arbeidsvoorwaarden. Bij de uitwerking van het kabinetsstandpunt op het rapport van de commissie Hammerstein in de komende wetgeving zal ook aandacht worden besteed aan mogelijkheden om de aantrekkelijkheid van het beroep van kandidaat-notaris te vergroten door bijvoorbeeld het verruimen van de mogelijkheid om in deeltijd te werken. Voorts zullen de mogelijkheden voor zij-instroom, doorwerken na het 65e jaar en herintreding worden verruimd om de continuïteit te handhaven. Ten slotte zal ook het bij de Eerste Kamer aanhangige wetsvoorstel ten aanzien van de notaris in dienstbetrekking bijdragen aan het verruimen van de mogelijkheden om in het notariaat werkzaam te zijn.

De Trendrapportage geeft geen concrete aanwijzingen voor kwaliteitsverlies dat is toe te schrijven aan de toegenomen marktwerking in het notariaat. Wel is blijvende aandacht vereist voor de ontwikkelingen in de onroerendgoedmarkt. Voorzover daarbij de rol van de notaris in het geding is, zijn door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) in 2006 en 2007 reeds de nodige maatregelen getroffen. In aanvulling op de kwaliteitsonderzoeken van de KNB onder notarissen worden, in het in voorbereiding zijnde wijzigingswetsvoorstel op de Wet op het notarisambt, ook concrete wijzigingen aangebracht waardoor de integriteit van de notaris beter kan worden geborgd en het wettelijk toezicht kan worden versterkt. Uit de Trendrapportage kan worden opgemaakt dat het aantal ingediende klachten over notarissen bij de tuchtrechter in de periode 1999–2006 is toegenomen. Ook het aantal opgelegde tuchtmaatregelen is aanzienlijk toegenomen, hetgeen een indicatie is van het zelfreinigend vermogen binnen het notariaat. Overigens heeft de toename van het aantal opgelegde maatregelen voornamelijk betrekking op de minder zware maatregelen.

Concluderend stel ik vast dat de Trendrapportage een overwegend positief beeld van het notariaat te zien geeft. De algemene bedrijfseconomische situatie van het notariaat is goed. In het eerder genoemde wetsvoorstel zal ik ten aanzien van de kwaliteit en de integriteit concrete voorstellen doen ter versterking van het toezicht op de integriteit in het notariaat; de continuïteit van het notariaat zal zoveel mogelijk worden bevorderd door het vergroten van de mogelijkheden om in te stromen of werkzaam te blijven in het beroep.

De staatssecretaris van Justitie,

N. Albayrak


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven