Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 november 2023
Medio mei 2023 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het proces om te komen naar nieuwe
concessies voor de Waddenveren, die in 2029 zullen ingaan1. In dit kader heeft Scheepsbouwconcern Damen Shipyards Group (hierna: Damen) in opdracht
van mijn ministerie onderzocht welke uitgangspunten ten aanzien van duurzame schepen
binnen de huidige beleidskaders passen. Daarbij is de effectiviteit, praktische en
financiële haalbaarheid van verschillende duurzame aandrijvingen onderzocht. Het eindigen
van de huidige concessies voor de Friese Waddenveren in april 2029 biedt de mogelijkheid
om voor de periode vanaf 2029 nieuwe afspraken met vervoerders vast te leggen, ook
ten aanzien van duurzaamheid. In de zogenaamde Nota van Uitgangspunten (NvU) zullen
de uitgangspunten voor nieuwe concessies op hoofdlijnen worden vastgelegd2. In de NvU zullen de relevante beleidskaders omtrent duurzaamheid worden vertaald
in concrete uitgangspunten.
Hierbij bied ik uw Kamer het rapport Duurzame Waddenveren aan. Uit dit onderzoek blijkt dat er verschillende mogelijkheden zijn om de veerdiensten
in de periode vanaf 2029 duurzamer te varen. Hierbij wordt batterij-elektrisch varen
gepresenteerd als het meest voordelige nul-emissie alternatief voor alle veerverbindingen.
Om batterij-elektrisch te gaan varen, is het van belang dat er elektrische walinfrastructuur
gerealiseerd wordt in samenspraak met de regionale overheden en netbeheerders. Afhankelijk
van het eiland en de uiteindelijke oplossingsrichting, is in sommige gevallen uitbreiding
van de capaciteit van de wadkabel nodig. Biodiesel wordt gepresenteerd als het financieel
meest aantrekkelijke alternatief binnen de huidige beleidskaders. Varen op biodiesel
is initieel goedkoper dan batterij-elektrisch varen, maar leidt niet tot nul-emissie
veerdiensten en voldoet daarmee mogelijk niet aan de eisen in de loop van de concessieperiode
(vanaf circa 2035).
Op basis van deze analyse adviseert Damen het ministerie om in de NvU geen specifieke
aandrijving voor te schrijven, maar een bepaald (minimaal) emissiereductie-percentage
te eisen. Eventuele additionele emissiereducties, aangeboden door een rederij, kunnen
mogelijk worden meegenomen in de beoordeling. Mede gelet op de afhankelijkheid van
de aanleg van elektrische walinfrastructuur wordt geadviseerd een variabel emissiereductie-percentage
(transitiepad) te overwegen.
De conclusies van het rapport Duurzame Waddenveren zullen de komende periode door mijn ministerie worden geïnterpreteerd en vervolgens
worden vertaald naar uitgangspunten voor de NvU. De NvU zal in het eerste kwartaal
van 2024 ter consultatie worden voorgelegd aan betrokkenen, waaronder markt- en omgevingspartijen.
De definitieve versie van de NvU zal naar verwachting medio 2024 beschikbaar zijn.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen