Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 oktober 2020
Vanaf 2014 zijn er twee concessies verleend voor passagiersvervoer naar de Friese
Waddeneilanden. Het gaat om de Vervoerconcessie Waddenveren West, verleend aan de
B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij, een dochteronderneming van rederij Doeksen
(hierna: TSM), voor de verbindingen met Vlieland en Terschelling en de Vervoerconcessie
Waddenveren Oost aan Wagenborg Passagiersdiensten B.V. (hierna: WPD) voor de verbindingen
met Ameland en Schiermonnikoog. De beide concessies hebben een looptijd van 15 jaar.
Jaarlijks dienen beide rederijen een vervoerplan in met een beschrijving van de plannen
voor het volgende dienstregelingsjaar. Met deze brief informeer ik uw Kamer over mijn
instemming met beide vervoerplannen voor 2021.
Vervoerplannen 2021
Beide vervoerplannen voor 2021 zijn bijgevoegd bij deze brief1. De vervoerplannen zijn tot stand gekomen na advisering door en overleg met de consumentenorganisaties
en de decentrale overheden. In de vervoerplannen geven de beide rederijen de reacties
van de consumentenorganisatie en decentrale overheden weer, inclusief hoe deze reacties
zijn verwerkt. Indien de rederijen afwijken van de adviezen van consumentenorganisaties
en decentrale overheden, dan hebben de rederijen dat, zoals de concessie voorschrijft,
naar mijn oordeel voldoende gemotiveerd.
Beide rederijen hebben voorgesteld om in 2021 hun tarieven met 2,0 procent te laten
stijgen als correctie voor de opgetreden inflatie. Met dit voorstel voldoen TSM en
WPD aan de concessiebepalingen. Daarom heb ik ingestemd met de voorgestelde tariefwijzigingen.
Effect Coronacrisis voor de Waddenveren
In mijn brief van 5 juni 20202 over de beschikbaarheidsvergoeding OV heb ik aangegeven dat het kabinet aan de openbaarvervoerbedrijven
heeft verzocht om per 1 juni 2020 de dienstregeling weer op te schalen, waarbij het
doel is met een optimale inzet van personeel en materieel te streven naar een maximale
dienstregeling. Ondanks de onzekere tijden door de coronacrisis hebben de rederijen
vervoerplannen voor 2021 opgesteld, waarbij ervan uit is gegaan dat zij in 2021 weer
een normale dienstregeling kunnen verzorgen. Ik ben mij ervan bewust dat deze uitvoering
afhankelijk zal zijn van het verdere verloop van de pandemie en de daarmee samenhangende
noodzakelijke maatregelen. Hierover heb ik regelmatig contact met de rederijen onder
andere in verband met de gesprekken over de beschikbaarheidsvergoeding OV voor de
jaren 2020 en 2021. Zoals in de brief van 15 september 2020 (Kamerstuk 23 645, nr. 726) is opgenomen, biedt het kabinet voor de tweede helft van 2021 perspectief op een
aanvullende verlenging, waarbij sprake zal zijn van een versobering. Dit onder de
voorwaarde dat uiterlijk 1 april 2021 een zogenoemd transitieplan is opgesteld.
Verkenning overdracht concessieverlening
Vorig jaar heb ik uw Kamer geïnformeerd over de positieve grondhouding vanuit zowel
de provincie Fryslân als dit ministerie ten aanzien van decentralisatie van de concessieverlening
van de Friese Waddenveren3. Die positieve grondhouding zal tot uitdrukking worden gebracht in een intentieverklaring
die momenteel wordt voorbereid. Ik informeer uw Kamer hier nader over na het bestuurlijk
overleg MIRT met de regio op 26 november aanstaande.
Ten slotte
Ik vind het van belang dat de bereikbaarheid van de Waddeneilanden geborgd blijft
en waar mogelijk verbeterd wordt. In de vervoerplannen voor 2021 laten TSM en WPD
naar mijn mening zien dat ze daar met toewijding aan werken. Met deze plannen en inzet
van beide rederijen verwacht ik dat de reiziger ook aankomend jaar, ondanks de onzekerheid
als gevolg van de Coronacrisis, kan blijven rekenen op een maximale inspanning van
de reders voor een goede dienstverlening.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer