23 645 Openbaar vervoer

Nr. 660 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 maart 2018

Hierbij bied ik u de voortgangsrapportage aan van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) over de tweede helft van 2017 en de Werkagenda 2017–20191. In de voortgangsrapportage staat een update van alle projecten uit de NOVB Werkagenda 20172 die u eerder heeft ontvangen3.

In de klantenbarometer 2017 die CROW op 21 maart jl heeft gepresenteerd, waarderen de reizigers het gebruiksgemak en het gemak van betalen met de OV-Chipkaart met een 8,2. Hiermee is de 8,1 over 2016 verbeterd. Ik vind dit een mooie score en feliciteer hier de hele sector mee, die zich ingespannen heeft om dit te behalen. Tegelijkertijd blijven we werken aan verbeteringen, zoals u in deze brief en de bijlagen kunt lezen. Hieronder licht ik een aantal projecten toe en ga ik in op een toezegging die ik tijdens het Algemeen Overleg van 17 januari jl. heb gedaan.

Verbeteringen OV-Chipkaart

In de tweede helft van 2017 is een aantal verbeteringen aan de OV-Chipkaart gerealiseerd. Een voorbeeld hiervan is de saldochecker op ov-chipkaart.nl, waarmee alle reizigers met een OV-Chipkaart snel kunnen controleren wat het saldo op hun kaart is. Daarnaast zijn sinds medio 2017 alle vervoerders aangesloten op uitcheckgemist.nl, waardoor reizigers voor alle vervoerders op één centraal punt een gemiste uitcheck kunnen herstellen. Dat geldt sinds kort ook voor gebruikers van een zakelijke OV-Chipkaart. Ook kunnen reizigers zich registreren op het ontvangen van een alert zodra er voor hun OV-chipkaart(en) een gemiste uitcheck geclaimd kan worden op uitcheckgemist.nl.

Pilot Valleilijn enkelvoudig in- en uitchecken

In de tweede helft van 2017 zijn weer nieuwe stappen gezet in de pilot. In december is gestart met de laatste van drie proeven, welke zich richt op enkelvoudig in- en uitchecken met een OV-chipkaart in combinatie met een reizen op rekeningproduct. De pilot liep tot 15 maart 2018 en wordt op dit moment geëvalueerd. De uitkomst van de evaluatie wordt meegenomen in het besluit over landelijke uitrol van enkelvoudig in- en uitchecken.

Aantrekkelijk aanbod voor toeristen in Nederland

Het Holland Travel Ticket is in 2017 door de vervoerders geëvalueerd. Conclusie is dat het Holland Travel Ticket lijkt te voldoen aan het doel waarvoor het ontworpen is. Vervoerders hebben besloten het Holland Travel Ticket voort te zetten in 2018. De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat heeft u recent geïnformeerd over reisproducten voor toeristen in het OV4.

Toezegging landelijk enkelvoudig in- en uitchecken

In de voortgangsrapportage van het NOVB wordt gemeld dat in de provincie Overijssel enkelvoudig in- en uitchecken is gerealiseerd onder de naam Blauwnet. Dat is wat mij betreft een mooie stap. De manier waarop Blauwnet is ingericht kan helaas niet zomaar op landelijke schaal ingevoerd worden. Binnen Blauwnet zijn namelijk de tarieven van beide vervoerders gelijk, waardoor er geen onduidelijkheid kan komen over de prijs die de reiziger betaalt. Omdat iedere concessieverlenende overheid de bevoegdheid heeft zijn tarieven vast te stellen, geldt dit niet overal in Nederland. Dit laat duidelijk zien dat het invoeren van enkelvoudig in- en uitchecken niet alleen een technisch vraagstuk, maar vooral een bestuurlijk vraagstuk is. Niettemin is natuurlijk met een aantal aspecten van enkelvoudig in- en uitchecken ervaring opgedaan. Dit zullen we bij het besluit over landelijke uitrol van enkelvoudig in- en uitchecken betrekken.

In het Algemeen Overleg Spoor op 14 februari jl. (Kamerstuk 29 984, nr. 760) heb ik, naar aanleiding van een vraag van het lid Amhaouch (CDA), gemeld dat in de tweede helft van dit jaar in het NOVB wordt gesproken over de mogelijkheden tot landelijke invoering van enkelvoudig in- en uitchecken. Dan wordt ook duidelijk op welke termijn implementatie kan plaatsvinden en wanneer de reiziger er dus profijt van heeft. Ik heb toegezegd u te informeren over de planning die wordt gehanteerd in aanloop naar deze bespreking. In het NOVB is afgesproken dat bij de besluitvorming de volgende informatie en eindproducten worden betrokken:

  • 1. Resultaten van de pilot op de Valleilijn. De pilot op de Valleilijn is begin maart afgerond en wordt door NS en Connexxion geëvalueerd. De resultaten hiervan komen naar verwachting in april beschikbaar.

  • 2. Resultaten van de evaluatie van het effect van de maatregelen om het overstapprobleem te verkleinen. Deze evaluatie is reeds afgerond.

  • 3. Inzicht in mogelijkheden voor het behoud van regionale tariefvrijheid bij invoering van enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen.

  • 4. Resultaten van een quick scan om te onderzoeken wat de nieuwe betaaltechnieken voor invloed hebben op het behalen van het doel te komen tot enkelvoudig in- en uitchecken. Deze quick scan is reeds afgerond.

  • 5. Een update van de KBA die in 2012 door de heer Meijdam is uitgevoerd in zijn onderzoek5 naar enkelvoudig in- en uitchecken in de treinketen. De update van de KBA wordt naar verwachting in juni opgeleverd.

Zodra het NOVB een besluit heeft genomen, naar verwachting in september, informeer ik u hierover. U ontvangt dan tevens de onderbouwing en de achterliggende stukken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Kamerstuk 23 645, nr. 643.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
4

Kamerstuk 26 419, nr. 67.

X Noot
5

Kamerstuk 23 645, nr. 544.

Naar boven