23 645 Openbaar vervoer

Nr. 645 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 mei 2017

Hierbij informeer ik uw Kamer over de toekomst van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) en informeer ik u conform toezegging over de dertien suggesties van het lid Hoogland ter verbetering van de OV-chipkaart.

Toekomst NOVB

Op basis van het advies en de evaluatie van de onafhankelijke voorzitters van het NOVB heb ik besloten het NOVB met twee jaar te verlengen. In het NOVB van 11 mei 2017 hebben we dit voorstel positief besproken. In het NOVB werken vervoerders, overheden en reizigersorganisaties samen aan landelijke en concessieoverstijgende vraagstukken die spelen rond de OV-chipkaart en toekomstige manieren van betalen in het OV (bijvoorbeeld met telefoon of bankpas).

Het NOVB is in 2013 voor vier jaar ingesteld met als doel het gebruiksgemak van de OV-chipkaart een impuls te geven. In de afgelopen jaren is er in het NOVB veel gerealiseerd om het reisgemak met de OV-chipkaart verder te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het verdwijnen van een dubbel opstaptarief, een korting op lange afstanden, het verminderen van incomplete transacties (reizen waarbij niet is in- of uitgecheckt), de start van de pilot op de Valleilijn met enkelvoudig in- en uitchecken en een verhoging van het boetebedrag in het OV.

Uit de OV-Klantenbarometer 2016 blijkt dat reizigers een steeds hogere waardering geven aan de OV-chipkaart. Het gebruiksgemak krijgt het rapportcijfer 8,1. Het gemak van een vervoerbewijs kopen en laden van reissaldo wordt door de reizigers met een 7,8 gewaardeerd. Ik zie dit als een stimulans om op de ingeslagen weg door te gaan en beschouw het beschikbaar krijgen van OV-data, het verder verkennen van enkelvoudig in- en uitchecken en het invoeren van nieuwe betaalwijzen zoals telefoon of bankpas als de belangrijkste NOVB projecten voor de komende jaren.

De onafhankelijke voorzitters mevrouw Dekker en de heer Janse de Jonge hebben een evaluatie uitgevoerd naar het functioneren van het NOVB. Bijgevoegd treft u de resultaten van hun evaluatie1. De voorzitters benadrukken dat alle partijen aangeven dat het NOVB moet worden voortgezet. We hebben in het NOVB van 11 mei 2017 afgesproken dat na twee jaar er opnieuw een evaluatie plaats vindt en er een nieuwe periode overwogen kan worden. De beide voorzitters worden voor een nieuwe periode van twee jaar benoemd. Om de aansluiting met de OV- en Spoortafels te verbeteren zal mevrouw Dekker twee keer per jaar de belangrijkste besluiten van het NOVB aan de landelijke OV- en Spoortafel toelichten. Het NOVB blijft ingedeeld in een bestuurlijk- en een directeurenoverleg. Uit de evaluatie blijkt dat vrijwel alle partijen vinden dat de rol van het bestuurlijk overleg als opdrachtgever van het directeurenoverleg versterkt moet worden, waardoor de daadkracht van het NOVB verder vergroot wordt. Ik ben het hiermee eens. Over de verwachtingen en rollen van de partijen wordt in het NOVB nader gesproken, met extra aandacht voor de rol van de consumentenorganisaties. Zij hebben aangegeven hun adviesrol te willen uitbreiden.

Verbeterpunten lid Hoogland

Het lid Hoogland heeft tijdens het Algemeen Overleg OV, OV-chipkaart en taxi op 8 december 2016 (Kamerstuk 23 645, nr. 641) dertien verbeterpunten voor de OV-chipkaart voorgesteld. De suggesties zijn voorgelegd aan en besproken in het NOVB. Als bijlage bij deze Kamerbrief is een document van de vervoerders en Translink opgenomen waarin zij nader ingaan op de voorgestelde verbeterpunten2. De vervoerders concluderen dat een groot aantal verbeterpunten al gerealiseerd zijn of gerealiseerd worden. Zo komt er de mogelijkheid tot achteraf betalen (betalen op rekening), zijn er in 2016 incheck- en uit checkpalen verplaatst en bijgeplaatst, kun je een persoonlijke OV-chipkaart automatisch opladen zodat je altijd voldoende saldo hebt en is er tariefinformatie beschikbaar.

De vervoerders geven aan dat twee suggesties van het lid Hoogland nu worden opgepakt en ook zijn opgenomen in de NOVB werkagenda 2017. Eén punt gaat over de aanschafkosten van € 7.50. Consumentenorganisaties en overheden willen graag dat de prijs verlaagd wordt, zodat de drempel om met het OV te reizen lager wordt. Aan de vervoerders is de vraag gesteld hoe dit gerealiseerd kan worden, zodat een door alle NOVB leden gedragen wijze van doorberekenen van kosten van de OV-chipkaart ontstaat. Vervoerders onderzoeken dit en in het NOVB is afgesproken dat in de zomer van 2017 hierover wordt besloten. Het tweede verbeterpunt gaat over het terugstorten van geld op de OV-chipkaart naar de bankrekening. We hebben in het NOVB afgesproken dat het simpeler moet worden om saldo terug te vragen. Vervoerders hebben dit opgepakt en voeren verbeteringen door.

De suggestie om met je OV-chipkaart te betalen voor het parkeren van je fiets op het stations heeft de aandacht van vervoerders. De realisatie hiervan is complex omdat fietsparkeren op stations is ondergebracht bij veel verschillende ondernemers en de OV-chipkaart gericht is op betalen bij vervoerders in het OV. De suggestie van het lid Hoogland om in de daluren met 40% korting voor alle reizigers te reizen wordt niet overgenomen. Vervoerders geven aan dat een generieke dalkorting voor alle treinreizigers financieel voor de bedrijven moeilijk te realiseren is. Reizigers kunnen als alternatief gebruik maken van het veelverkochte dal voordeel abonnement. Hiermee kunnen treinreizigers met 40% korting in de daluren en in het weekend reizen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven