De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende, dat het beheer van de complexe netwerken van railinfrastructuur voor tram en metro in de stedelijke gebieden
en de complete reizigersinformatie gebaat zijn bij een samenhangend aanbod op regionaal en stadsniveau;
overwegende, dat het van groot belang is voor de bereikbaarheid en veiligheid dat het beheer en de aansturing dient te geschieden
vanuit één verantwoordelijke organisatie;
overwegende, dat effectief optreden tijdens extreem slechte weeromstandigheden, calamiteiten en grootschalige manifestaties
een integrale aanpak vraagt die moeilijk aan diverse commerciële partijen valt te delegeren;
overwegende, dat lering moet worden getrokken uit de problemen die zijn ontstaan tussen de NS en ProRail waardoor reizigers
onvoldoende worden ingelicht over calamiteiten, stremmingen of wisselingen in de dienstregeling;
overwegende, dat veel verantwoordelijke partijen en beheerders leiden tot versnippering en inefficiëntie, wat ten koste gaat
van de dienstverlening en het oplossen van het mobiliteitsprobleem in de Randstad;
verzoekt de regering om het eigendom en het beheer van reizigersinformatie in handen te houden van één overheidsorganisatie
per stadsregio die deze taken en verantwoordelijkheden op zich neemt, met als gevolg een efficiënter verkeersmanagement, beter
aansluitende dienstregelingen en sneller uitgevoerde maatregelen,
en gaat over tot de orde van de dag.