23 645 Openbaar vervoer

Nr. 450 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 mei 2011

Notitie GroenLinks

Tijdens het Algemeen Overleg met de commissie voor Infrastructuur en Milieu op 17 maart 2011 (kamerstuk 23 645, nr. 433) heeft het lid mevrouw Van Gent een notitie over de OV-chipkaart en doelgroepen uitgereikt. Zoals ik heb toegezegd, heb ik deze notitie besproken met de consumentenvertegenwoordigers in het Landelijk Consumentenoverleg, met de voor het regionale openbaar vervoer verantwoordelijke overheden en met de OV-bedrijven en TLS. Onderstaand treft u de reactie op de notitie aan.

Met betrekking tot een roze OV-chipkaart voor senioren en kinderen onder 12 jaar zijn de consumentenorganisaties van mening dat nu eerst de OV-chipkaart het enige vervoerbewijs in Nederland moet worden, voordat er wordt gesproken over uitbreidingen van de OV-chipkaart. Zij stellen voor de notitie verder te bespreken na het uitzetten van het NVB in de laatste regio in Nederland. Uit de reacties van de decentrale overheden en vervoerbedrijven maak ik op dat er aandachtspunten zijn die moeten worden meegewogen bij een besluit over al dan niet invoeren van een roze OV-chipkaart. Dan gaat het onder meer om de kosten van de distributie van de roze OV-chipkaart en de fraudemogelijkheden. Reizigers hoeven bijvoorbeeld bij het inchecken hun OV-chipkaart niet uit hun tas of portemonnee te halen. Ik stel voor deze aandachtspunten te betrekken in de discussie.

Bovenstaande geldt eveneens voor het voorstel van GroenLinks om een verchipte gezinskaart voor het stads- en streekvervoer te ontwikkelen. Dit onderwerp wordt meegenomen in het overleg over de roze OV-chipkaart.

Ten aanzien van de gezinnen geeft NS aan dat de Railrunner in de huidige vorm blijft bestaan. Vooralsnog op papier en voor eind 2012 zal hiervoor een verchipt alternatief worden ontwikkeld. Verder vestigen NS nog eens de aandacht op het feit dat NS naar verwachting met ingang van augustus dit jaar, nieuwe abonnementen zal introduceren die een aantrekkelijk aanbod kennen voor gezinnen. Abonnementhouders kunnen maximaal 3 kinderen (van 4 tot 12 jaar) gratis meenemen. Voor niet-abonnementhouders is het Kids Vrij-abonnement verkrijgbaar voor 15 euro per jaar.

GroenLinks stelt voor dat de RET-oplossing met betrekking tot de Scholenkaart in alle regio’s in Nederland wordt doorgevoerd.

In Rotterdam hebben RET en TLS als pilot een scholenkaart geïntroduceerd, waarbij scholen op verzoek kunnen worden voorzien van 30 of 60 persoonsgebonden kaarten, waarbij de pasfoto is vervangen door het logo en/of de naam van de school. Deze kaarten zijn voorzien van automatisch opladen ten laste van de rekening van de school en berekenen bij het reizen jongerenkorting.

In Amsterdam is het voor scholen mogelijk om wegwerpkaarten tegen gereduceerd tarief te verkrijgen.

De Rotterdamse scholenkaart wordt, aldus de OV-bedrijven, door TLS verder doorontwikkeld, inclusief adequate serviceprocessen, als onderdeel van het project Bedrijvenkaart. De OV-bedrijven en TLS verwachten dat dit project eind 2011 zal zijn afgerond. De verantwoordelijke overheden verwachten dat dit voor veel scholen een geschikte oplossing zal zijn. Overigens zijn alleen in de metro van Rotterdam en Amsterdam OV-chipkaarten nodig om de poortjes te openen. Daarin is met bovenstaande oplossingen tijdelijk voorzien. Bij de andere overheden zal de huidige situatie met papieren kaartjes tijdelijk worden gehandhaafd totdat een oplossing voor de scholenkaart is gevonden.

GroenLinks vindt de tarieven voor de verkoop van kaartjes met name voor toeristen in de voertuigen te hoog. Die tarieven zijn inderdaad hoger dan de reguliere tarieven. Lagere tarieven voor toeristen betekent dat het geld ergens anders vandaan moet komen. Dat zou kunnen leiden tot hogere tarieven voor de andere reizigers. Ik ben, samen met de verantwoordelijke overheden, van mening dat de tarieven een verantwoordelijkheid van de provincies en de stadsregio’s zijn. Bovendien zijn er in regio’s zoals Amsterdam en Rotterdam al speciale vervoerbewijzen voor toeristen beschikbaar. In Rotterdam en Amsterdam zijn die ook verkrijgbaar op wegwerp OV-chipkaarten. Ook de vertegenwoordigers van de consumentenorganisaties zijn van mening dat het aanbod van vervoerbewijzen voor toeristen niet hoeft te worden aangepast.

Uitspraak Cbp

Tijdens het Algemeen Overleg van 17 maart 2011 heb ik ook toegezegd u te informeren zodra het College bescherming persoonsgegevens uitspraak heeft gedaan in de zaak met betrekking tot de bewaartermijnen. Het College heeft in overleg met de betrokken bedrijven besloten om de bedrijven in de gelegenheid te stellen om nadere informatie te verstrekken. Dat zal leiden tot een uitspraak van het College op een later tijdstip in mei 2011. Zodra de uitspraak er is, zal ik u daarover informeren.

Commissie Meijdam

Recent heeft de Commissie Meijdam mij laten dat zij met één advies wil komen over de drie onderwerpen die bij de Commissie zijn belegd. De Commissie meent zo het meest recht te doen aan de verwevenheid van de onderwerpen. Adviezen over het dubbel opstaptarief of single check-in/check-out in de treinrailketen kunnen namelijk vooruitgrijpen op adviezen ten aanzien van de permanente structuur. Zoals ik u heb gemeld in het Algemeen Overleg van 17 maart jl., kan de Commissie vanwege de complexiteit van onderwerpen niet eerder over de permanente structuur rapporteren dan deze zomer. Dit betekent dat de Commissie Meijdam deze zomer haar rapport zal  uitbrengen over de drie onderwerpen als geheel. Daarna zal ik uw Kamer hierover informeren.

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen- Maas Geesteranus

Naar boven