23 645
Openbaar vervoer

nr. 253
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 oktober 2008

Gisteren heeft de heer A.W. Kist het rapport van de Commissie «Meerkosten OV-chipkaart» uitgebracht en toegelicht tijdens een vergadering van de regiegroep OV-chipkaart. De regiegroep heeft haar waardering uitgesproken voor het vele werk dat door de Commissie is verzet. Bijgaand treft u het rapport van de Commissie aan.1

De Commissie geeft in haar rapport onder het motto «goed beraden en vastberaden verder» aanbevelingen aan partijen in de regiegroep. Volgens de Commissie is het voor een zorgvuldige en verantwoorde verdere invoering van de OV-chipkaart noodzakelijk dat de organisatiestructuur van de uitvoering wordt verbeterd. Hiervoor zijn decentrale overheden, vervoerders en TLS aan zet. Voor de zomer heb ik aan decentrale overheden het verzoek gedaan een voorstel uit te werken gericht op een gefaseerde implementatie van de OV-chipkaart. Ik heb u hierover eerder geïnformeerd (kamerstuk 23 645, nr. 207). In de regiegroep is afgesproken dat de decentrale overheden, met inachtneming van de adviezen van de Commissie, een aangescherpt voorstel doen voor de verdere inrichting van de uitvoeringsorganisatie. De voortgang is van belang, temeer daar de Commissie heeft geconstateerd dat vertraging tot hogere meerkosten zal leiden.

Op basis van opgaven van vervoerders geeft de Commissie de indicatie dat de meerkosten in de periode 2006–2008 ruwweg 100 mln euro bedragen. Deze kosten zijn hoofdzakelijk bij de pilotvervoerders (RET, GVBA en Connexxion) gemaakt. De meerkosten zijn volgens de Commissie primair in het domein van TLS en de bij de oprichting daarvan betrokken vervoerders veroorzaakt.

Tot die partijen behoren ook de decentrale overheden, voor zover deze direct sturing hebben gegeven aan de ontwikkeling en invoering van de OV-chipkaart. Daarnaast is er vertraging opgetreden als gevolg van aanvullende eisen omtrent de beveiliging van de OV-chipkaart; het gaat daarbij om meerkosten van de RET in het jaar 2008. Alleen deze meerkosten liggen naar het oordeel van de Commissie in het domein van het Rijk. De regiegroep heeft afgesproken dat betrokken partijen zo snel mogelijk de door de Commissie aangereikte aanbevelingen zullen uitwerken.

De regiegroep heeft eerder besloten vaart te zetten achter een verantwoorde invoering van de OV-chipkaart. Uw Kamer heeft in meerderheid daartoe eveneens aangespoord.

In de conclusies en aanbevelingen van de Commissie ligt eenzelfde opdracht besloten: «goed beraden en vastberaden verder». De analyse die door de Commissie is gemaakt en de aanbevelingen die zijn gedaan, geven de regiegroep goede handvatten om vaart te maken.

Eerder is door mij toegezegd dat de afspraken naar aanleiding van de Commissie Kist worden opgenomen in de actualisatie van het Aanvalsplan OV-chipkaart. Het rapport van de Commissie Kist heeft enige vertraging opgelopen. Toch zal een actualisatie van het Aanvalsplan nog dit najaar – waarschijnlijk eind november- aan Uw Kamer worden toegezonden.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven