23 633
De kwaliteit van zorginstellingen (Kwaliteitswet zorginstellingen)

nr. 12
AMENDEMENTEN VAN HET LID OEDAYRAJ SINGH VARMA

Ontvangen 29 augustus 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

Artikel 5 wordt gewijzigd als volgt:

A. Het eerste lid wordt vervangen door:

1. De zorgaanbieder legt jaarlijks vóór 1 juni per instelling een verslag ter openbare inzage, waarin hij verantwoording aflegt van het in het voorafgaande jaar door hem gevoerde beleid ten aanzien van de uitvoering van de artikelen 2, 3 en 4 alsmede van de kwaliteit van zorg die in het verslagjaar is verleend. Het verslag geeft aan of en, zo ja, op welke wijze patiënten of consumenten bij het kwaliteitsbeleid zijn betrokken.

B. Het tweede lid vervalt.

II

Na artikel 5 wordt een nieuw artikel 5a ingevoegd, luidende:

Artikel 5a

1. Het verslag over de kwaliteit van zorg geeft een getrouw beeld van de kwaliteit van zorg die per instelling in het verslagjaar is verleend.

2. Het verslag over de kwaliteit van zorg vermeldt tenminste:

a. de kwaliteitsdoelen die de zorgaanbieder per instelling voor het verslagjaar heeft omschreven;

b. de wijze waarop op landelijk dan wel regionaal niveau werkzame organisaties die de belangen van de patiënten in algemene zin behartigen en zorgverzekeraars bij het formuleren van de kwaliteitsdoelen door de zorgaanbieder zijn geraadpleegd;

c. de frequentie en de wijze waarop zorgverzekeraars en op landelijk dan wel regionaal niveau werkzame organisaties die de belangen van de patiënten in algemene zin behartigen in het verslagjaar in de gelegenheid zijn gesteld om de kwaliteit van zorg te beoordelen en de uitkomsten van deze beoordeling;

d. de frequentie en de wijze waarop binnen de instelling kwaliteitsbeoordeling plaatsvond en de uitkomsten van deze beoordeling;

e. de maatregelen die de zorgaanbieder per instelling heeft getroffen of voornemens is in het eerstvolgende verslagjaar te treffen om de kwaliteitsdoelen te bereiken;

f. een niet tot personen herleidbare beschrijving van de inhoud van klachten en meldingen van fouten door patiënten en medewerkers van de instelling en de kwaliteitsbevorderende activiteiten die op basis daarvan hebben plaatsgevonden.

Toelichting

Een kwaliteitsjaarverslag is pas zinvol als voor alle betrokkenen duidelijk is welke informatie het minimaal moet bevatten.

Oedayraj Singh Varma

Naar boven