nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 12 april 1995
Hierbij bied ik u, mede namens mijn ambtgenoten van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Economische Zaken, de antwoorden
aan op de vragen over deel 3 van de PKB Schiphol en omgeving en de daarbij
behorende Nota van Toelichting, zoals ontvangen op 3 april 1995.
Voorafgaand aan de beantwoording wil ik twee algemene opmerkingen maken.
1. Aanvullende berekeningen
Een aantal vragen is alleen te beantwoorden als daarvoor nieuwe berekeningen
worden gemaakt. Deze zijn niet te leveren binnen de gestelde beantwoordingstermijn.
Daar waar sprake is van aanvullende berekeningen zullen deze u zo spoedig
mogelijk worden nagezonden. Bij de antwoorden is aangegeven voor welke vragen
aanvullende berekeningen gemaakt zullen worden.
2. Geluidszones in de aanwijzing
Zoals aangekondigd in paragraaf 4.3.4 van de Nota van Toelichting bij
de PKB, worden ten behoeve van de aanwijzing ex Luchtvaartwet de nieuwste
inzichten met betrekking tot horizontale spreiding rond de voorgeschreven
uitvliegroutes toegepast (nieuwe horizontale spreiding: NHS). Voor het overige
is in de nieuwe berekeningen uitgegaan van exact dezelfde gegevens ten aanzien
van het gebruik van de luchthaven.
De resultaten van die berekeningen zijn inmiddels beschikbaar. Ze zijn
opgenomen in de voorontwerp-Aanwijzing ex Luchtvaartwet, die onderwerp was
van bestuurlijk overleg met de betrokken provincies en gemeenten op 4 april
jl. De stukken zijn u onlangs ter kennisname toegezonden. Deze zones zijn
inzet voor de aanwijzingsprocedure op grond van de Luchtvaartwet en zijn onderwerp
van inspraak. Derhalve zijn ook deze zones nog voorlopig; de definitieve
zones worden vastgesteld na de inspraakprocedure over de ontwerp-aanwijzing.
Waar dit van toepassing is, is expliciet bij de beantwoording aangegeven dat
de antwoorden gebaseerd zijn op de resultaten van deze nieuwe berekeningen.
Het toepassen van NHS in de berekeningen heeft o.a. tot resultaat, dat
de geluidszone voor het vijfbanenstelsel een iets andere vorm heeft en het
aantal woningen daardoor, vooral binnen de Ke-zones, lager is dan in de indicatieve
zones in de PKB. Zo bevat de voorlopige gereserveerde geluidszone thans 10 900
woningen binnen de 35 Ke-zonegrens in plaats van de in de PKB genoemde bovengrens
van 12 600 woningen.
Als bijlage 1 is ter informatie een tabel opgenomen met de belangrijkste
verschillen tussen de berekeningen met NHS in de voorontwerp-Aanwijzing en
de berekeningen in deel 3 van de PKB. Ook de resultaten van de berekeningen
voor het referentiejaar 1990 zijn wederom in deze tabel opgenomen. Evenals
in de PKB is de conclusie dat wordt voldaan aan de gestelde milieu-criteria.
Tevens kan worden geconcludeerd dat de verbetering ten opzichte van 1990 van
het vijfbanenstelsel groter is dan op grond van de berekeningen in de PKB
werd verwacht. Naast de tabel zijn ook de zonekaarten uit de voorontwerp-aanwijzing
bijgevoegd1, ter vergelijking met die in de PKB.
Als bijlage 2 zijn bijgevoegd de uitkomsten van de berekeningen externe
veiligheid op basis van het baangebruik in 2015, dat behoort bij de gereserveerde
geluidszone uit de voorontwerp-Aanwijzing. De uitkomsten daarvan hebben evenals
de geluidszones een voorlopige status; de definitieve uitkomsten zullen worden
vastgesteld nadat de definitieve geluidszones op basis van de Aanwijzing zijn
vastgesteld.
De huidige uitkomsten zijn er zowel in tabelvorm als in de vorm van de
externe veiligheidszones op een gedetaillerde achtergrond.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
A. Jorritsma-Lebbink
BIJLAGE 1
Vergelijking resultaten Nieuwe Horizontale Spreiding met PKB-3
| Referentie | Voorontwerp aanwijzing nieuwe
horizontale spreiding | PKB deel 3 |
---|
| S4S1
1990 | S4S2 zone | S5P zone | S5P gereserveerde zone | S4S2 zone | S5P
zone | S5P gereserveerde zone |
KE-Zones | | | | | | | |
Starts+Landingen
(hele etmaal) | 203 000 | 293 600 | 408 000 | 432 100 | 293 600 | 363 000 | 432 100 |
Woningen > 20 Ke | 241 200 | 211 100 | 122 100 | 128 100 | 217 300 | | 151 500 |
Woningen > 35 Ke | 15 100 | 14 900 | 10 000 | 10 900 | 15 100 | 10 000 | 12 200 |
Woningen > 40 Ke (isolatie) | 7 100 | 6 690 | 3 670 | 3 950 | 7 100 | 4 300 | 5 600 |
Mensen ernstige hinder | 92 000 | 75 900 | 43 300 | 45 700 | 81 000 | | 54 000 |
Ke in punt K | 45,9 | | 49,8 | 50,3 | 46,7 | 50,4 | 50,4 |
| | | | | | | |
LAeq nachtzones | | | | | | | |
Starts+Landingen (23–06
uur) | 9 865 | 10 438 | – | 23 125 | 10 438 | – | 23 125 |
Woningen > 20 LAeq | 348 800 | 113 300 | – | 95 600 | 128 100 | – | 102 300 |
Woningen > 26 LAeq (isolatie) | 30 000 | 10 300 | – | 10 130 | 10 700 | – | 10 130 |
Mensen vaak bij slapen gestoord | 134 000 | 43 600 | – | 36 800 | 49 000 | – | 39 500 |
BIJLAGE 2
Externe Veiligheid Schiphol uitkomsten individueel risico in PKB-3
en voorontwerp aanwijzing
Aantallen woningen zonder aanvullend beleid (2015)
| Referentie | Voorontwerp aanwijzingen nieuwe
horizontale spreiding | PKB deel 3 (IMER) |
---|
| S4S1
1990 | S4S2 zone | S5P zone | S5P gereserveerde
zone | S4S2 zone | S5P zone | S5P gereserveerde zone |
Individueel
Risico | | | | | | | |
10–5 | 85 | – | – | 360 | – | – | 454 |
10–6 | 3 010 | – | – | 3 230 | – | – | 3 639 |
10–7 | 39 650 | – | – | 66 910 | – | – | 70 755 |