nr. 12
DERDE NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 18 november 1996
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Aan artikel 1 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:
5. Onder een beveiligingsorganisatie als bedoeld in het eerste lid, onder
d, wordt mede verstaan een bestuursorgaan dat ten behoeve van derden beveiligingswerkzaamheden
verricht waarbij in hoofdzaak gebruik wordt gemaakt van personen en deze personen
de werkzaamheden verrichten op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening.
B
Artikel 3, onderdeel e, wordt als volgt gewijzigd:
Onder vervanging van de punt door een komma wordt toegevoegd: alsmede
bestuursorganen als bedoeld in artikel 1, vijfde lid.
Toelichting
In de nota naar aanleiding van het eindverslag zijn wij in paragraaf 4.2.
ingegaan op het verrichten van beveiligingswerkzaamheden voor derden in het
kader van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Wij stelden daarbij voor,
in overeenstemming met de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de
discussie over de noodzaak van een speciale regeling te verplaatsen naar de
behandeling van het ingediende wetsvoorstel voor een nieuwe Wet sociale werkvoorziening
(Wsw) (Kamerstukken II 1995/1996, 24 787). Nu het zich echter laat aanzien
dat het onderhavige wetsvoorstel wellicht eerder in werking zal treden dan
de nieuwe Wsw, verkiezen wij het voor deze kwestie thans reeds een oplossing
te bieden.
Bij ons voorstel hebben wij enerzijds als uitgangspunt genomen, de wens
van de CDA-fractie om beveiligingswerkzaamheden voor derden ook in WSW-verband
mogelijk te maken. Anderzijds houden wij rekening met de wens
van de VVD-fractie en de D66-fractie om de voor de particuliere sector geldende
kwaliteitseisen óók op de werkzaamheden verricht in het kader
van de WSW van toepassing te verklaren.
Wij hebben thans niet gekozen voor een voorziening in de WSW. Door in
de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus aan bestuursorganen
die, uitsluitend ter uitvoering van de WSW, beveiligingswerkzaamheden voor
derden verrichten, de mogelijkheid te bieden een vergunning aan te vragen
voor het verrichten van die werkzaamheden, wordt de wettelijke bevoegdheid
gecreëerd die nodig is (vanwege artikel 5, eerste lid) om een bestuursorgaan
deze werkzaamheden toe te staan. Het type werkzaamheden dat mogelijk is, betreft
beveiligingswerkzaamheden waarbij in hoofdzaak gebruik wordt gemaakt van personen
(zoals in artikel 3, onderdeel a, van het wetsvoorstel). Tevens is het bestuursorgaan
dat een vergunning ambieert, gehouden aan de vergunningvereisten te voldoen.
Wij menen dat met dit voorstel een afdoende oplossing is gevonden voor
zowel de wens van de leden van de CDA-fractie als de wens van de leden van
de VVD-fractie en de D66-fractie.
De Minister van Justitie a.i.,
H. F. Dijkstal
De Minister van Binnenlandse Zaken,
H. F. Dijkstal