23 235 Thuiszorg

Nr. 146 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 april 2016

Hierbij informeer ik u over de afronding van het faillissement van TSN Thuiszorg. De betrokken gemeenten hebben aan de curatoren en mij aangegeven dat voor alle mensen die hulp van TSN kregen geregeld is dat zij verzekerd blijven van hulp. De continuïteit van ondersteuning is daarmee geregeld en dat is een belangrijke conclusie. Ik ben alle betrokken partijen erkentelijk voor dit resultaat. Voorts is van bijna 60% van de thuishulpen bekend dat zij een nieuwe baan hebben bij een aanbieder, het overgrote deel met behoud van loon en andere arbeidsvoorwaarden. Voor de overige gemeenten geldt dat lokaal afspraken zijn gemaakt. Ook in deze gemeenten heeft een groot aantal thuishulpen een nieuwe baan bij een andere aanbieder en houden cliënten hun vertrouwde hulp. Voor wie onverhoopt zijn baan verliest, geldt dat het UWV extra voorbereidingen getroffen heeft in het kader van de maatregelen «Doorstart naar nieuw werk». Conform de motie Siderius/van Dijk1 is kortom alles op alles gezet om zo veel mogelijk banen, goede arbeidsvoorwaarden en relaties tussen cliënt en hulpverlener in stand te houden.

Daarnaast informeer ik uw Kamer over de wijze waarop ik uitvoering geef aan de motie van mevrouw Leijten (SP) over het verzoek tot een onderzoek bij de Ondernemingskamer naar de gang van zaken bij TSN Thuiszorg.

Afspraken over continuïteit van ondersteuning

Vanaf maandag 25 april wordt de hulpverlening aan cliënten vanuit het failliete TSN Thuiszorg beëindigd. Op dat moment continueert een andere aanbieder de ondersteuning aan cliënten. In de afgelopen periode hebben gemeenten, de curatoren en aanbieders belangrijk werk verricht om te komen tot afspraken over deze continuïteit van ondersteuning. Ik kan u informeren dat alle betrokken gemeenten aangeven dat deze afspraken inmiddels zijn gemaakt. Gemeenten en aanbieders hebben in de afgelopen periode voorbereidingen getroffen om de overgang naar de nieuwe situatie voor cliënten zo zorgvuldig als mogelijk te laten verlopen. Cliënten kunnen uiteraard contact opnemen met hun gemeente indien zij vragen over hun persoonlijke situatie hebben.

Naast het continueren van de ondersteuning zijn door gemeenten en aanbieders afspraken gemaakt over het waar mogelijk in stand houden van de relatie tussen de cliënt en de vertrouwde thuishulp. Voor een groot aantal cliënten geldt dat de vertrouwde thuishulp zal blijven. Dit geldt onder meer voor het overgrote deel van de cliënten in de gemeenten die afspraken hebben gemaakt met Stichting Familiehulp2 of die een overgang geregisseerd hebben naar een specifieke lokale aanbieder. Meer dan de helft van het aantal thuishulpen van TSN Thuiszorg kan via deze weg aan het werk blijven bij de vertrouwde cliënten. Daarnaast zijn er gemeenten die ervoor hebben gekozen de regie aan de cliënten te geven om zelf een andere aanbieder te kiezen. Gemeenten laten hierbij de mogelijkheid open voor cliënten en thuishulpen om samen een afspraak te maken voor welke aanbieder de cliënt kiest, waardoor «een koppeltje» tussen cliënt en thuishulp in stand kan blijven. Een andere oplossing die in individuele gevallen wordt toegepast, is dat cliënten die dat wensen een persoonsgebonden budget aanvragen en met behulp van dit budget organiseren dat de vertrouwde thuishulp de ondersteuning aan de cliënt kan continueren. Omdat deze afspraken op lokaal niveau worden gemaakt en per individu kunnen verschillen, zijn landelijke cijfers over deze groep cliënten en thuishulpen niet beschikbaar.

Het behoud van werk met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden is een belangrijk punt van aandacht geweest. Uit de informatie van de curatoren blijkt dat bijna 60% van de thuishulpen van TSN aan de slag kan bij Stichting Familiehulp of bij een specifieke lokale aanbieder die na een geregisseerde overgang door de gemeente het werk van TSN Thuiszorg overneemt (zie ook onderstaande tabel). De curatoren geven aan dat het overgrote deel van deze medewerkers tevens de huidige arbeidsvoorwaarden behoudt.

Voor de gemeenten die de regie aan de cliënten hebben gegeven om zelf een andere aanbieder te kiezen, is het beeld over baanbehoud en de nieuwe arbeidsvoorwaarden van de thuishulpen gedifferentieerd. Voorbeelden zijn bekend van gemeenten waar meer dan de helft van de thuishulpen een nieuwe baan heeft gekregen bij een andere aanbieder. Ook dit zijn belangrijke resultaten. Op lokaal niveau zijn voorbeelden bekend van zowel aanbieders die thuishulpen in dienst nemen met gewijzigde arbeidsvoorwaarden als aanbieders die de thuishulpen van TSN in dienst nemen tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als dat zij hadden bij TSN Thuiszorg. Lokaal kunnen ook in overleg met gemeenteraden andere keuzes zijn gemaakt. De oplossingen die colleges en gemeenteraden hebben gekozen en zijn overeengekomen met aanbieders behoren tot de lokale beslissingsbevoegdheid zoals die in de wet is neergelegd. Ik vind het belangrijk dat hierbij wet- en regelgeving en de van toepassing zijnde CAO worden nageleefd. Helaas zullen niet alle medewerkers van TSN Thuiszorg direct ergens anders aan de slag kunnen. Voor diegenen die werkloos worden, zijn extra voorbereidingen getroffen door het UWV in het kader van de maatregelen «Doorstart naar nieuw werk». Het gaat daarbij onder andere om de Brug-ww, persoonlijke dienstverlening en scholingsvouchers.

Totaal overzicht

Gemeenten

Thuishulpen

Percentage

Stichting Familiehulp

19

2.554

27,0%

Specifieke lokale aanbieder

73

2.971

31,4%

Regie aan cliënten om zelf keuze te maken

88

3.824

40,4%

Geen werknemers of cliënten1

46

120

1,3%

Totaal

226

9.469

 

Bron: curatoren van TSN Thuiszorg

X Noot
1

Het gaat hier volgens de curatoren om gemeenten waarvan het contract met TSN Thuiszorg al was beëindigd vóór de surseance van betaling (bijv. omdat het contract afliep en de gemeente na een nieuwe aanbesteding geen contract meer met TSN Thuiszorg heeft gesloten.). Deze medewerkers zouden ook zonder de surseance van betaling/faillissement hun baan bij TSN Thuiszorg verloren hebben.

Uitvoering motie Leijten over TSN Thuiszorg

Op 18 februari jongstleden heeft uw Kamer een motie van mevrouw Leijten (SP) aangenomen3, die de regering verzoekt om er op toe te zien dat, rondom thuiszorgorganisatie TSN Thuiszorg, om onderzoek bij de Ondernemingskamer wordt verzocht. Ter uitvoering van deze motie meld ik uw Kamer het volgende.

Zoals ik in het VAO van 18 januari jongstleden aangaf, kan de regering niet zelf een juridische procedure bij de Ondernemingskamer starten. De regering is daartoe niet bevoegd. Wel heb ik de curatoren van TSN Thuiszorg, de FNV en het CNV gevraagd of zij de Ondernemingskamer hebben verzocht om een onderzoek naar de casus TSN Thuiszorg, of voornemens zijn dit te gaan doen.

De FNV en het CNV hebben aangegeven dat zij niet om een dergelijk onderzoek hebben verzocht, maar dat zij zich het recht voorbehouden om dit op een later moment alsnog te doen. De FNV heeft aangegeven dat zij opnieuw juridisch zal kijken naar de gang van zaken ten tijde van het onttrekken van de aansprakelijkheid voor TSN Thuiszorg door moederbedrijf ADG. Voor de curatoren van TSN Thuiszorg geldt dat het hun plicht is om de oorzaken van het faillissement van TSN Thuiszorg te onderzoeken. De curatoren hebben mij laten weten dat zij, zoals gebruikelijk, onderzoek zullen doen naar de rol die bestuurders, aandeelhouders, accountants en eventuele andere betrokkenen bij dit faillissement hebben gespeeld. In dat kader zullen de curatoren ook een gedegen onderzoek doen naar de juridische splitsing van de financieel gezonde delen van TSN van de financieel ongezonde delen, en naar de beëindiging van de aansprakelijkheid. Afhankelijk van de resultaten van dat onderzoek bestaat de mogelijkheid dat de curatoren vervolgens verzoeken om een onderzoek door de Ondernemingskamer, maar de curatoren van TSN Thuiszorg geven aan daar niet op vooruit te kunnen lopen.

Samenwerking essentieel

Op 30 november 2015 heeft de rechtbank Overijssel surseance van betaling verleend aan TSN Thuiszorg. Sindsdien is er door de bewindvoerders/curatoren, gemeenten en aanbieders hard gewerkt om de gevolgen voor de cliënten en medewerkers van TSN Thuiszorg zo klein mogelijk te laten zijn. Vanuit VWS is nauw contact onderhouden met de bewindvoerders/curatoren, zijn partijen bij elkaar om de tafel gebracht, is ondersteuning geboden aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), is meegewerkt aan een handreiking aan gemeenten en zijn verschillende gemeenten bevraagd over de wijze waarop zij hun wettelijke verantwoordelijkheid voor de continuïteit van de ondersteuning hebben geborgd. De VNG heeft samen met de curatoren onder meer een belangrijke rol vervuld in de informatievoorziening aan gemeenten. Dankzij de bereidheid van gemeenten om de facturen van TSN Thuiszorg versneld te betalen, is het gelukt om met elkaar voldoende tijd te organiseren om een zorgvuldige overgang naar de nieuwe situatie mogelijk te maken. Ik ben alle betrokkenen erkentelijk voor de wijze waarop in de afgelopen maanden afspraken zijn gemaakt over het continueren van de ondersteuning aan cliënten en de samenwerking die daarin is getoond. Voor de medewerkers van TSN Thuiszorg die door het faillissement werkloos zijn geworden, hoop ik dat ze snel een nieuwe baan vinden.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Kamerstuk 34 104, nr. 90.

X Noot
2

Voor de gemeente Den Haag geldt dat afspraken zijn gemaakt met Stichting Buurtzorg.

X Noot
3

Kamerstuk 23 235, nr. 140

Naar boven