23 040
Regels ter zake van de behandeling van klachten van cliënten van zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg (Wet klachtrecht cliënten zorgsector)

nr. 22
GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN VAN HET LID MIDDEL TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 11

Ontvangen 16 februari 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

Artikel 3 vervalt.

II

Artikel 4 vervalt.

III

Artikel 7 vervalt.

IV

Artikel 10, derde lid, vervalt.

Toelichting

De zorgaanbieder is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de behandeling van tegen hem of tegen voor hem werkzame personen ingediende klachten. Met het wetsvoorstel wordt een onafhankelijke commissie ingesteld in de zorginstelling ter behandeling van klachten.

De functie van de zogenaamde centrale klachtencommissie kan voor het grootste deel worden vervangen door een nadrukkelijker rol van de Inspectie voor de Volksgezondheid. De Inspectie kan op eigen initiatief uit hoofde van haar functie van het bewaken van de kwaliteit besluiten op grond van signalen uit de klachtencommissies in de instellingen en op grond van klachten zoals die aan de Inspectie worden gerapporteerd actie ondernemen.

De instelling van centrale klachtencommissies zal niet méér drempelverlagend kunnen zijn dan de al bestaande mogelijkheid een beroep te kunnen doen op de Inspectie. Bovendien wordt een tussenstap ingevoegd die bij naleving van deze wet, de Wet medezeggenschap cliëntenraden, de Wet kwaliteit zorginstellingen en de Wet BIG onnodige bureaucratie kan betekenen.

Gezien de toekomstige ontwikkelingen t.a.v. de WBO worden vooralsnog de provinciale klachtencommissies als bedoeld in artikel 20a WBO gehandhaafd (zie onderdeel III van het amendement).

Middel

Naar boven