23 040
Regels ter zake van de behandeling van klachten van cliënten van zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg (Wet klachtrecht cliënten zorgsector)

nr. 19
GEWIJZIGDE AMENDEMENTEN VAN HET LID DANKERS TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 13

Ontvangen 9 februari 1995

De ondergetekende stelt de volgende amendementen voor:

I

Artikel 2 wordt vervangen door:

Artikel 2

1. Elke zorgaanbieder treft een regeling voor de behandeling van klachten over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens een cliënt. Hij brengt de getroffen regeling op passende wijze onder de aandacht van zijn cliënten.

2. De in het eerste lid bedoelde regeling:

a. waarborgt dat aan de behandeling van een klacht niet wordt deelgenomen door een persoon op wiens gedraging de klacht rechtstreeks betrekking heeft;

b. voorziet er in dat aan de klager na de behandeling van de klacht zo spoedig mogelijk schriftelijk wordt medegedeeld of naar aanleiding van de klacht maatregelen zullen worden genomen, en zo ja welke.

3. Door of namens een cliënt kan bij de klachteninstantie, aangewezen in de in het eerste lid bedoelde regeling, een klacht tegen een zorgaanbieder worden ingediend over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens de cliënt.

4. In afwijking van het derde lid kan bij de klachteninstantie, aangewezen in de in het eerste lid bedoelde regeling, eveneens een klacht tegen een zorgaanbieder worden ingediend over een gedraging van hem of van voor hem werkzame personen jegens een cliënt die inmiddels is overleden.

II

In de artikelen 3, 4 en 10 wordt «centrale klachtencommissie» en «centrale klachtencommissies» telkens vervangen door «klachtencommissie» onderscheidenlijk «klachtencommissies».

III

In artikel 4, tweede lid, tweede volzin, wordt «artikel 2, vijfde lid» vervangen door: artikel 2, tweede lid, onder b.

Toelichting

Op deze wijze wordt de maximale wijze van zelfregulering gehandhaafd.

Dankers

Naar boven