23 040
Regels ter zake van de behandeling van klachten van cliënten van zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg (Wet klachtrecht cliënten zorgsector)

nr. 10
AMENDEMENT VAN HET LID MIDDEL

Ontvangen 8 februari 1995

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Aan artikel 2 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende:

6. De zorgaanbieder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin het aantal en de aard van de door de klachtencommissie behandelde klachten, alsmede de resultaten van de klachtenbehandeling worden aangegeven. De zorgaanbieder zendt het verslag voor 1 april van het volgende kalenderjaar aan de bevoegde regionale inspecteur van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Inspectie voor de Gezondheidszorg neemt een overzicht van de verslagen van de klachtencommissies en de wijze van behandeling daarvan op in haar jaarverslag.

Toelichting

Met dit amendement wordt de rol van de Inspectie voor de Gezondheidszorg versterkt. De rapportageverplichting van de klachtencommissies in de instellingen stelt de Inspectie in staat zicht te behouden op ernstige klachten, signalen op te vangen die doorgeleid kunnen worden naar de tuchtrechtspraak en bij vermoeden op overtreden van regels van tuchtrecht of strafrecht actie te ondernemen.

De Inspectie neemt een overzicht van deze rapportages en de wijze van behandeling op in het jaarverslag. Dit overzicht komt naast de nu reeds in het jaarverslag opgenomen rapportage over klachtenbehandeling.

Middel

Naar boven