22 894
Preventiebeleid voor de volksgezondheid

nr. 86
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 mei 2006

Voor 8 juni staat een algemeen overleg gepland over het alcohol- en het tabaksbeleid. In mijn brief van 2 mei 2006 (VWS 0600756) heb ik u toegezegd medio mei nader te zullen informeren over voorgenomen wet- en regelgeving op het terrein van het alcohol- en het tabaksbeleid. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand.

Alcoholbeleid

Ik bereid momenteel enkele wijzigingen van de Drank- en Horecawet voor. Deze wijzigingen zullen worden opgenomen in twee wetsvoorstellen.

Het eerste wetsvoorstel is gericht op reductie van de administratieve lasten met daarbij de introductie van enkele specifieke alcoholpreventiemaatregelen. Dit wetsvoorstel zal medio juni 2006 in procedure worden gebracht.

Het tweede wetsvoorstel zal op een latere moment afgerond worden. Het gaat in dat wetsvoorstel voornamelijk om allerlei maatregelen ter verbetering van de handhaving.

Reductie administratieve lasten

Om reductie van administratieve lasten voor het bedrijfsleven en (sport-) kantines te realiseren ben ik voornemens in het eerste wetsvoorstel het vergunningstelsel van de Drank- en Horecawet aan te passen. Een nieuwe leidinggevende hoeft voortaan nog slechts te worden gemeld, hiervoor hoeft geen nieuwe vergunning meer te worden aangevraagd.

In het wetsvoorstel zal ook coördinatie van vergunningverlening worden opgenomen. Hiermee wordt gelijktijdige behandeling door de burgemeester van de Drank- en Horecawet vergunning en de benodigde gemeentelijke vergunningen gerealiseerd.

Daarnaast zal het eerste wetsvoorstel nieuwe landelijke regels bevatten om oneigenlijke concurrentie te voorkomen van (sport)kantines t.o.v. de commerciële horeca. Het systeem van gemeentelijke regels of regels op grond van koepelovereenkomsten met het Bedrijfschap Horeca en Catering komt hiermee te vervallen. In gebieden waar geen commerciële horeca is (platteland), kan ontheffing worden verleend van de landelijke regels.

Tot slot ben ik voornemens om de voorschiften van het Bouwbesluit 2003 van toepassing te verklaren. De eisen van het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet met betrekking tot ventilatie, oppervlakte, plafondhoogte en toiletruimtes komen hiermee te vervallen.

Alcoholpreventiemaatregelen

Het eerste wetsvoorstel zal het voorstel bevatten om de detailhandelsverkoop van zoete mixdranken te beperken tot het slijterskanaal. Mixdranken zijn onder kinderen nog steeds populair vanwege de zoetkracht die de smaak van alcohol camoufleert. Door de mixdranken alleen via de slijter te verkopen komen kinderen minder snel in aanraking met deze dranken. Dit geldt niet alleen voor de jongeren, maar ook voor hun ouders, want ook die moeten straks speciaal naar de slijter. Zo wordt tevens aan alle betrokkenen duidelijk gemaakt dat het niet gaat om onschuldige limonade.

Daarnaast ben ik van plan in het eerste wetsvoorstel op te nemen dat de burgemeester bij overtreding van de regels van de Drank- en Horecawet de vergunning kan schorsen. Daarmee heeft hij een effectief middel in handen als hij het intrekken van de vergunning een te zwaar middel vindt.

Een ander voorstel is het optrekken van de leeftijdsgrens voor het kopen van alcoholhoudende drank naar 18 jaar. Nu geldt voor de verkoop van zwak-alcoholhoudende dranken een leeftijdsgrens van 16 jaar. In de meerderheid van de landen van de Europese Unie is er een hogere grens. Optrekken van de leeftijdsgrens zal leiden tot minder drankgebruik onder jongeren. Daarom wordt voorgesteld de leeftijdsgrens te verhogen tot 18 jaar. Dat is ook de grens voor de verkoop van sterke drank.

Verbetering van de handhaving

In het tweede wetsvoorstel zullen enkele maatregelen worden opgenomen ter verbetering van de handhaving van de Drank- en Horecawet. Hierbij valt te denken aan de uitbreiding van het aantal toezichthouders op de Drank- en Horecawet en de mogelijkheid om jongeren onder de 18 jaar strafbaar te stellen als zij in het openbaar alcohol voorhanden hebben.

Tabaksontmoedigingsbeleid

Op dit terrein bereid ik drie wetgevingsinitiatieven voor. Deze initiatieven worden genoemd in het «Actieplan tabaksontmoedigingsbeleid 2006». Dit actieplan is een bijlage bij het Nationaal Programma Tabaksontmoediging 2006–2010 dat ik u op 9 maart jl. (TK 2005/2006, 22 894, nr 78) heb toegestuurd. Het gaat om:

– kleurenfoto’s ter versterking van de gezondheidswaarschuwingen op tabaksverpakkingen;

– verhoging van de leeftijdsgrens voor verkoop tabak van 16 naar 18 jaar;

– verbod op ambulante en mobiele verkoop van tabak.

Ook verwijs ik u naar mijn brief van 9 mei jl. (22 894, nr. 83), waarin ik op uw verzoek reageer op de position papers die de tabaksbranche ter voorbereiding op het rondetafelgesprek op 15 februari jl. aan de vaste commissie voor VWS heeft doen toekomen. In die brief ben ik ingegaan op de ratio achter de voorgestelde maatregelen.

Kleurenfoto’s

De mogelijkheid tot het plaatsen van foto’s vloeit voort uit Richtlijn 2001/37/EG inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaksproducten. Dit is dezelfde richtlijn op grond waarvan nu de waarschuwingsteksten op tabaksproducten staan.

Bij beschikking van 26 mei 2005 heeft de Europese Commissie de «bibliotheek» van kleurenfoto’s of andere illustraties vastgesteld. Deze foto’s of andere illustraties kunnen worden toegevoegd aan de bestaande waarschuwingsteksten. Per waarschuwingstekst zijn 3 foto’s of andere illustraties beschikbaar, waaruit een keuze gemaakt kan worden.

In de berichtgeving en beeldvorming over de kleurenfoto’s ligt de nadruk doorgaans op het «vieze en afschrikwekkende» karakter ervan. Mijns inziens wordt hiermee een onjuist beeld geschetst van de foto’s en illustraties. Ik heb het voornemen om uit deze bibliotheek nog een nadere keuze te maken waarbij ik eventuele afschrikwekkende illustraties zal weglaten. Ter informatie heb ik de foto’s en illustraties bij deze brief gevoegd (bijlage 1)1.

Verhoging leeftijdsgrens

De meeste jongeren beginnen voor hun 18e jaar met roken. Het aantal mensen dat op latere leeftijd begint met roken is gering. Daar komt bij dat het hier om een zeer schadelijk product gaat. Het ligt daarom voor de hand om de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabaksproducten gelijk te trekken met de leeftijdsgrens die op dit moment al geldt voor sterke drank (18 jaar). Het verhogen van de leeftijdsgrens naar 18 jaar past goed in het streven om te voorkomen dat jongeren gaan roken.

Verbod ambulante en mobiele verkoop

Zowel in het Nationaal Programma Tabaksontmoediging als in mijn brief aan u van 9 mei 2006 heb ik aangegeven dat het vanuit volksgezondheidsoogpunt ongewenst is dat een schadelijk product als tabak nog altijd zeer breed verkrijgbaar is. De beschikbaarheid van tabak is een van de factoren die van invloed zijn op de consumptie. Het terugdringen van het aantal verkooppunten is daarom onderdeel van het tabaksontmoedigingsbeleid. Het streven is er op gericht om de verkoop van tabaksproducten uiteindelijk alleen nog in tabaksspeciaalzaken te laten plaatsvinden.

Het voorgestelde verbod op ambulante en mobiele verkoop van tabaksproducten is een eerste verdere stap op dit gebied. Dat juist ambulante en mobiele verkoop worden verboden, heeft twee redenen:

– deze vormen van verkoop vinden in belangrijke mate plaats op sport- en culturele evenementen (muziekfestivals) waar veel jongeren komen;

– deze vormen van verkoop staan vaak op gespannen voet met het reclameverbod.

Om deze redenen acht ik een verbod op ambulante en mobiele verkoop van tabaksproducten gewenst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven