22 660 Conferentie van commissies voor Europese aangelegenheden uit de parlementen van de lidstaten van de EU en van een delegatie uit het Europees Parlement

AA/ Nr. 50 VERSLAG

Vastgesteld 3 juli 2012

Op 22 tot en met 24 april 2012 vond in Kopenhagen de 47e plenaire bijeenkomst plaats van de Conferentie van commissies voor Europese aangelegenheden uit de nationale parlementen van de lidstaten van de Europese Unie en van een delegatie uit het Europees Parlement, hierna aangeduid als COSAC. Naast de genoemde delegaties namen ook delegaties uit de nationale parlementen van de kandidaat-lidstaten van de Europese Unie deel als waarnemer, evenals delegaties van de Raad van de Europese Unie, de Europese Commissie en van het Noorse parlement.

De vergadering werd voorgezeten door mevrouw Eva Kjer Hansen, voorzitter van de commissie Europese aangelegenheden van het Deense Parlement. De Nederlandse delegatie naar deze conferentie bestond uit het lid Schrijver van de Eerste Kamer en het lid De Roon van de Tweede Kamer.

De delegatieleiders brengen als volgt verslag uit.

1. Voorafgaand aan de conferentie, inleidende toespraken en procedurele zaken

De delegatie heeft voorafgaand aan de conferentie een technische briefing gekregen van de heer Sprokkreeff, plaatsvervangend ambassadeur van Nederland te Kopenhagen. Tijdens deze briefing was onder meer aandacht voor de politieke situatie in Denemarken en de wijze waarop Denemarken het halfjaarlijks voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie bekleedt.

De vergadering werd geopend door de heer Lykketoft, voorzitter van het Deense parlement. Na aanname van de agenda werd het 17e halfjaarlijkse rapport van de COSAC1 gepresenteerd. Dit rapport bevat de uitkomsten van een vergelijkend onderzoek naar de informatiestromen van en naar de nationale parlementen, en de toegang die deze hebben tot EU-documenten. Daarbij gaat het in op de activiteiten in nationale parlementen met betrekking tot het geven van een nieuwe impuls aan de eengemaakte markt.

2. 20 jaar vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal

Het thema werd ingeleid door de Voorzitter van de Europese Commissie, de heer José Manuel Barroso. De heer Barroso benadrukte dat de Interne Markt een belangrijke kracht achter de economische groei in Europa is. Hij riep daarom op om barrières tot het effectief functioneren van de Interne Markt met spoed aan te pakken. In het bijzonder sprak hij regeringen en parlementen aan op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van de tijdige implementatie van Europese regelgeving op dit terrein. De heer Barroso kondigde aan in de loop van 2012 nadere maatregelen ter versterking van de Interne Markt te zullen presenteren, die zouden moeten bijdragen aan economische groei, werkgelegenheid en concurrentiekracht in Europa.

3. Slimme, duurzame en inclusieve groei in Europa

Mevrouw Helle Thorning-Schmidt, minister-president van Denemarken, sprak over slimme, duurzame en inclusieve groei in Europa. Ze gaf aan optimistisch te zijn over het toekomstige economische herstel van Europa. Hierbij noemde ze het optreden van de Europese leiders om de financiële markten te kalmeren, zoals het aanpassen van het economisch bestuur van de EU, het Begrotingspact, het tweede noodpakket voor Griekenland en het opzetten van een financiële brandgang [i.e. Europees noodfonds]. Ze ziet deze acties als kantelpunt, waardoor nu niet meer de urgente crisisaanpak bovenaan de Europese agenda staat, maar het creëren van groei en banen. Ook constateerde ze dat de Europese lidstaten momenteel hervormingen plannen en/of doorvoeren.

Ze gaf aan dat het Deense voorzitterschap het geven van een nieuwe impuls aan de eengemaakte markt en de 12 groeifactoren tot prioriteit heeft gemaakt. De EU moet volgens haar de barrières op de interne markt weghalen, de huidige, excellente onderzoeksomgevingen in de EU behouden en uitbreiden, innovatie stimuleren door de financieringsmogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf te verbeteren en de digitale interne markt te verbeteren. Verder gaf ze aan dat duurzaamheid en groei complementair kunnen zijn, door voorop te lopen als EU op gebieden zoals onderzoek. Ten laatste betreurde ze de hoge jeugdwerkeloosheid en drong erop aan dat de jeugd in de EU dezelfde toegang tot onderwijs en banen zou moeten hebben als voorgaande generaties.

4. Eengemaakte markt voor diensten - volledige implementatie van de dienstenrichtlijn

De heer Michel Barnier, Eurocommissaris voor interne markt en diensten, constateerde dat de markt voor diensten functioneert voor grote bedrijven, maar minder voor het MKB. Hij gaf aan dat een volledige implementatie van de dienstenrichtlijn prioriteit zou moeten krijgen, omdat dit 1,5% zou kunnen toevoegen aan het Europese Bruto Nationaal Product per 2020. Om volledige implementatie te bereiken is een algehele omzetting en beoordeling van de efficiëntie van de dienstenrichtlijn nodig. De heer Barnier kondigde een mededeling aan in juni met aandacht voor de implementatierapporten, uitvoeringstesten en richtlijnen om de toegang van burgers tot diensten te verbeteren en om geografische discriminatie tegen te gaan op heb gebied van internethandel.

Verder meldde de heer Barnier dat de Europese Commissie voorstellen heeft gepresenteerd met betrekking tot 11 van de 12 acties op het gebied van de eengemaakte markt. Hij kondigde aan de acties af te kunnen ronden in het tweede kwartaal van 2012 met de presentatie van het voorstel voor een digitale handtekening. Ook kondigde hij een aanvullende tweede serie met 12 acties voor de interne markt aan in de tweede helft van 2012.

Tenslotte ging de heer Barnier in op het bestuur van de interne markt, waarbij hij benadrukte dat wetgeving alleen niet voldoende is en dat het gebruik van de nieuwe regels ook belangrijk is. Hij kondigde een nieuwe governance-strategie aan in juni 2012 om beter toezicht te kunnen houden op de transpositie van lidstaten van interne marktwetgeving, om systematischer gebruik kunnen maken van inbreukprocedures, om een directe en intensievere dialoog op te starten met de verantwoordelijken voor de implentatie van maatregelen, om beter gebruik te maken van bestaande instrumenten, zoals het scoreboard, de onestopshop en SOLVIT.

5. Duurzame groei – Bevorderen van de transitie naar een hulpbronnenefficiënte economie in Europa

De Eurocommissaris voor Milieu, de heer Janez Potočnik hield een inleiding met als thema de verwevenheid tussen economie en milieu. Het betoog van de heer Potočnik kende drie kernelementen, te weten het belang van hulpbronnenefficiënte groei, vergroening van de Interne Markt en implementatie van Europese milieuregelgeving. Hij benadrukte dat het niet implementeren van regelgeving oneerlijk is en tot marktverstoring lijdt. Nationale parlementen kunnen volgens de heer Potočnik een bijdrage leveren aan het halen van de transponeringsdeadlines door lidstaten.

In de discussie die daarop volgde bevroeg de heer Schrijver de Eurocommissaris over de EU-inzet tijdens de Rio+20 top van 20-22 juni in Rio de Janeiro. Wat zijn de hoofddoelstellingen en wat is de inzet van de EU ten aanzien van het voorstel van ook enkele Europese landen om te komen tot een «World Environment Organization», zo wilde de heer Schrijver weten. Ook vroeg hij wat de EU tijdens deze bijeenkomst zou kunnen rapporteren ten aanzien van de voortgang van het terugdringen van patronen van onduurzame productie en consumptie. De heer Potočnik gaf in antwoord hierop aan dat de EU inzet tijdens de Rio+20 bijeenkomst gericht is het boeken van concrete resultaten en het bereiken van overeenstemming over ambitieuze doelstellingen. De EU staat daarbij open voor bespreking van bredere duurzame ontwikkelingsdoelen, zodat iedereen toegang heeft tot hulpbronnen. De heer Potočnik antwoordde verder dat Europa als werelddeel zelf op het verkeerde pad zit voor wat betreft productiemethodes en consumptiepatronen. Om geloofwaardig te zijn is het daarom van het grootste belang dat de EU haast maakt met de implementatie van de routekaarten op dit terrein. Ten aanzien van de vraag over een «World Environment Organization», antwoordde de heer Potočnik ten slotte dat de EU zich richt op het upgraden van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP) tot een volwaardig VN-agentschap.

6. De Digitale Interne Markt

Het onderwerp werd ingeleid door mevrouw Neelie Kroes, Commissaris voor de Digitale Agenda en tevens vicevoorzitter van de Europese Commissie. Zij onderstreepte de impact van de digitale revolutie op de Europese economie en riep op tot het vormen van een «e-EU». Mede gezien de omvang en voorziene groei van deze sector zag mevrouw Kroes drie prioriteiten voor het creëren van een dynamische Digitale Interne Markt. Zij noemde allereerst de beschikbaarheid van adequate breedbandnetwerken, daar al in 2015 een verdubbeling van het internetverkeer voorzien is en de huidige infrastructuur daar niet op berekend zou zijn. Verder haalde mevrouw Kroes het belang van een digitaal onderlegde beroepsbevolking aan. Zij memoreerde in dit verband dat één op de vier EU-burgers nog nooit gebruik heeft gemaakt van het internet. Ten slotte benadrukte zij de noodzaak van een juridisch kader ten behoeve van bijvoorbeeld online transacties en auteursrechten.

7. Bijdragen en conclusies

De bijdragen van de COSAC hebben betrekking op de herstart van de eengemaakte markt, een eengemaakte markt voor diensten, duurzame groei en groene economie, de digitale eengemaakte markt, de omzetting en handhaving van het voorgaande en voorstellen voor het versterken van de politieke dialoog met de Europese Commissie. Het amendement dat door de Nederlandse delegatie is ingebracht is overgenomen door de plenaire vergadering. Hierin wordt opgemerkt dat de politieke afweging van initiatieven op het gebied van de eengemaakte markt in nationale parlementen en het Europees Parlement nog tot substantiële discussie kan leiden (zie contribution 1.3).

De bijdragen en conclusies van COSAC zijn opgenomen als bijlagen bij het verslag2. Op de website van COSAC zijn alle overige achtergronddocumenten en sprekersteksten te raadplegen.

De delegatieleiders,

Schrijver

De Roon


X Noot
1

De halfjaarlijkse rapporten van COSAC zijn te raadplegen op de website: http://www.cosac.eu

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven