22 112
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

nr. 976
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 december 2009

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 11 fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

1. Mededeling en aanbeveling Digitaal Dividend (Kamerstuk 22 112, nr. 973);

2. Mededeling Global Monitoring for Environment and Security (GMES) (Kamerstuk 22 112, nr. 974);

3. Mededeling inzake bestrijding hiv/aids (Kamerstuk 22 112, nr. 975);

4. Mededeling grensoverschrijdende elektronische handel tussen ondernemingen en consumenten in de EU

5. Mededeling «een beter werkende voedselvoorzieningsketen in Europa» (Kamerstuk 22 112, nr. 977);

6. Verordening inzake financiele bijstand van de gemeenschap voor de ontmanteling van de eenheden 1 t/m 4 van de kerncentrale Kozloduy in Bulgarije (Kamerstuk 22 112, nr. 978);

7. Mededeling inzake Europees transparantie-initiatief (Kamerstuk 22 112, nr. 979);

8. Verslag over etikettering voor dierenwelzijn (Kamerstuk 22 112, nr. 980);

9. Mededeling inzake nieuw partnerschap EU en Landen en Gebieden Overzee, LGO (Kamerstuk 22 112, nr. 981);

10. Kwalificatierichtlijn (Kamerstuk 22 112, nr. 982);

11. Procedurerichtlijn (Kamerstuk 22 112, nr. 983).

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

F. C. G. M. Timmermans

Fiche: Mededeling grensoverschrijdende elektronische handel tussen ondernemingen en consumenten in de EU

1. Algemene gegevens

Titel voorstel: Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, De Raad, Het Europees Economische en Sociaal Comité en de het Comité van de Regio’s over grensoverschrijdende elektronische handel tussen ondernemingen en consumenten in de EU.

Datum Commissiedocument: 22 oktober 2009

Nr. Commissiedocument: COM (2009) 557 definitief

Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=198715

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld

Behandelingstraject Raad: Eerste presentatie in Raad voor Concurrentievermogen in december, behandeling naar verwachting onder Spaans voorzitterschap

Eerstverantwoordelijk ministerie: Economische Zaken

2.Essentie voorstel

De Commissie heeft de grensoverschrijdende elektronische handel in de EU geanalyseerd en vastgesteld welke belemmeringen er nog zijn. De Commissie concludeert dat handelaren bij het grensoverschrijdend aanbieden van hun producten in andere EU-lidstaten last hebben van versnipperde consumentenbeschermings-voorschriften en andere voorschriften op het gebied van BTW, hergebruiksvergoedingen en heffingen. Hierdoor ontstaat voor handelaren een onvoorspelbare handelsomgeving. De mededeling ziet niet op grensoverschrijdende aan- of verkopen buiten de EU. Consumenten ondervinden ook hinder van de versnipperde regelgeving, doordat handelaren vanwege de met de handel in andere EU-lidstaten samenhangende hoge nalevingskosten bestellingen van in een andere EU-lidstaat gevestigde consumenten vaak weigeren. Daarnaast weet de consument als hij wel een aankoop doet, vaak niet naar wie hij zich moet wenden als er problemen ontstaan, bijvoorbeeld als zij een klacht tegen een handelaar in een andere EU-lidstaat willen indienen.

Naar aanleiding van deze analyse heeft de Commissie tien actiepunten vastgesteld om de belemmeringen weg te nemen. Deze acties zijn:

a. De versnippering van de consumentenbeschermingsvoorschriften aanpakken.

b. Zorgen voor een doeltreffende handhaving van artikel 20 van de dienstenrichtlijn (discriminatieverbod).

c. Vergroting van de doeltreffendheid van de grensoverschrijdende handhaving.

d. Oneerlijke handelspraktijken aanpakken.

e. Bevordering van alternatieve geschilbeslechtingsregelingen en van de grensoverschrijdende procedure voor geringe vorderingen.

f. Vereenvoudiging van de btw-rapportageverplichtingen van verkopers op afstand.

g. De administratieve lasten voor onlinebedrijven in verband met afgedankte elektrische en elektronische apparatuur verminderen.

h. Praktische oplossingen voor het beheer van copyrightheffingen.

i. De belemmeringen voor onlineverkoop in het kader van verticale beperkingen verminderen.

j. De betaalsystemen en de logistiek verbeteren en technische belemmeringen wegnemen.

Alle actiepunten betreffen lopende trajecten waar de Commissie al mee bezig is. De mededeling is dan ook meer gericht op het onder een noemer brengen van de actiepunten. Daarnaast wordt de basis gelegd voor een strategie om de werking van de grensoverschrijdende handel te verbeteren.

Daarnaast stelt de Commissie de volgende aanvullende maatregelen voor om niet op wetgeving gebaseerde belemmeringen voor de grensoverschrijdende elektronische handel weg te nemen:

1. In samenwerking met het bedrijfsleven werken aan een pan-Europese online-consumentenmarkt;

2. Uitbreiding van de informatiecampagne «eYouGuide to your Rights Online».

3. Versterking van het markttoezicht, door verdere ontwikkeling van grensoverschrijdende verkoopstatistieken op basis van creditcardtransacties.

3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

Nee, de mededeling noemt enkel lopende trajecten van de Commissie. Over deze actiepunten is separaat gecommuniceerd naar de kamer, onder andere door middel van BNC-fiches1. Uit deze mededeling vloeien derhalve geen nieuwe financiële gevolgen voort.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland ondersteunt de Commissie in haar werk om de belemmeringen van grensoverschrijdende handel zowel voor de ondernemer als de consument weg te nemen. De Commissie heeft reeds stappen gezet om de werking van de interne markt voor zowel consumenten als handelaren te verbeteren. Bijvoorbeeld op het gebied van het harmoniseren van de consumentenwetgeving door middel van de Richtlijn consumentenrechten.

Nederland is echter wel van mening dat de Commissie de reeds ingezette trajecten moet afmaken alvorens zij met nieuwe maatregelen komt. Negen van de tien genoemde actiepunten zijn al in werking gezet en Nederland benadrukt het belang om de uitwerking van deze actiepunten in de praktijk te zien.

Verder zal Nederland de Commissie oproepen om klaarheid te verschaffen over de verhouding tussen de Richtlijn E-commerce, de Dienstenrichtlijn, het Europese consumentenrecht en het Internationaal Privaatrecht. Nederland vindt het van groot belang dat voor zowel ondernemers als consumenten duidelijk is hoe de genoemde instrumenten op elkaar inwerken, welke mate van contractsvrijheid er bestaat binnen de genoemde kaders en welke gevolgen daar voor hen uit voortvloeien.

Daarnaast is Nederland van mening dat de belemmeringen die de Commissie buiten de mededeling heeft gehouden, zoals de versnippering van voorschriften betreffende bescherming van de persoonsgegevens en de regels ter bestrijding van handel in namaakproducten, wel belangrijke factoren zijn die meespelen voor consumenten als zij een afweging maken of zij grensoverschrijdend via het internet aankopen willen doen. Het stimuleren van het gebruik van het internet voor het doen van aankopen zal dus ook in belangrijke mate afhangen van het wegnemen van dit soort algemene belemmeringen, en niet alleen worden verbeterd door de actiepunten die de Commissie in deze mededeling doet.


XNoot
1

Zie BNC fiche bij Voorstel voor een richtlijn betreffende consumentenrechten COM(2008) 614, BNC fiche bij Richtlijn 2006/123/EG van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt, BNC fiche bij Verordening 2006/2004 van 27 oktober 2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake Consumentenbescherming, BNC fiche bij Richtlijn 2005/29/EG van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen, jegens consumenten op de interne markt, BNC fiche bij Verordening 861/2007 tot vaststelling van een Europese procedure voor geringe vorderingen en bij Richtlijn 2008/52/EG betreffende bepaalde aspecten van bemiddeling/mediation in burgerlijke en handelszaken, BNC fiche bij Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 77/388/EEG met het oog op de vereenvoudiging van de btw-verplichtingen, COM(2004) 728, BNC fiche bij Voorstel tot herschikking van Richtlijn 2002/96/EG betreffende afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), COM(2008) 810 en BNC fiche bij Richtlijn 2007/64/EG betreffende betalingsdiensten in de interne markt.

Naar boven