22 112
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

nr. 923
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 september 2009

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 4 fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

1. Verordening inzake anjovisbestand in de Golf van Biskaje en de daarop vissende visserijtakken (Kamerstuk 22 112, nr. 921);

2. Kaderbesluit betreffende het recht op tolk- en vertaaldiensten in strafprocedures (Kamerstuk 22 112, nr. 922);

3. Verordening inzake de vaststelling van een vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn;

4. Verordening inzake gasvoorzieningszekerheid (Kamerstuk 22 112, nr. 924).

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

F. C. G. M. Timmermans

Fiche: Verordening inzake de vaststelling van een vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn

1. Algemene gegevens

Titel voorstel: Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van een vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn Thunnus thynnus en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1984/2003

Datum Commissiedocument: 03-08-2009

Nr. Commissiedocument: COM (2009) 406

Prelex:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009: 0406:FIN:NL:PDF

Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld

Behandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Visserij, verwachte behandeling in de Landbouw en Visserijraad van november 2009

Eerstverantwoordelijk ministerie: Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie

a) Rechtsbasis artikel 37 EG

b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement gekwalificeerde meerderheid, raadpleging

c) Comitologie nvt

2. Samenvatting BNC-fiche

De toestand van de bestanden blauwvintonijn is wereldwijd bijzonder zorgelijk. Door overmatige bevissing wordt de soort met uitsterven bedreigd. Vanwege de grote economische waarde van de soort is handel in illegaal gevangen tonijn bijzonder lucratief. De onderhavige verordening implementeert de door de ICCAT (Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen) aangenomen aanbeveling 08/12 inzake een vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn. Het nieuwe vangstdocumentatieprogramma biedt de mogelijkheid om alle stadia van de blauwvintonijnvisserij beter en strenger te controleren en maatregelen vast te stellen om zowel de uitvoering van de instandhoudings- en beheersvoorschriften als wetenschappelijk onderzoek naar blauwvintonijn te ondersteunen.

Nederland heeft geen vangstrechten op blauwvintonijn. Wel worden er incidenteel partijen blauwvintonijn in Nederland ingevoerd en op de markt gebracht. De gevolgen van het voorstel zullen voor Nederland beperkt zijn. Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap. De subsidiariteitstoets is derhalve niet van toepassing, proportionaliteit is positief. Nederland beoordeelt dit voorstel positief, aangezien het voorstel kan bijdragen aan het tegengaan van de illegale vangst van en handel in blauwvintonijn.

3. Samenvatting voorstel

Inhoud voorstel

Met het oog op het reguleren van de blauwvintonijnvisserij, het verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van statistische gegevens en het tegengaan van illegale visserij heeft de Internationale Commissie voor de instandhouding van Atlantische tonijnen (ICCAT) op 24 november 2008 een aanbeveling inzake een vangstdocumentatieprogramma voor blauwvintonijn aangenomen.

De aanbeveling is op 17 juni 2009 in werking getreden. Het hierin vermelde vangstdocumentatieprogramma heeft voornamelijk betrekking op de effecten van illegale, onaangemelde en ongereglementeerde visserij in het betrokken gebied. Het programma dient te worden beschouwd als een reactie op de noodzaak alle stadia van de blauwvintonijnvisserij beter en strenger te controleren en maatregelen vast te stellen om zowel de uitvoering van de instandhoudings- en beheersvoorschriften als wetenschappelijk onderzoek naar blauwvintonijn te ondersteunen. Gezien het zeer brede toepassingsgebied van ICCAT is het noodzakelijk om, met het oog op een efficiënte controle van de verplaatsingen van blauwvintonijn, het product vanaf de vangstlocatie tot aan het eindpunt waar het op de markt wordt gebracht, nauwlettend te kunnen traceren. Het huidige statistische programma van de ICCAT heeft slechts betrekking op in- en uitvoer en is niet ontworpen als mechanisme voor de rechtstreekse controle van de blauwvintonijnvisserij. Om te garanderen dat de bepalingen van het ICCAT-vangstdocumentatieprogramma uniform worden toegepast, moeten de betrokken bepalingen van Verordening (EG) nr. 1984/2003 tot invoering in de Gemeenschap van een regeling voor de statistische registratie van blauwvintonijn, zwaardvis en grootoogtonijn worden ingetrokken en vervangen door de onderhavige verordening.

Op grond van het voorstel mogen lidstaten slechts partijen blauwvintonijn toelaten tot en laten vertrekken van hun grondgebied indien zij zijn voorzien van een vangstcertificaat of een wederuitvoercertificaat. Het voorstel bevat bepalingen over de afgifte en verificatie van vangstcertificaten en wederuitvoercertificaten. Ook voorziet het voorstel in een aantal rapportageverplichtingen met betrekking tot de afgifte en de ontvangst van de betreffende certificaten door de lidstaten.

Impact assessment Commissie

niet opgesteld

4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

a) Bevoegdheid:

Het Gemeenschappelijke Visserijbeleid is een exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap (art 37 EG Verdrag)

b) Functionele toets:

Subsidiariteit: n.v.t.

Proportionaliteit: positief

Onderbouwing: Het voorstel draagt bij aan het tegengaan van de illegale visserij op blauwvintonijn door in alle stadia van de blauwvintonijnvisserij beter en strenger te controleren en maatregelen vast te stellen om zowel de uitvoering van de instandhoudings- en beheersvoorschriften als wetenschappelijk onderzoek naar blauwvintonijn te ondersteunen. Het betreft hier een wijziging van een bestaande verordening, derhalve is het voorstel voor een verordening hier het geëigende middel.

Nederlands oordeel: Nederland steunt het voorstel van de Commissie, aangezien het voorstel kan bijdragen aan het tegengaan van de illegale vangst van en handel in blauwvintonijn.

5. Implicaties financieel

a) Consequenties EG-begroting Geen

b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of decentrale overheden

  Jaarlijks wordt er ca. 8 maal een partij blauwvintonijn Nederland in- of wederuitgevoerd. Voor partijen die moeten worden ingevoerd dient het vangstcertificaat of het wederuitvoercertificaat door Douane te worden ingenomen en deze documenten worden door de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) en Douane op volledigheid, juistheid en echtheid gecontroleerd. Deze controle neemt per partij en document ca. 2 uur in beslag. Voor partijen die wederuitgevoerd worden dient Nederland een nieuw wederuitvoercertificaat af te geven en Douane controleert bij uitvoer op de aanwezigheid van dit document en op de volledigheid, juistheid en echtheid hiervan. Het afgeven van wederuit- voercertificaten neemt eveneens ca. 2 uur per document in beslag. De rapportage van de ontvangst en uitgifte van de vangstcertificaten en de wederuitvoercertificaten door Dienst Regelingen (DR) aan de Commissie kost eveneens ca..1 uur per document. Douane, VWA en DR werken tegen een tarief van ca. € 100 per uur. Dit levert een kostenpost op van ca. € 5 600,- (7 uur x 8 x € 100). Daarnaast is er sprake van eenmalige opstartkosten (o.a. opzetten systeem en proces) van maximaal € 50 000,-

c) Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger

  Geen wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie

d) Administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden

  Het voorstel leidt tot extra werkzaamheden voor de uitvoerende diensten Douane, VWA en DR (zie boven).

f) Administratieve lasten voor bedrijfsleven en burger Geen wijzigingen ten opzichte van de huidige situatie

6. Implicaties juridisch

a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid

  Om deze verordening uit te voeren moet de regeling «technische maatregelen» aangepast worden en zullen afspraken moeten worden gemaakt met Douane en de VWA. Hierbij zullen zich naar verwachting geen problemen voordoen. Het voorstel bevat geen bepalingen over sanctionering.

b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

  Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Dit is haalbaar, Nederland verwacht geen problemen bij de tenuitvoerlegging van de verordening

c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling

  Het voorstel bevat geen evaluatiebepaling en geen horizonbepaling. Het voorstel implementeert een ICCAT aanbeveling en evaluatie van deze aanbeveling vindt op het niveau van de ICCAT plaats.

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving

a) Uitvoerbaarheid

Nederland heeft geen vangstrechten voor blauwvintonijn en er zullen in Nederland dan ook geen vangstcertificaten worden afgegeven. Wel wordt in Nederland in een beperkt aantal gevallen blauwvintonijn ingevoerd en wederuitgevoerd. De verordening zal uitgevoerd gaan worden door de Douane, de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) en Dienst Regelingen. Douane zal partijen blauwvintonijn bij binnenkomst in Nederland controleren op aanwezigheid van een vangstcertificaat of een wederuitvoercertificaat. De VWA en Douane zullen gezamenlijk de juistheid van het certificaat beoordelen. Dienst Regelingen zal zorg dragen voor het voldoen aan de voorgeschreven rapportageverplichtingen. Wederuitvoercertificaten zullen door Douane worden afgegeven.

b) Handhaafbaarheid

Op naleving van de verordening zal worden toegezien door de Algemene inspectiedienst, Douane en de VWA. Wanneer een partij blauwvintonijn niet is voorzien van volledig, juist en gewaarmerkt vangstcertificaat of wederuitvoercertificaat mag de partij in Nederland niet op de markt gebracht worden en wordt de partij niet vrijgegeven voor invoer of wederuitvoer.

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

Beperkt. Gezien het feit dat de maatregelen voortvloeien uit afspraken in internationaal verband (ICCAT) zijn ook ontwikkelingslanden die lid zijn van ICCAT aan de maatregelen gecommitteerd. Illegaal gevangen tonijn uit ontwikkelingslanden kan daarmee effectiever van de Europese markt worden geweerd (en via ICCAT afspraken in andere markten van aangesloten leden) en alleen legaal gevangen tonijn met vangstcertificaten toegelaten.

Met ingang van 1 januari 2010 wordt de IUU (illegal, unregulated and unreported fisheries) verordening van kracht. Ook op basis van deze verordening zullen partijen vis die de Gemeenschap binnenkomen voorzien moeten zijn van een certificaat dat aantoont dat vis legaal is gevangen.

9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)

De toestand van de bestanden blauwvintonijn is wereldwijd bijzonder zorgelijk. Door overmatige bevissing wordt de soort met uitsterven bedreigd. Vanwege de grote economische waarde van de soort is handel in illegaal gevangen tonijn bijzonder lucratief. Om de illegale vangst van en handel in blauwvintonijn tegen te gaan is het noodzakelijk om blauwvintonijn vanaf de vangstlocatie tot aan het eindpunt waar het op de markt wordt gebracht, nauwlettend te kunnen traceren. Nederland is daarom ook positief over het onderhavige vangstdocumentatieprogramma.

Nederland heeft geen vangstrechten op blauwvintonijn. Wel worden er incidenteel partijen blauwvintonijn in Nederland ingevoerd en op de markt gebracht. De economische gevolgen van dit voorstel zullen voor Nederland beperkt zijn.

Naar boven