22 112
Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

nr. 902
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 augustus 2009

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij 15 fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):

1. Verordening betreffende de oprichting van een netwerk van immigratieverbindingsfunctionarissen; (Kamerstuk 22 112, nr. 899)

2. Mededeling inzake follow-up Europese Pact Immigratie en Asiel; (Kamerstuk 22 112, nr. 900)

3. Mededeling inzake aanscherping chemische, biologische, radiologische en nucleaire beveiliging in de Europese Unie; (Kamerstuk 22 112, nr. 901)

4. Mededeling inzake CCS China

5. Mededeling inzake kankerbestrijding; (Kamerstuk 22 112, nr. 903)

6. Voorstel betreffende IT-AGENTSCHAP; (Kamerstuk 22 112, nr. 904)

7. Mededeling inzake partnerschap Europese Unie – Afrika op het gebied van vervoer; (Kamerstuk 22 112, nr. 905)

8. Mededeling inzake het recht van vrij verkeer en verblijf op het grondgebied van de lidstaten voor de burgers van de Unie en hun familieleden; (Kamerstuk 22 112, nr. 906)

9. Mededeling inzake btw groepoptie; (Kamerstuk 22 112, nr. 907)

10. Mededeling inzake garanderen efficiënte, veilige en gezonde derivatenmarkten; (Kamerstuk 22 112, nr. 908)

11. Voorstel betreffende vaccinatie voor seizoensgriep; (Kamerstuk 22 112, nr. 909)

12. Voorstel betreffende wet- en regelgeving energie-infrastructuur; (Kamerstuk 22 112, nr. 910)

13. Voorstel betreffende wet- en regelgeving kapitaalvereisten; (Kamerstuk 22 112, nr. 911)

14. Voorstel tot wijziging van de verordening met algemene bepalingen voor het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds en het Cohesiefonds; (Kamerstuk 22 112, nr. 912)

15. Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de farmaceutische sector. (Kamerstuk 22 112, nr. 913).

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

F. C. G. M. Timmermans

Fiche: Mededeling inzake CCS China

1. Algemene gegevens

Titel voorstel: Mededeling van de Commissie aan het Europese Parlement en de Raad

Demonstratie van koolstofafvang en geologische opslag (CCS) in opkomende industrielanden: financiering van een gezamenlijk project van de EU en China voor een kolencentrale met bijna-nulemissie.

Datum Commissiedocument: 26 juni 2009

Nr. Commissiedocument: COM (2009) 284, SEC (2009) 814

Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_ ;real.cfm?CL=nl&DosId= 198 365

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: SEC (2009) 815

Behandelingstraject Raad: De Commissie heeft een presentatie gehouden van haar mededeling over koolstofafvang en geologische opslag in opkomende economieën en ontwikkelingslanden en de financiering van het project van de EU en China voor een kolencentrale met bijna-nulemissie in de milieuraad van juni 2009. Dit voorstel wordt naar verwachting in de komende milieuraad wederom besproken.

Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Economische Zaken (EZ).

2. Essentie voorstel

In deze mededeling ontvouwt de Commissie een plan voor een investeringsregeling ter gezamenlijke financiering van de bouw en exploitatie van een energiecentrale voor demonstratie van CO2 afvang en opslag (CCS) in China.

Gezien de omvang en de CO2-intensiteit van de Chinese energiesector en de reeds bestaande samenwerking op het gebied van CCS lijkt China het meest aangewezen land voor een door de EU financieel ondersteund CCS demonstratieproject. De Commissie stelt daartoe voor om in nauw overleg met Europese en Chinese belanghebbenden tot afspraken te komen met internationale financiële instellingen over het opzetten van een passende financieringstructuur voor genoemde bouw en exploitatie (gedacht wordt aan een publiek privaat partnerschap), eventueel met gebruikmaking van een zogenaamd «Special Purpose Vehicle».

De Commissie vraagt de geïnteresseerde EER-lidstaten en China dit initiatief politiek en financieel te ondersteunen. Het streefbedrag dat gezamenlijk moet worden gevonden bedraagt € 300–550 miljoen, afhankelijk van de te kiezen technologie voor het CCS demonstratieproject bij een centrale. De Commissie zal maximaal 50 miljoen bijdragen. Het is daarbij de bedoeling de kennis en ervaring die met het demonstratieproject in China wordt opgedaan wereldwijd beschikbaar te maken.

Tenslotte deelt de Commissie mee bij de internationale onderhandelingen over een wereldwijde klimaatovereenkomst voor de periode na 2012 te zullen ijveren voor «CO2-financiering» van CCS technologieën.

3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?

De Commissie kondigt in deze mededeling geen concrete wet- en regelgeving aan. Deze mededeling is een uitwerking van het EU-China actieplan schone steenkooltechnologie.

Voor zover een oordeel over het voorstel kan worden gegeven is dit positief ten aanzien van subsidiariteit en proportionaliteit. Nederland ziet meerwaarde in een dergelijk gezamenlijk initiatief met de EU-lidstaten.

Nederland is van mening dat de benodigde middelen gevonden dienen te worden binnen de EU begroting – voor de periode tot 2013 met inachtneming van de bestaande financiële perspectieven, waarbij het lidstaten uiteraard vrij moet staan om aanvullende middelen ter beschikking te stellen. Voor medefinanciering van een EU China project heeft Nederland geen budget gereserveerd.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland staat positief tegenover de politieke intentie van de mededeling en zal het EU-China project politieke steun geven. Tevens steunt Nederland de inzet om bij de klimaatonderhandelingen te ijveren voor «CO2-financiering» van CCS technologieën, zowel tijdens de eerste verbintenisperioden van het protocol van Kyoto als onder de nieuwe regeling voor de periode daarna. Omdat de baten van dit samenwerkingsverband alle lidstaten ten goede komen dienen ook de kosten gedeeld te worden. Nederland is dan ook van mening dat de benodigde middelen gevonden dienen te worden binnen de EU begroting – voor de periode tot 2013 met inachtneming van de bestaande financiële perspectieven, waarbij het lidstaten uiteraard vrij moet staan om aanvullende middelen ter beschikking te stellen. Voor medefinanciering van een EU China project heeft Nederland geen budget gereserveerd. Verder is het enerzijds relevant dat er geen zicht is op concrete bedragen en dekking en anderzijds dat er intensieve bilaterale contacten van Nederland met China plaatsvinden ten aanzien van het onderwerp CCS en duurzaam gebruik van steenkool binnen het kader van de China Council. Voor Nederland besluit eventueel ook financieel bij te dragen, zal de toegevoegde waarde van het EU China project worden bezien ten opzichte van eventuele alternatieven.

Naar boven