Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 22112 nr. 898 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 22112 nr. 898 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juli 2009
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij vijf fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC):
1. Mededeling inzake strategie van de Europese Unie voor het Oostzeegebied (22 112, nr. 894);
2. Verordening inzake het op de markt brengen en het gebruik van biociden (22 112, nr. 896);
3. Mededeling inzake Internetgovernance (22 112, nr. 895);
4. Mededeling inzake het internet van de dingen(22 112, nr. 897);
5. Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees.
Fiche: Verordening inzake tariefcontingent voor de invoer van rundvlees
Titelvoorstel: Voorstel voor een verordening van de Raad houdende opening van een autonoom tariefcontingent voor de invoer van rundvlees van hoge kwaliteit.
Datum Commissiedocument: 11 juni 2009
Nr. Commissiedocument: COM(2009) 275 definitief
Prelex:http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009 :0275:FIN:NL:PDF
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: Niet opgesteld.
Behandelingstraject Raad: Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB)
Eerstverantwoordelijk ministerie: Ministerie van Economische Zaken, in nauwe samenwerking met de ministeries van Landbouw, Natuur en Visserij, Buitenlandse Zaken en Financiën.
Rechtsbasis, stemwijze Raad, rol Europees Parlement en comitologie
a) Rechtsbasis
Artikel 133 EG-Verdrag
b) Stemwijze Raad en rol Europees Parlement
Raad: Gekwalificeerde meerderheid
Europees Parlement wordt op de hoogte gebracht.
c) Comitologie
Niet van toepassing
Het voorstel voor de verordening ziet op de opening, als autonome maatregel, van een (jaarlijks) communautair invoertariefcontingent van 20 000 ton vers, gekoeld of bevroren rundvlees van hoge kwaliteit (Hilton beef). Deze verordening vormt onderdeel van een eerder dit jaar bereikt akkoord tussen de EU en de VS naar aanleiding van een langdurig handelsconflict betreffende de invoer van met behulp van hormonen geproduceerd rundvlees.
b) Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
Gemeenschappelijke handelspolitiek is een exclusieve EG-bevoegdheid, hetgeen betekent dat de lidstaten op dit terrein niet mogen optreden. Subsidiariteit is derhalve niet van toepassing. De proportionaliteit wordt positief beoordeeld.
c) Risico’s/implicaties/kansen
Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend autonoom tariefcontingent voor rundvlees van hoge kwaliteit op basis van de meestbegunstigingsclausule opent en de Verenigde Staten het aantal sancties verminderen, wordt beschouwd als een geschikte manier om de handelsbetrekkingen te verbeteren.
De Verordening betreft het resultaat van de onderhandelingen tussen de Europese Commissie en de Verenigde Staten over een tariefcontingent (TRQ) rundvlees van hoge kwaliteit (Hilton beef). De Commissie heeft hiermee de Amerikaanse retaliatie in verband met het door de WTO veroordeelde Europese invoerverbod van met behulp van hormonen geproduceerd rundvlees voorkomen/beperkt.
De VS is van oordeel dat de Europese Gemeenschap (EG) een WTO uitspraak op het terrein van hormonen in vlees niet heeft nageleefd en ten onrechte een invoerverbod hanteert voor een aantal Amerikaanse vleesproducten, die met behulp van hormonen zijn geproduceerd. De VS heeft dan ook retaliatiemaatregelen getroffen. Het is een al jaren slepende kwestie die gedurende de eerst helft van dit jaar tot oplossing lijkt te zijn gebracht. De VS en de EU hebben een beginselakkoord bereikt. Dit akkoord houdt in dat de VS nog drie jaar strafheffingen van 100% zal hanteren voor een aantal producten. Het is de bedoeling dat over vier jaar de door de VS gehanteerde strafheffingen zullen verdwijnen. In ruil voor deze afspraken krijgt de VS toestemming om in het kader van een additioneel erga omnes contingent extra «Hilton beef» op de EU markt af te zetten.
Met de totstandbrenging van onderhavige Raadsverordening zal aan de overeengekomen deadline voor de inwerkingtreding van het tariefcontingent beantwoord worden. De betreffende Commissieverordening voor de implementatie van het tariefcontingent is op 18 juni jl. door het Beheerscomité Integrale Ordening van de Landbouwmarkten met unanimiteit goedgekeurd, op voorwaarde uiteraard dat de Raad de betreffende Raadsverordening zal goedkeuren.
De Commissie heeft in dit geval geen impact-assessment opgesteld.
4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid:
Onderhavig voorstel voor een verordening is gebaseerd op art 133 van het EG-verdrag (gemeenschappelijke handelspolitiek). Dit is een exclusieve EG-bevoegdheid.
b) Functionele toets:
– subsidiariteit: n.v.t.
– proportionaliteit: positief
– onderbouwing: Aangezien het hier een exclusieve gemeenschapsbevoegdheid betreft, behoeft de subsidiariteit van het voorstel niet beoordeeld te worden. Het proportionaliteitsoordeel is positief. Een regeling waarbij de Gemeenschap een aanvullend autononoom tariefcontingent voor rundvlees van hoge kwaliteit op basis van de meestbegunstigingsclausule opent, is geschikt om de handelsbetrekkingen te verbeteren. Een verordening is in deze noodzakelijk om rechtstreekse toepasselijkheid in elke lidstaat te verzekeren.
Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud. Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.
Het voorstel heeft geen financiële consequenties.
Het voorstel heeft geen juridische consequenties.
7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Zowel ten aanzien van de uitvoerbaarheid als handhaafbaarheid worden voor dit voorstel geen problemen voorzien.
8. Implicaties voor ontwikkelingslanden
De implicaties van dit voorstel voor ontwikkelingslanden zijn zeer beperkt, omdat het weliswaar een overeenkomst tussen de EU en de VS betreft, maar dat het resultaat een erga omnes contingent is, dat met andere woorden open staat voor iedereen.
9. Nederlandse positie (belangen en eerste algemene standpunt)
Nederland verwelkomt de verordening en kan instemmen met de inhoud. Door het door de Commissie met de VS bereikte compromis, zal de VS afzien van de instelling van een hernieuwde retaliatielijst in het hormonendispuut. Deze hernieuwde lijst was erg schadelijk voor Nederland en het nu bereikte akkoord is dan ook zeer welkom.
10. Signalering en advisering 11. Europees krachtenveld en acties
a) Europees krachtenveld
De verwachting is dat de meeste landen positief zijn over de inhoud van de verordening, nu hiermee een oplossing in zicht komt voor een langdurig handelsconflict.
b) Standpuntverkennende notitie
N.v.t.
c) Nederlands impact assessment
Gezien de beperkte implicaties van onderhavig voorstel, wordt een impact assessment niet zinvol geacht.
d) Lobby
N.v.t.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-22112-898.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.