De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet verwacht dat elektrische vrachtvoertuigen voornamelijk
zullen laden bij private laadinfrastructuur;
constaterende dat bedrijven primair zelf verantwoordelijk zijn voor de realisatie
van private laadinfrastructuur;
overwegende dat het investeren in private laadinfrastructuur voor zware voertuigen
een grote financiële uitdaging kan zijn voor ondernemers;
overwegende dat het niet duidelijk is hoe hogere aanschafkosten voor zero-emissietrucks
en hoge kosten voor private laadinfrastructuur effect hebben op maatschappelijke kosten
voor consumenten, omdat de mogelijkheid bestaat dat kosten worden doorberekend in
de goederen die zij vervoeren;
verzoekt het kabinet met behulp van de bestaande plannen de Kamer te informeren over
hoe, in samenwerking met medeoverheden, netbeheerders, bedrijven en andere betrokkenen,
voldoende laadpaalinfrastructuur voor zware voertuigen gerealiseerd zal worden, en
daarin ook een lijst van mogelijke acties en een tijdpad op te nemen hoe het ondernemers
gaat stimuleren en helpen bij het realiseren van private laadpaalinfrastructuur voor
zware voertuigen;
verzoekt het kabinet hierbij ook een verkenning aan de Kamer toe te sturen over of
en hoe hogere aanschafkosten voor zero-emissietrucks en de hoge kosten voor realisatie
van private laadpaalinfrastructuur zorgen voor hogere geschatte maatschappelijke kosten
voor consumenten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Krul