22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 2944 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 oktober 2020

In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat van 30 september jl. is gesproken over de consultatie van de Europese Commissie van de Roadmap (voor aanpassing van de EU Slotverordening vanwege COVID-19) en is mij verzocht om de Nederlandse inbreng op deze consultatie aan de Kamer te zenden.

Dit initiatief van de Europese Commissie is gericht op het aanpakken van de geconstateerde tekortkomingen van de huidige waiver. De waiver zorgt ervoor dat alle toegewezen slots door een slotcoördinator in een bepaalde periode als gevlogen moeten worden beschouwd. Hierdoor hoeven luchtvaartmaatschappijen vanwege COVID-19 niet hun historische rechten te verliezen en zien ze zich ook niet genoodzaakt om met lege vliegtuigen te vliegen.

Geconstateerde tekortkomingen van de waiver betreffen onder meer niet optimale benutting van de beschikbare luchthavencapaciteit en het risico op concurrentieverstoringen. De Europese Commissie heeft op 7 augustus jl. van de belangenorganisaties van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en slotcoördinatoren een gedragen voorstel ontvangen met oplossingen die door de Europese Commissie meegenomen wordt in de verdere uitwerking. Gedacht kan worden aan het nog eerder (3 weken voor operatie) teruggeven van slots die niet gebruikt zullen worden en de slotwaiver alleen van toepassing laten zijn op bestaande slotreeksen en niet op de nieuwe aanvragen.

Ik heb niet op deze openbare consultatie gereageerd omdat de Roadmap een vooraankondiging betreft van het voornemen van de Europese Commissie om de geconstateerde tekortkoming weg te nemen en tevens de huidige stand van zaken schetst. De Commissie heeft laten weten dat zij voornemens is om later dit jaar met een voorstel te komen voor aanpassing van de EU-Slotverordening om de geconstateerde tekortkoming van de waiver te minimaliseren. Dat voorstel zal via de gewone wetgevingsprocedure worden behandeld. De Nederlandse inbreng op dat voorstel zal ik te zijner tijd met uw Kamer delen via de reguliere procedure daarvoor.

In aanvulling hierop wil ik u informeren dat de Europese Commissie op 14 oktober jl. de termijn van de huidige waiver heeft verlengd voor het komende winterseizoen. Reden hiervoor is de zichtbare impact van COVID-19 op de luchtvaartsector. De Europese Commissie wil met deze verlenging zekerheid geven aan luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en passagiers en voorkomen dat er met lege vliegtuigen gevlogen wordt.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

Naar boven