22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 2912 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 september 2020

Gelet op de toezegging dat uw Kamer een afschrift ontvangt van kabinetsreacties richting de Europese Commissie op consultaties, treft u bijgaand een reactie aan van het kabinet op een consultatie over de herziening van het Digital Education Action Plan. Ter toelichting merk ik graag het volgende op.

Medio september moet het nieuwe Digital Education Action Plan (DEAP) worden aangenomen ter actualisering van het vorige actieplan uit 2018. Ik verwijs u naar de kabinetsbrief Staat van de Unie 2020 d.d. 22 juni jl. (Kamerstuk 35 403, nr. 1)waarin eerder op dit voornemen van de Europese Commissie is ingegaan.

Om het nieuwe plan voor te bereiden heeft de Europese Commissie een openbare on-line consultatie gelanceerd om het standpunt van een breed publiek te verzamelen. Hierbij ligt een focus op ervaringen met lesgeven en leren met technologie in de afgelopen maanden. De consultatie loopt tot 4 september 2020.

Nederland neemt geen deel aan deze online consultatie, maar heeft onlangs wel bijgaand position paper naar de Commissie gestuurd1. De Commissie heeft inmiddels aangegeven deze bijdrage bijzonder op prijs te stellen en bij alle ontvangen reacties te zullen betrekken.

Door het Ministerie van OCW is daarnaast aan de op dit terrein relevante onderwijsorganisaties zoals Neth-ER (waarin vertegenwoordigd de VSNU en MBO-Raad), PO-Raad, VO-Raad, Kennisnet en SIVON gesuggereerd om vanuit hun perspectief te reageren op deze brede consultatie.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven