Op donderdag 10 oktober 2019 hebben de rapporteurs transparantie van de Tweede Kamer,
de leden Omtzigt (CDA) en Leijten (SP), een werkbezoek gebracht aan de Europese Commissie voor Democratie door Recht
(ook wel de Venetië-Commissie genoemd) van de Raad van Europa. Zij waren hiertoe uitgenodigd,
nadat de Tweede Kamer op 5 juni 2019 een adviesaanvraag had ingediend bij de Venetië-Commissie
over mogelijke tekortkomingen en mogelijke verbeteringen bij de democratische controle
in de Europese Unie en de Eurozone door het Nederlands parlement. Het bezoek werd
afgelegd in het kader van de kennisagenda van de commissie Europese Zaken. De delegatie
werd ambtelijk ondersteund door de Parlementair Vertegenwoordiger van de Tweede Kamer
in Brussel, mevrouw Timmer. De delegatie brengt als volgt verslag uit van dit werkbezoek.
Tijdens een bijeenkomst van het «Enlarged Bureau» van de Venetië-Commissie hebben beide rapporteurs transparantie de adviesaanvraag
toegelicht. Zij benadrukten dat wanneer leden van het Nederlandse parlement informatie
krijgen over EU-wetgeving, zij de Nederlandse regering niet kunnen houden aan artikel
68 (recht op informatie van de regering en actieve informatieplicht van regering aan
parlement) en artikel 66 (openbare behandeling) van de Nederlandse Grondwet, omdat
de zogenaamde «limité» documenten van de Raad van de Europese Unie niet openbaar besproken
mogen worden. Zij lichtten toe dat vaak zeer technische teksten uit Europese wetgeving
niet voorgelegd kunnen worden aan derden voor advies. Ook is niet duidelijk op welke
wijze de Nederlandse regering in EU-gremia stemt, met name niet tijdens informele
stemmingen. Daarnaast is er nauwelijks democratische controle op de Eurogroep, die
zelf geen intern reglement van orde heeft en in de verdragen ook niet voorkomt. In
COSAC-verband is samengewerkt met andere nationale parlementen: er is eind 2017 een
brief gestuurd namens meer dan 20 kamers van nationale parlementen aan de EU-instellingen.
Ook zijn ervaringen omtrent controle op regeringen inzake Europese wetgeving uitgewisseld.
Sommige parlementen hebben weliswaar toegang tot informatie maar discussiëren met
hun regering achter gesloten deuren. Volgens de rapporteurs maakt dit het proces nog
niet transparant. Het gebrek aan toegang van een breder publiek, waaronder onderzoekers
en journalisten, tot concept-Europese wetgeving leidt tot zorgen over de kwaliteit
van wetgeving, aldus de rapporteurs transparantie.
Deze adviesaanvraag was al tweemaal eerder ter sprake gekomen in het Enlarged Bureau, waarna de conclusie was dat gezien het mandaat en de opdracht van de Venetië-Commissie
er geen advies uitgebracht kon worden in deze situatie omdat deze subcommissie van
de Raad van Europa geen uitspraken kan doen over andere Europese instellingen. In
reactie op de toelichting van de leden Omtzigt en Leijten is vanuit het Enlarged Bureau van de Venetië-Commissie echter het aanbod gedaan om, voor zover dit nog niet beschikbaar
is, een vergelijkende studie uit te voeren naar parlementaire controlemechanismen
bij het toezicht op EU-activiteiten. Hierop is door de rapporteurs verzocht om duidelijke
aanbevelingen op te nemen en ook de Eurogroep mee te nemen in het onderzoek. De plenaire
sessie van de Venetië-Commissie heeft vervolgens op vrijdag 11 oktober 2019 op advies
van het Enlarged Bureau besloten een vergelijkende studie uit te voeren naar nationale mechanismen van parlementair
toezicht op EU-activiteiten, indien dit toegevoegde waarde levert met het oog op al
bestaand wetenschappelijk onderzoek hierover. Op 6 december 2019 is de Venetië-Commissie
voornemens definitief hierover te besluiten.
En marge van dit werkbezoek hebben beide leden gesprekken gevoerd met de voorzitter
van de Venetië-Commissie van de Raad van Europa, de heer Gianni Buquicchio, de directeur van het bureau van de Venetië-Commissie, de heer Thomas Markert, en met de betreffende rapporteurs van de Venetië-Commissie, de heren Kaarlo Tuori en Richard Barrett, over rechtsstatelijkheid in respectievelijk Malta en Polen.
De rapporteurs,