22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 2158 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 juni 2016

Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij vijf fiches, die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Richtlijn Europese Blue Card (Kamerstuk 22 112, nr. 2155)

Fiche 2: Mededeling Europa investeert weer, balans van het investeringsplan (EFSI) (Kamerstuk 22 112, nr. 2156)

Fiche 3: Mededeling externe dimensie migratie (Kamerstuk 22 112, nr. 2157)

Fiche 4: Mededeling De internemarktagenda voor banen, groei en investeringen uitvoeren

Fiche 5: Voorstel wijziging richtlijn Carcinogene en Mutagene stoffen (Kamerstuk 22 112, nr. 2159)

De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders

Fiche: Mededeling De internemarktagenda voor banen, groei en investeringen uitvoeren

1. Algemene gegevens

  • a) Titel voorstel

    De internemarktagenda voor banen, groei en investeringen uitvoeren

  • b) Datum ontvangst Commissiedocument

    1 juni 2016

  • c) Nr. Commissiedocument

    COM (2016) 361

  • d) EUR-lex

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM:2016:361:FIN&qid=1465297367115

  • e) Nr. Impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

    Niet opgesteld

  • f) Behandelingstraject Raad

    Behandeling van de mededeling in de Europese Raad van 28 en 29 juni 2016

  • g) Eerstverantwoordelijk ministerie

    Economische Zaken

2. Essentie voorstel

In de mededeling roept de Europese Commissie de Europese Raad van 28 en 29 juni 2016 op tot een voortvarende aanname en uitvoering van de initiatieven op het terrein van de interne markt, via een implementatie agenda voor de interne markt. Deze internemarktagenda moet leiden tot banen, groei en concurrentiekracht. De agenda zet in op het creëren van een gunstig bedrijfsklimaat, implementatie van structurele hervormingen ter bevordering van innovatie en groei en het stimuleren van investeringen in mensen. Met de mededeling geeft de Europese Commissie richting aan de totstandbrenging van de interne markt en roept op tot een spoedige besluitvorming en uitvoering van een breed scala van initiatieven.

Drie grote lopende strategieën staan daarbij centraal: 1) de strategie voor de interne markt, 2) de strategie voor een digitale eengemaakte markt en 3) het actieplan voor de opbouw van een kapitaalmarktunie. Daarnaast onderstreept de Europese Commissie dat de initiatieven moeten voldoen aan de principes van «Betere Regelgeving».

Specifiek dringt de Europese Commissie aan op een akkoord met het Europees Parlement over het securitisatiepakket, het voorstel over de portabiliteit van auteursrechten, het voorstel over vrijgave van spectrum voor gebruik door mobiele diensten en het e-commerce pakket waaronder het voorstel voor digitale contracten.

Daarnaast roept de Europese Commissie op tot voortgang bij het prospectusvoorstel, de voorstellen over de audiovisuele media, de aangekondigde voorstellen over auteursrechten, de mogelijke follow-up van de herziening van het handhavingskader voor intellectuele-eigendomsrechten en het voorstel voor de herziening van de telecomregels. De Commissie verwijst ook naar de op 10 juni jl. gepresenteerde Vaardighedenagenda die o.a. moet bijdragen aan arbeidsmobiliteit en een betere beroepskeuze.

De Europese Commissie vraagt vervolgens steun voor verschillende initiatieven waaronder: de kapitaalmarktunie, de digitalisering van de Europese industrie, de gebalanceerde ontwikkeling van de deeleconomie en onlineplatforms, de implementatie van het actieplan e-government, de aangekondigde voorstellen over wholesale roaming, de creatie van een simpel en fraudebestendig BTW-systeem, de wijzigingen voor handhaving van de internemarktregels. Eveneens verzoekt de Europese Commissie de Europese Raad om deelname aan de consultaties over het dienstenpaspoort en de single digital gateway te stimuleren.

Tot slot wordt de lidstaten gevraagd de drempels voor grensoverschrijdende investeringen, die voortkomen uit nationale regelgeving, te slechten.

3. Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel

a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein

Nederland, als sterk internationaal georiënteerde economie, heeft zich altijd voorstander getoond van een diepere en eerlijkere interne markt in Europa. Daarbij hecht Nederland veel waarde aan het wegnemen van belemmeringen en modernisering van de regelgeving ter bevordering van de het grensoverschrijdende handelsverkeer. Door de interne markt hebben bedrijven toegang tot bijna 500 miljoen consumenten en hebben bedrijven meer geïnvesteerd in Nederland. Meer handel en investeringen leiden uiteindelijk ook tot meer innovatie en productiviteit. De realisatie van de Interne Markt vormt dan ook een prioriteit voor het Nederlandse voorzitterschap.

b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel

De Europese Raad van 17/18 maart jl. heeft in haar conclusies de intentie uitgesproken om in de Europese Raad van 28/29 juni een agenda aan te nemen «voor de totstandbrenging van alle aspecten van de eengemaakte markt, met aandacht voor de uitvoering van de strategieën van de Commissie voor de eengemaakte markt, de digitale eengemaakte markt en de kapitaalmarktunie, teneinde het onaangeboorde groei-en productiviteitspotentieel ten volle te benutten» (Kamerstuk 21 501-20, nr. 1112). Nederland speelt een aanjagende rol en steunt politieke sturing van de Europese Raad bij de realisatie van de interne markt en verwelkomt de richting die de Commissie met de mededeling geeft aan de invulling van de agenda om tot een voortvarende aanname en uitvoering van de initiatieven voor de interne markt agenda te komen. Nederland ziet de mededeling als belangrijke inbreng voor deze agenda.

Nederland zet zich actief in voor een krachtig, ambitieus en eenduidig signaal vanuit de Europese Raad ten aanzien van het belang van de interne markt voor banen, groei en concurrentievermogen. Nederland pleit voor de implementatie en handhaving van bestaande regelgeving, de voortvarende behandeling van nieuwe voorstellen van de Commissie en voor een monitoringrol van de Europese Raad om hier ook op toe te zien. Alleen zo kunnen bedrijven en burgers de volle vruchten plukken van de interne markt en betere toegang krijgen tot de grootste economie van de wereld.

Voor meer informatie over de Nederlandse appreciatie over de drie grote lopende strategieën verwijs ik u naar de volgende fiches:

  • Mededeling De eengemaakte markt verbeteren (Kamerstuk 22 112, nr. 2029)

  • Mededeling Actieplan voor de opbouw van de Kapitaalmarktunie (Kamerstuk 34 339)

  • Voorstel Strategie voor een digitale eengemaakte markt (Kamerstuk 22 112, nr. 2131)

c) Eerste inschatting van krachtenveld

In het algemeen kunnen de lidstaten instemmen met het initiatief van de interne markt agenda, echter op onderdelen van de uiteenlopende initiatieven verschillen lidstaten en beoogde resultaat. Zo is er brede steun voor de digital single gateway, de kapitaalmarktunie en voor vereenvoudiging van grensoverschrijdende BTW-aangifte, maar zijn meerdere lidstaten behoudend in de verdere integratie van de Europese dienstenmarkt.

4. Grondhouding ten aanzien van bevoegdheid, subsidiariteit, proportionaliteit, financiële gevolgen en gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten

De mededeling bestaat uit een overzicht van een groot aantal initiatieven rondom de interne markt. Wanneer deze initiatieven worden gepresenteerd en de inhoud ervan duidelijk wordt, kan een inschatting worden gemaakt worden van de financiële implicaties en de gevolgen voor regeldruk en administratieve lasten. Ook kunnen dan pas de precieze gevolgen voor de uitvoering en de handhaving in kaart worden gebracht.

a) Bevoegdheid

De interne markt agenda waar de Commissie de mededeling op heeft gebaseerd vindt zijn oorsprong in artikel 26 VWEU. Nederland acht dit de juiste grondslag.

b) Subsidiariteit

De grondhouding van het kabinet ten aanzien van de subsidiariteit is positief. De interne markt vormt de basis van de Europese samenwerking en heeft per definitie een grensoverschrijdend karakter. Het doel van deze mededeling is het aanmoedigen van de implementatie en uitvoering van de interne markt agenda. Het op Europees niveau aanmoedigen van de implementatie en uitvoering bevordert een vlotte en gelijkwaardige totstandkoming van de interne markt.

c) Proportionaliteit

De grondhouding van Nederland over de proportionaliteit is positief. De mededeling is een oproep aan lidstaten om over te gaan tot implementatie en uitvoering van een serie van wetgevende en niet-wetgevende initiatieven en heeft geen rechtsgevolgen. Daarmee is Nederland van mening dat de mededeling niet verder gaat dan nodig om het gestelde doel te bereiken.

d) Financiële gevolgen

Nederland is van mening dat eventueel benodigde EU-middelen gevonden dienen te worden binnen de in de Raad afgesproken financiële kaders van de EU-begroting 2014–2020 en dat deze moeten passen bij een prudente ontwikkeling van de EU-jaarbegroting. Eventuele budgettaire gevolgen voor de nationale begroting worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement, conform de regels van de budgetdiscipline.

e) Gevolgen voor regeldruk en administratieve lasten

N.v.t.

Naar boven