22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie

Nr. 1525 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 december 2012

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij drie fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).

Fiche 1: Mededeling CARS 2020: Actieplan voor een concurrerende en duurzame Europese automobielindustrie (Kamerstuk 22 112, nr. 1523)

Fiche 2: Wijziging verordening gefluoreerde broeikasgassen (Kamerstuk 22 112, nr. 1524)

Fiche 3: Mededeling visumbeleid als instrument voor economische groei in de EU

De minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

Fiche: Mededeling visumbeleid als instrument voor economische groei in de EU

1. Algemene gegevens

Titel voorstel

Mededeling van de Europese Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de uitvoering en ontwikkeling van het gemeenschappelijk visumbeleid voor snellere groei in de EU.

Datum ontvangst Commissiedocument

7 november 2012

Nr. Commissiedocument

COM (2012) 649

Pre-lex

http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=202092

Nr. impact assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board

Niet beschikbaar

Behandelingstraject Raad

Raad Justitie en Binnenlandse Zaken

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Buitenlandse Zaken

2. Essentie voorstel

De mededeling richt zich op mogelijkheden waarop het visumbeleid kan worden toegepast en verbeterd. Het doel hiervan is de economische groei van de EU te bevorderen binnen de kaders van bestaande regelgeving, in het bijzonder in de vorm van het faciliteren van reizen voor toeristische doeleinden. Dit zal volgens de Commissie positieve gevolgen hebben voor de economie en werkgelegenheid. De Commissie zal streven naar een toename van bonafide reizigers die de EU-landen willen bezoeken, waarbij de veiligheid van de grenzen van het Schengenterritorium gegarandeerd blijft.

De mededeling gaat in op verdere versoepeling op grond van de bestaande regelgeving en anticipeert op mogelijke toekomstige wijzigingen in de regelgeving. Ten aanzien van verbeteringen binnen de kaders van bestaande regelgeving, wijst de Commissie op de juiste toepassing van de Visumcode ten aanzien van termijnen voor het maken van een afspraak, de mogelijkheid om visumaanvragen te laten innemen door externe dienstverleners, de beslistermijnen, etc.

Ten aanzien van toekomstige wijzigingen in de regelgeving zal de Commissie, in het licht van de evaluatie van de Visumcode in 2013, onderzoeken in hoeverre:

  • visumprocedures kunnen worden gestroomlijnd en verkort;

  • de definitie van het consulaat dat bevoegd is de visumaanvraag te behandelen kan worden verduidelijkt;

  • het visumaanvraagformulier kan worden vereenvoudigd;

  • de eisen m.b.t. indiening van ondersteunende documenten kunnen worden vereenvoudigd;

  • de regels ten aanzien van de afgifte van visa voor meerdere reizen kunnen worden verduidelijkt;

  • de consulaire organisatie en samenwerking kan worden verbeterd;

  • de definitie van gemeenschappelijke visumaanvraagcentra kan worden aangepast;

  • de lokale consulaire samenwerking kan worden versterkt en efficiënter kan worden gemaakt.

Verder stelt de Commissie dat ook bij voorstellen voor instellen of afschaffen van de visumplicht voor derde landen niet alleen naar criteria als illegale immigratie en bedreiging voor de openbare orde en binnenlandse veiligheid zal worden gekeken, maar de economische gevolgen daar ook meer in mee te wegen.

3. Wat is de Nederlandse grondhouding ten aanzien van de bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en proportionaliteit van deze mededeling en de eventueel daarin aangekondigde concrete wet- en regelgeving? Hoe schat Nederland de financiële gevolgen in, alsmede de gevolgen op het gebied van regeldruk en administratieve lasten?

Bevoegdheid:

De EU is bevoegd maatregelen vast te stellen op het terrein van visa en andere verblijfstitels van korte duur (artikel 77, lid 2 onder a). Dit maakt onderdeel uit van de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht, een gedeelde bevoegdheid van de EU en de lidstaten (artikel 4 VWEU).

Subsidiariteit: positief

Nederland heeft een positieve grondhouding t.a.v. subsidiariteit van de mededeling omdat het een beleidsterrein betreft waarbij handelen door de EU als geheel effectiever en efficiënter is dan handelen door de lidstaten afzonderlijk.

Proportionaliteit: positief

De aanbevelingen die de Commissie doet, laten voldoende ruimte voor nationale besluiten en staan inhoudelijk in goede verhouding tot de geformuleerde doelstellingen. De proportionaliteitstoets is positief.

Financiële gevolgen

Voor zover de voornemens van de Commissie binnen bestaande regelgeving vallen, worden geen financiële gevolgen voorzien.

Indien de aangekondigde evaluatie van de Visumcode in een later stadium leidt tot een voorstel voor aanpassing van de regelgeving, kan dat – afhankelijk van de inhoud van dat voorstel – mogelijk wel financiële gevolgen met zich meebrengen. De budgettaire gevolgen worden ingepast op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement, conform de regels van de budgetdiscipline. Eventuele aanpassing van de Visumcode, zou eveneens kunnen leiden tot minder regeldruk en administratieve lasten.

4. Nederlandse positie over de mededeling

Nederland is groot voorstander van ruime gebruikmaking van de ruimte die de regelgeving biedt om bonafide visumaanvragers te faciliteren en past dit al sinds de inwerkingtreding van de Visumcode veelvuldig toe in de uitvoeringspraktijk, met name ten behoeve van de internationale handelscontacten en zeevaartindustrie. NL deelt de visie van de Commissie dat de inwerkingtreding van de Visumcode al geleid heeft tot veel verbeteringen in de visumprocedures en dat een optimale toepassing door alle lidstaten belemmeringen voor visumaanvragers verder wegneemt.

Wat toekomstige wijzigingen in de regelgeving betreft heeft NL een positieve grondhouding ten aanzien van meer mogelijkheden om bonafide visumaanvragers te faciliteren, niet alleen voor de toeristensector, maar ook voor het internationale handelsverkeer, mits dit niet de risico's op het gebied van illegale migratie, openbare orde en veiligheid en de internationale betrekkingen vergroot.

Ten aanzien van het bepalen van de gemeenschappelijke beoordelingscriteria, is Nederland van mening dat het initiatief bij de lokaal aanwezige Schengenposten dient te blijven liggen, aangezien de diplomatieke vertegenwoordigingen van de Schengenlidstaten het meeste zicht hebben op de lokale context, inclusief belangen en risico’s. Ten aanzien van voorstellen van de Commissie voor uitvoeringshandelingen binnen de kaders van de regelgeving zal Nederland er in het comité dan ook op toezien dat voldoende rekening wordt gehouden met de expertise van de Schengenposten op locatie.

Indien de aangekondigde evaluatie van de Visumcode in een later stadium leidt tot een voorstel voor aanpassing van de regelgeving, zal Nederland zich inzetten voor:

  • de juiste balans tussen het faciliteren van goed bekendstaande visumaanvragers en het tegengaan van risico’s op het gebied van illegale immigratie, openbare orde, binnenlandse veiligheid en de internationale betrekkingen;

  • harmonisatie van de uitvoeringspraktijk, opdat het bevorderen van de economische belangen van de ene lidstaat niet leiden tot ongewenste effecten voor de andere;

  • betere gebruikmaking van de hedendaagse technologie (bijv. het creëren van een mogelijkheid om visumaanvragen elektronisch in te dienen);

  • behoud van de mogelijkheid om voor Nederland belangrijke visumplichtige vreemdelingen te faciliteren (bijv. op handelsgebied en in de zeevaartindustrie);

  • het bezien van nieuwe maatregelen in een brede context, waaronder in relatie tot het terugkeerdossier; en

  • het waarborgen dat voorstellen van de Commissie gepaard gaan met impact-analyses om te voorkomen dat nieuwe maatregelen leiden tot ongewenste neveneffecten. De Commissie zou hierbij naast een analyse van de migratie- en veiligheidsgevolgen zich eveneens moeten uitspreken over de verwachte gevolgen op het gebied van handel en economie (inclusief toerisme).

Het visumbeleid is een belangrijk instrument waarmee de vrije circulatie van personen binnen het Schengengebied mogelijk wordt gemaakt, mits voldoende oog wordt gehouden voor het tegengaan van risico’s van illegale immigratie, openbare orde, binnenlandse veiligheid en internationale betrekkingen voor één van de lidstaten.

Naar boven