22 112
Ontwerprichtlijnen Europese Commissie

nr. 133
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 oktober 1999

Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij twee fiches aan te bieden die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC)

1. Mededeling van de Commissie «Een Europa voor alle leeftijden» – meer welvaart en solidariteit tussen de generaties.

2. Groenboek Wettelijke aansprakelijkheid voor producten met gebreken.

De Staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

D. A. Benschop

1. Mededeling van de Commissie «Een Europa voor alle leeftijden» – meer welvaart en solidariteit tussen de generaties.

Nummer van het Commissiedocument: COM (1999)221 def.

Eerstverantwoordelijke ministerie: VWS i.o.m. SZW, FIN, BZ

Behandelingstraject in Brussel:

Nog niet voor de Raadswerkgroep Sociale Vraagstukken geagendeerd.

Consequenties voor EG-begroting in Euro (per jaar):

Geen

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De mededeling vormt een bijdrage van de Europese Commissie aan het Internationaal Jaar van de Ouderen van de VN. Daarin worden de gevolgen van de vergrijzing op het gebied van werkloosheid, sociale bescherming, gezondheid en sociale diensten uiteengezet. De vergrijzing van de lidstaten van de Europese Unie heeft sociale en economische consequenties, waarover in de afzonderlijke lidstaten en binnen de Unie een permanent debat plaatsvindt en horizontale activiteiten worden uitgevoerd (bv periodieke rapportage demografie, 5e kader programma inzake Onderzoek & Technologische Ontwikkeling). De mededeling biedt daarvan een beknopt overzicht.

Daarnaast wordt een strategie voorgesteld voor een doeltreffende beleidsafstemming, gebaseerd op intergenerationele solidariteit en op een grotere samenwerking tussen alle maatschappelijke actoren. Doel van de mededeling is om het debat tussen en met lidstaten te stimuleren, resultaten van Europees onderzoek te benutten, de mogelijkheden van nieuwe horizontale communautaire programma's te verkennen op grond van de artikelen 13, 129 en 137 van het EG-verdrag, zoals gewijzigd bij het Verdrag van Amsterdam, die kunnen worden toegepast op ouderen die te kampen hebben met leeftijdsdiscriminatie, werkloosheid of sociale uitsluiting. Bovendien kondigt de Commissie aan in het kader van het Internationale Jaar van de Ouderen 1999 enkele specifieke acties uit te voeren.

De Commissie voorziet in betrokkenheid sociale partners en maatschappelijke organisaties via een Europees Forum van Ouderen.

Subsidiariteittoets, deregulering

Twijfelachtig: de Commissie heeft de subsidiariteitvraag niet gesteld. In de mededeling zet de Commissie haar opvattingen uiteen over de vereiste beleidswijzigingen op het gebied van werkgelegenheid, pensioenen, strategieën voor gezondheid en zorg en beleidsmaatregelen ter bevordering van participatie en sociale samenhang. Merendeels is dat een nationale zaak. De EU kan evenwel een bijdrage leveren aan het debat over de herziening/veranderingen van verouderde praktijken en instellingen met het oog op de vergrijzing.

Nederlandse belangen

In het licht van de vergrijzing aansluiting houden op beleidsontwikkelingen binnen de Europese Unie (zie o.m. Regeeraccoord TK, 1997–1998, 26 024, nr 10, p 44) en vice versa. Gezond en actief oud worden en intergenerationele solidariteit zoals in de mededeling worden bepleit – sluiten aan bij nationale uitgangspunten om onzekerheden bij veel mensen of zij ook op latere leeftijd de nodige aandacht en verzorging krijgen, weg te nemen. Dit laatste was ook een punt van aandacht in de Troonrede.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden:

Geen

Rol EP in de besluitvormingsprocedure:

N.v.t.

2. Groenboek Wettelijke aansprakelijkheid voor producten met gebreken

Nummer van het Commissiedocument: COM(99)396 def.

Eerstverantwoordelijke ministerie: EZ i.o.m. JUST, BZ, LNV, VWS

Behandelingstraject in Brussel:

Lidstaten en andere betrokken partijen wordt gevraagd een reactie te leveren voor 28 november a.s.

Consequenties voor EG-begroting in EURO (per jaar):

n.v.t.

Financiële en personele gevolgen voor de (Rijks)overheid:

n.v.t.

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel:

In richtlijn 85/374/EEG, over de aansprakelijkheid voor producten met gebreken, is bepaald dat de Commissie regelmatig verslag moet uitbrengen over de toepassing van de richtlijn. Dit groenboek vormt de aanzet voor een tweede verslag (eerste verslag in 1995) dat de Commissie voor het eind van dit jaar heeft gepland.

Zeker nu volgens de Commissie uit recente crises in de voedingsmiddelenindustrie (o.a. dioxine) is gebleken dat risico's nooit volledig uit te bannen zijn, moet worden geprobeerd om de slachtoffers van productierisico's zo goed mogelijk schadeloos te stellen. Het groenboek nodigt alle betrokken partijen uit een mening te vormen over de vraag of de richtlijn nog altijd aan haar doel beantwoordt. Daarbij moet een balans worden gevonden tussen een zo goed mogelijke schadeloosstelling voor gedupeerden en zo laag mogelijke kosten om vooral de innovatie- en onderzoekscapaciteit van het bedrijfsleven niet af te remmen.

Het groenboek heeft dus vooral tot doel het inwinnen van informatie over de toepassing van de richtlijn in de praktijk, voordat tot een eventuele herziening van de richtlijn zal worden besloten.

Het groenboek is dan ook breed uitgezet bij consumenten, bedrijfsleven, en overheid met de vraag naar de gevolgen van de richtlijn voor o.a.: de werking van de interne markt, de bescherming van de gezondheid en veiligheid van burgers, het concurrentie- en innovatievermogen van de industrie en de financiële sector (verzekeringen).

Tot slot geeft de Commissie een aantal suggesties voor herzieningsmogelijkheden die een openbaar debat op gang moeten brengen. Suggesties betreffen onder meer onderwerpen als: aansprakelijkheid van de leverancier, verbetering van informatievoorziening over de beslechting van geschillen, het type goederen en de schade die wordt bestreken en de toepassing van ontheffing van aansprakelijkheid bij ontwikkelingsrisico's.

De Commissie geeft uitdrukkelijk aan dat het groenboek niet vooruit loopt op het standpunt van de Commissie.

Subsidiariteittoets, deregulering:

Positief. Het groenboek is de aanzet voor een verslag over de gevolgen van de toepassing van richtlijn 85/374/EEG. Conform de richtlijn wordt een dergelijk verslag door de Commissie opgesteld en aan de Raad voorgelegd.

T.a.v. de subsidiariteitvraag naar de inhoud van het groenboek, kan geen uitspraak worden gedaan. Dit vanwege de inventariserende aard en het ontbreken van concrete voorstellen.

Nederlandse belangen:

Nederland hecht aan een regeling voor productaansprakelijkheid die de consument bescherming biedt tegen gebrekkige producten, zonder dat het bedrijfsleven wordt opgescheept met onverzekerbare risico's die de ontwikkeling van nieuwe producten kan belemmeren.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid c.q. decentrale overheden:

n.v.t.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure:

n.v.t.

Naar boven