22 026
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs

22 589
Beltuweroute

nr. 79
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 18 februari 1998

In januari heb ik u geïnformeerd over de wijze waarop binnen het Ministerie van Verkeer en Waterstaat vorm wordt gegeven aan de private participatie bij de aanleg en exploitatie van de Betuweroute en de HSL-Zuid (22 026/22 589, nr. 78). In deze brief gaf ik aan dat ik mij, samen met mijn collega van Financiën, heb beraad over de taak en werkwijze van de Stuurgroep Privatisering Railinfrastructuur (SPRI).

Besloten is deze stuurgroep te vervangen door een nieuwe stuurgroep met een gewijzigde taakomschrijving: de Stuurgroep Privatisering Infrastructuur (SPI)1. Deze stuurgroep zal een advies- en toetsfunctie gaan vervullen ten aanzien van concrete privatiseringsvoorstellen zoals bij de projecten HSL-Zuid en Betuweroute. Daarnaast zal de SPI een initiërende en stimulerende rol gaan vervullen om private betrokkenheid te bewerkstelligen bij diverse projecten op het terrein van transportinfrastructuur. Daarmee sluiten de werkzaamheden van de SPI aan op de initiatieven die mijn collega van Financiën op het vlak van PPS-constructies onderneemt en waarover u in het voorjaar van 1998 nader zult worden geïnformeerd. De SPI zal per 1 maart 1998 in werking treden.

Ik hecht sterk aan een onafhankelijke rol voor de SPI. Om deze reden maakt de SPI geen deel uit van de reguliere lijnorganisatie rond de projecten Betuweroute en HSL-Zuid. De SPI rapporteert haar bevindingen rechtstreeks aan mij en mijn collega van Financiën. Uiteraard geeft de SPI gevraagde en ongevraagde adviezen aan de verantwoordelijke beleids-DG's gedurende verschillende fasen van het besluitvormingsproces. De adviezen van de SPI zullen zwaar wegen bij de uiteindelijke keuze rond de te hanteren privatiseringsmodellen.

In januari berichtte ik u dat ik nog bezig was met het aantrekken van een voorzitter voor de SPI. Het verheugt mij u te kunnen mededelen dat ik, samen met mijn collega van Financiën, een zeer geschikte voorzitter SPI heb gevonden. Per 1 maart aanstaande zal drs. T. Pitt Treumann als voorzitter van de SPI worden benoemd.

Dhr. Treumann combineert brede kennis en Europese ervaring op de terreinen van infrastructuur en financiën. Hij is als wethouder Verkeer en Vervoer van Amsterdam betrokken geweest bij het werkterrein van Verkeer en Waterstaat alsmede de stedelijke ontwikkeling. Als directeur van ABN-AMRO hield hij zich bezig met corporate finance, projectfinanciering en exportfinanciering. Dhr. Treumann is thans, sedert 12 jaar, directeur-generaal van de Europese Investeringsbank (EIB) te Luxemburg. In deze hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor de financiering van vele publieke en private projecten in de gehele EU, met name op het gebied van infrastructuur en Trans Europese Netwerken (TEN). Deze zomer zal dhr. Treumann zijn functie bij de EIB neerleggen.

Naast dhr. Treumann zullen de directeur Financieel-Economische Zaken van mijn departement, drs. A. Lambarts en de directeur Financieringen van het Ministerie van Financiën, drs. J. Lintjer zitting nemen in de SPI. In nauw overleg met dhr. Pitt Treumann zullen externe deskundigen als lid van de SPI worden aangezocht.

Tevens maken de beide projectdirecteuren van de HSL-Zuid en de Betuweroute, ir Tj. Visser en ir. W. Korf, deel uit van de SPI. De projectdirecteuren hebben voornamelijk een informerende rol en hebben geen stem in de besluitvorming binnen de SPI.

In het vertrouwen u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink


XNoot
1

De instellingsbeschikking is ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven