22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 478 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 mei 2015

Op 11 september 2014 heeft uw Kamer de motie De Boer/Hoogland (Kamerstuk 22 026, nr. 473) aangenomen, waarin u de regering verzoekt om uiterlijk 1 juni a.s. in overleg met de gemeenten en omwonenden een oplossing klaar te hebben voor de geluidsoverlast van de HSL.

In februari, maart en april vonden sessies met bewoners plaats in achtereenvolgens Zoetermeer, Zevenbergschenhoek, Breda, Lansingerland, Kaag en Braassem, Zwijndrecht en Haarlemmermeer. Daarvan heeft de onafhankelijk voorzitter de heer P.J. Biesheuvel bijgaand verslag opgesteld1. De betrokkenheid bij het onderwerp was groot; er is ruim gebruik gemaakt van de mogelijkheid om mee te denken over oplossingsrichtingen. Dit heeft geleid tot veel bruikbare inzichten en suggesties. Bovendien hebben de avonden veel inzichten opgeleverd over hinderbeleving, in plaats van papieren overschrijdingen. In de gemeente Lansingerland is een «co-creatie proces» gestart met vertegenwoordigers van stichting «Stop geluidsoverlast HSL», bewoners, de gemeente, ProRail en het ministerie om te zoeken naar passende geluidmaatregelen. Alle ingebrachte ideeën van bewoners worden onderzocht op haalbaarheid, effectiviteit en kosten. De precieze suggesties en mijn reactie daarop worden onderbouwd in samenhang met het te presenteren maatregelenpakket.

Een zorgvuldig participatieproces is een belangrijk element in voornoemde motie. De bestuurders van de gemeenten langs de lijn hebben nadrukkelijk om meer tijd gevraagd om in gesprek te kunnen gaan met raden en omwonenden om draagvlak te vinden voor de voorstellen. Gevraagd werd om de besluitvorming over de zomer te tillen. Ook de bewoners hebben tijdens de avonden aangegeven een zorgvuldig proces en een gedragen pakket voorop te stellen. Gegeven de tijd die hiervoor nodig is en gezien het aanvullende onderzoek naar alle bruikbare suggesties en het nog lopende proces van co-creatie in Lansingerland, is het niet mogelijk uw Kamer vóór 1 juni over een volledig uitgewerkt en gedragen maatregelenpakket te informeren. Ik heb vertrouwen in het nu lopende proces en zal u over de uitkomst vóór 1 oktober informeren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven