22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

Nr. 456 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 april 2014

Conform de Regeling Grote Projecten, bied ik u hierbij de vierendertigste Voortgangsrapportage (VGR 34) HSL-Zuid aan. Deze voortgangsrapportage behandelt de verslagperiode van 1 juli 2013 tot en met 31 december 2013. In deze aanbiedingsbrief ga ik kort in op de financiële risico’s van het HSL-Zuid project en op de gerealiseerde kwaliteit van het dienstenaanbod op de HSL-Zuid.

Risicoreservering HSL-Zuid project

Aan het einde van de verslagperiode was in de risicoreservering nog een bedrag beschikbaar van € 29 mln. De resterende claim (50%-waarde) op de risicoreservering bedroeg op datzelfde moment circa € 38 mln. Deze verwachte meerkosten kennen een onzekerheid van plus € 16 mln en minus € 15 mln. De omvang van het risicoprofiel is voor mij aanleiding om de risicoreservering op dit moment nog ongewijzigd aan te houden.

Kwaliteit van het dienstenaanbod

HSA dient op grond van de vervoerconcessie voor het hogesnelheidsnet onder meer te voldoen aan kwaliteitsnormen op het gebied van punctualiteit en uitgevallen treinen. HSA voldoet, net als in de vorige verslagperiode, niet aan de norm voor het aan HSA toerekenbare uitvalspercentage van treinen. Ik zal uw Kamer voor het zomerreces informeren over de wijze waarop ik hier mee om zal gaan, vanuit het oogpunt dat deze prestaties in de toekomst moeten verbeteren.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven