22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Nr. 448 GEWIJZIGDE MOTIE VAN HET LID DIK-FABER TER VERVANGING VAN DIE GEDRUKT ONDER NR. 446

Voorgesteld 12 november 2013

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de voorgestelde Benelux-plus een circa twintig minuten langere reistijd heeft door de extra stops in Breda en Noorderkempen en doordat wordt ingezet op materieel dat maximaal 160 km/u kan terwijl voor het binnenlandse hsl-vervoer wel materieel dat ten minste 200 km/u kan het uitgangspunt is;

overwegende dat de extra stops niet nodig zijn omdat Breda via een aparte verbinding kan worden aangesloten op Antwerpen en al vier keer per uur een verbinding krijgt met Rotterdam over de hsl;

overwegende dat Noord-Brabant en Limburg een intercity Eindhoven-Düsseldorf wensen waarmee één uur reistijdwinst kan worden geboekt, NS reeds belangstelling heeft getoond in deze verbinding en de verbinding Antwerpen-Breda extra reizigers kan trekken wanneer wordt gekeken naar de hele corridor Antwerpen-Düsseldorf;

verzoekt de regering, met NS inzet van materieel van ten minste 200 km/u voor de Beneluxtrein overeen te komen;

verzoekt de regering tevens, met NS een aparte uursdienst Antwerpen-Breda overeen te komen zodat de Benelux-plus niet hoeft te stoppen in Breda en Noorderkempen en indien hierover geen overeenstemming kan worden bereikt, in de concessie de mogelijkheid open te houden om de lijn Antwerpen-Breda gedurende de concessieperiode aan te besteden door Rijk dan wel regio met de optie om door te rijden naar Eindhoven en Düsseldorf waarbij de Benelux-plus Breda aandoet tot het moment dat deze nieuwe verbinding is gerealiseerd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Dik-Faber

Naar boven