22 026 Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam-Brussel-Parijs en Utrecht-Arnhem-Duitse grens

Nr. 446 MOTIE VAN HET LID DIK-FABER

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 4 november 2013

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de voorgestelde Benelux-plus een circa 20 minuten langere reistijd heeft door de extra stops in Breda en Noorderkempen en doordat wordt ingezet op materieel dat maximaal 160 km/uur kan terwijl voor het binnenlandse HSL-vervoer wel materieel dat ten minste 200 km/uur kan het uitgangspunt is;

overwegende dat Noord-Brabant en Limburg een intercity Eindhoven-Düsseldorf wensen waarmee een uur reistijdwinst kan worden geboekt, NS reeds belangstelling heeft getoond in deze verbinding en de verbinding Antwerpen-Breda extra reizigers kan trekken wanneer wordt gekeken naar de hele corridor Antwerpen-Düsseldorf;

verzoekt de regering, met de NS de inzet van materieel met ten minste 200 km/u voor de Benelux-trein en een aparte uursdienst Antwerpen-Breda overeen te komen, zodat de Benelux-plus niet hoeft te stoppen in Breda en Noorderkempen en, indien hierover geen overeenstemming kan worden bereikt, in de concessie de mogelijkheid open te houden om de lijn Antwerpen-Breda opnieuw aan te besteden door Rijk dan wel regio, inclusief de optie van doorrijden naar Eindhoven en Düsseldorf, waarbij de Benelux-plus Breda aandoet totdat deze nieuwe verbinding is gerealiseerd,

en gaat over tot de orde van de dag.

Dik-Faber

Naar boven