nr. 307
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 november 2009
Tijdens het Algemeen Overleg van woensdag 11 november 2009 heb ik
toegezegd uw Kamer nader te informeren omtrent een klacht over de dienstverlening
op de Beneluxlijn Amsterdam-Brussel en het gebruik van de OV-jaarkaart in
de Fyra-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam.
Kwaliteit dienstverlening Beneluxtrein
De klachten die dhr. Roemer tijdens het Algemeen Overleg noemde, betreffen
de kwaliteit van de dienstverlening op de Beneluxlijn in augustus 2009. Ik
heb de betreffende klachten overgedragen aan vervoerder NS Hispeed, met het
verzoek de klachten van deze reizigers van een volwaardige reactie te voorzien.
Zoals ik in mijn brief van 10 november 2009 (22 026, nr. 305)
heb gemeld, hebben NS Hispeed en NMBS in september 2009 een reeks maatregelen
genomen om de kwaliteit van de Beneluxlijn te verhogen. Zo zijn Belgische
locomotieven vervangen voor moderne TRAXX-locomotieven. Daarnaast worden de
storingsgevoelige stuurrijtuigen niet meer ingezet en is een aantal optimalisaties
in het logistieke proces doorgevoerd. Ook wordt extra materieel ingezet om
beter de keertijden in Brussel en Amsterdam te kunnen halen. In oktober 2009
is de punctualiteit mede door deze maatregelen duidelijk verbeterd.
Gebruik OV-jaarkaart in Fyra Amsterdam–Rotterdam
NS Hispeed rijdt sinds 7 september 2009 met Fyra-treinen tussen Amsterdam
en Rotterdam. Elke reiziger die met deze trein wil rijden, is volgens de algemene
voorwaarden van NS Hispeed verplicht een toeslag te betalen.
De in het Algemeen Overleg van 11 november jl. genoemde OV-jaarkaart
wordt aangeboden door NS Reizigers. Zodra een reiziger een OV-jaarkaart aanschaft
krijgt hij of zij te maken met vervoervoorwaarden van NS Reizigers.
Hierin staat dat deze kaart geldig is op het geboden vervoer per trein, zoals
vastgelegd in de NS-Reisplanner met uitzondering van Thalys en HST (High Speed
Train). Ik begrijp dat dit tot verwarring kan leiden. Ik heb daarom aan NS
Reizigers gevraagd of zij aan haar voorwaarden wil toevoegen dat deze uitzondering
ook geldt voor de Fyra-treinen.
Geraamde kosten EMC-problematiek
Ten slotte heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de kosten
die voortvloeien uit de EMC-problematiek. Ik ben op dit moment hierover in
gesprek met Infraspeed en NS. Om dit onderhandelingsproces niet te beïnvloeden
kan ik op dit moment geen nadere mededelingen doen over deze kosten. Het gaat
hier om een ordegrootte van tientallen miljoenen euro’s. Bij de toezending
van de volgende voortgangsrapportage zal ik u hierover nader informeren.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings