22 026
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs en Utrecht–Arnhem–Duitse grens

nr. 307
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 november 2009

Tijdens het Algemeen Overleg van woensdag 11 november 2009 heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren omtrent een klacht over de dienstverlening op de Beneluxlijn Amsterdam-Brussel en het gebruik van de OV-jaarkaart in de Fyra-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam.

Kwaliteit dienstverlening Beneluxtrein

De klachten die dhr. Roemer tijdens het Algemeen Overleg noemde, betreffen de kwaliteit van de dienstverlening op de Beneluxlijn in augustus 2009. Ik heb de betreffende klachten overgedragen aan vervoerder NS Hispeed, met het verzoek de klachten van deze reizigers van een volwaardige reactie te voorzien.

Zoals ik in mijn brief van 10 november 2009 (22 026, nr. 305) heb gemeld, hebben NS Hispeed en NMBS in september 2009 een reeks maatregelen genomen om de kwaliteit van de Beneluxlijn te verhogen. Zo zijn Belgische locomotieven vervangen voor moderne TRAXX-locomotieven. Daarnaast worden de storingsgevoelige stuurrijtuigen niet meer ingezet en is een aantal optimalisaties in het logistieke proces doorgevoerd. Ook wordt extra materieel ingezet om beter de keertijden in Brussel en Amsterdam te kunnen halen. In oktober 2009 is de punctualiteit mede door deze maatregelen duidelijk verbeterd.

Gebruik OV-jaarkaart in Fyra Amsterdam–Rotterdam

NS Hispeed rijdt sinds 7 september 2009 met Fyra-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Elke reiziger die met deze trein wil rijden, is volgens de algemene voorwaarden van NS Hispeed verplicht een toeslag te betalen.

De in het Algemeen Overleg van 11 november jl. genoemde OV-jaarkaart wordt aangeboden door NS Reizigers. Zodra een reiziger een OV-jaarkaart aanschaft krijgt hij of zij te maken met vervoervoorwaarden van NS Reizigers. Hierin staat dat deze kaart geldig is op het geboden vervoer per trein, zoals vastgelegd in de NS-Reisplanner met uitzondering van Thalys en HST (High Speed Train). Ik begrijp dat dit tot verwarring kan leiden. Ik heb daarom aan NS Reizigers gevraagd of zij aan haar voorwaarden wil toevoegen dat deze uitzondering ook geldt voor de Fyra-treinen.

Geraamde kosten EMC-problematiek

Ten slotte heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de kosten die voortvloeien uit de EMC-problematiek. Ik ben op dit moment hierover in gesprek met Infraspeed en NS. Om dit onderhandelingsproces niet te beïnvloeden kan ik op dit moment geen nadere mededelingen doen over deze kosten. Het gaat hier om een ordegrootte van tientallen miljoenen euro’s. Bij de toezending van de volgende voortgangsrapportage zal ik u hierover nader informeren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Naar boven