nr. 293
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 april 2009
Hierbij bied ik u het vierentwintigste voortgangsrapport (VGR 24) HSL-Zuid
aan.1 Het rapport behandelt de verslagperiode
1 juli 2008 tot en met 31 december 2008.
In de afgelopen maanden is er bij meerdere gelegenheden overleg geweest
met uw Kamer over de voortgang van de HSL-Zuid.
Naar aanleiding van een vertrouwelijke brief over de positie van HSA heeft
op 17 december 2008 vertrouwelijk overleg met uw Kamer plaatsgevonden.
Vervolgens heb ik u bij brief van 30 januari 2009 (kenmerk 22 026,
nr. 288) geïnformeerd over het door mij afgesloten Memorandum van
Overeenstemming met NS/HSA en u tevens geïnformeerd over de stand van
zaken rond de infrastructuur en het vervoer. Vervolgens is er op 4 februari
2009 en op 17 februari 2009 (Kamerstukken 22 026, nrs. 291
en 292) met uw Kamer over deze zaken overleg gevoerd.
Ik zal mij in deze brief beperken tot een weergave van de laatste stand
van zaken.
1 Stand van zaken infrastructuur
Zoals ik u al eerder schetste vormt de implementatie van ERTMS een complexe,
omvangrijke en risicovolle kwestie. ERTMS is nog niet stabiel en in Europa
moet er nog veel gebeuren om dit goed onder controle te krijgen. Nederland
en België vervullen hierbij een voortrekkersrol.
Op de HSL-Zuid bevinden we ons in een fase waarbij infrastructuur en materieel
worden geïntegreerd. Daartoe wordt getest. Nadat enkele storingen werden
geconstateerd, heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat – uit het oogpunt
van veiligheid – aan ProRail geadviseerd de infrastructuur tijdelijk
buiten dienst te stellen. Het gevolg hiervan was dat enige tijd geen testritten
zijn uitgevoerd.
Vanaf eind maart is de infrastructuur weer vrijgegeven onder ERTMS level
1 en level 2 en kan HSA verder gaan met de activiteiten die zullen leiden
tot de voorgenomen start van het tijdelijke vervoer komende zomer.
Het geplande testprogramma voor de Thalys is inmiddels op enkele onderdelen
na uitgevoerd. Enkele (her)testen, waaronder de drukgolftesten en de vervolgtesten
ERTMS, zullen vanaf week 16 worden uitgevoerd. Op dit moment heeft HSA nog
geen zicht op eventuele gevolgen voor de streefdatum voor de start van het
hogesnelheidsvervoer in december 2009.
Om meer duidelijkheid te verkrijgen over de oorzaken van de storingen
bij het testen is in overleg tussen Infraspeed, de Inspectie Verkeer en Waterstaat
en ProRail besloten een nadere analyse te laten uitvoeren naar het integrale
veiligheidssysteem. De analyse is ook er op gericht voor de toekomst meer
zekerheid te bieden op het terrein van bedrijfszekerheid, beschikbaarheid
en punctualiteit. Overigens beletten deze werkzaamheden de voortgang van het
testprogramma niet.
2 Stand van zaken vervoer
Mij is door HSA gemeld dat er ten aanzien van het tijdelijke vervoer na
aanpassingen in de software van de TRAXX locomotief opnieuw voortgang wordt
geboekt bij de voorbereiding van de start van het commerciële vervoer
op het noordelijke tracé.
Vooralsnog gaat HSA er van uit dat deze start van het vervoer, zoals ik
u reeds in het Algemeen Overleg met uw Kamer van 4 februari 2009 meldde,
niet voor de zomer van 2009 verwacht moet worden.
Ten aanzien van het grensoverschrijdende vervoer met hoge snelheid bericht
HSA mij dat het testprogramma van de Thalys deels bevredigend verloopt. Er
zullen nieuwe testen gepland worden en daarna dient nog een aantal stappen
gezet te worden voordat het integraal proefbedrijf van start kan gaan. Op
dit moment heb ik geen nieuwe informatie over de planning van de start van
het hogesnelheidsvervoer met de Thalys.
3 Onderzoek naar terugvalopties
Hoewel er op dit moment nog geen directe aanleiding voor is, laat ik een
extern onderzoek doen naar terugvalopties op het terrein van het materieel
en van het beveiligingssysteem. Ik verwacht in mei 2009 over de resultaten
van dit onderzoek te beschikken en zal u hierover dan informeren.
4 Stand van zaken risicoreservering
In de verslagperiode van VGR 24 is het beroep (50% waarde) dat
nog moet worden gedaan op de risicoreservering toegenomen van € 15
mln naar € 24 mln. Voor de Betuweroute is het beroep teruggelopen
als gevolg van de gewijzigde omstandigheden rond de ERTMS-problematiek.
Dat levert het volgende beeld op van de naar verwachting nog aan de risicoreservering
te onttrekken middelen.
| 90%
waarde | 50% waarde |
---|
Betuweroute | 3 mln | 2 mln |
HSL-Zuid | 41
mln | 24 mln |
Totaal | 44 mln | 26 mln |
Per einde van de verslagperiode was in de risicoreservering nog een ruimte
van € 76 mln. De lopende ontwikkelingen in beide projecten zijn
voor mij aanleiding om deze ruimte van € 76 mln te handhaven.
In de risicoreservering wordt geen rekening gehouden met vervoersrisico’s.
Deze worden wél meegenomen in de integrale risico inventarisaties ten
aanzien van de planning.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings