Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 april 2023
Hierbij stuur ik u het verslag van de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport Raad (OJCS-Raad)
voor het onderdeel onderwijs die op 7 maart 2023 plaatsvond en waar ikzelf aan deelnam.
Onderwijs was het enige onderdeel van de Raad dat plaatsvond; voor de onderdelen jeugd,
sport en cultuur zal om deze reden geen verslag volgen.
Mede namens de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf
Raadsconclusies vaardigheden en competenties voor de groene transitie
De Raad heeft unaniem Raadsconclusies aangenomen over vaardigheden en competenties
voor de groene transitie. Dit voorstel was een initiatief van het Zweeds voorzitterschap
en nodigt lidstaten uit om, afhankelijk van hun nationale context, hun onderwijssystemen
te blijven ontwikkelen richting relevante vaardigheden en competenties voor de groene
transitie.
Bij het voorstel hebben Polen en Hongarije, net zoals bij eerdere voorstellen, een
stemverklaring ingediend over hun interpretatie van het begrip gender.
Beleidsdebat over het lerarentekort
Hoewel ten tijde van het schrijven van de Geannoteerde Agenda geen discussienotitie
beschikbaar was, betrof het onderwerp van het beleidsdebat conform de in de Geannoteerde
Agenda uitgesproken verwachting het lerarentekort. Aan lidstaten is gevraagd in te
gaan op het lerarentekort als gezamenlijk Europees probleem, te reflecteren op de
uitdagingen die in Europees verband kunnen worden opgepakt, en om aan te geven hoe
de Europese Onderwijsruimte het beste kan bijdragen aan het aantrekken, opleiden en
behouden van goede leraren.
Lidstaten gaven aan dat zij hechten aan het belang van dit onderwerp en de uitwisseling
hierover binnen de EU. België, later gesteund door andere lidstaten, verzocht om een
Europees «Jaar van de Leraar». Ook benoemden veel andere lidstaten het belang van
de status van het lerarenberoep, de financiële waardering ervan en het beperken van
administratieve lasten voor leraren. Met betrekking tot de rol van de Europese Unie
gaven lidstaten aan het uitwisselen goede voorbeelden en het bevorderen van mobiliteit
om het beroep aantrekkelijker te maken van belang te vinden.
Nederland heeft aangegeven in te zetten op innovatie van het onderwijs en op regionale
samenwerking tussen scholen en met lerarenopleidingen. Ook heeft Nederland aangegeven
dat de EU het probleem van het lerarentekort goed in kaart kan brengen, zoals middels
een Europees dashboard.
De Commissie benadrukte dat het lerarentekort een gezamenlijk probleem en prioriteit
voor de Europese Unie is. Zij acht het van belang om lidstaten te ondersteunen om
het lerarentekort het hoofd te bieden. Zij is voornemens dit te doen via o.a. het
innovatieprogramma binnen Erasmus+, het European School Innovation Platform en een
Europese prijs voor innovatief onderwijs. Daarnaast zal de Commissie de mobiliteit
van leerkrachten bevorderen door hen (via het Erasmus+-programma) meer mogelijkheden
te bieden om in het buitenland te werken.
Diversen
European Day of Authors
Dit is een initiatief van de Commissie om Europese literatuur te bevorderen en om
een Europese dimensie toe te kennen aan de nationale maatregelen ten behoeve van leesbevordering.
Deze dag heeft plaatsgevonden op 27 maart jl. Op deze dag hebben schrijvers scholen
bezocht om zo jonge lezers te ontmoeten en heeft een conferentie over Europese literatuur
plaatsgevonden in Sofia, Bulgarije. Eurocommissaris Gabriel gaf tijdens de Raad aan
aanwezig te zullen zijn tijdens de conferentie.
Verschillende lidstaten gaven aan het initiatief te verwelkomen aangezien zij het
van belang achten om meer aandacht aan literatuur en lezen binnen de Europese Unie
te schenken en om zich in te spannen voor het vergroten van de bekendheid van Europese
schrijvers.