21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 396 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 april 2023

Hierbij stuur ik u het verslag van de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport Raad (OJCS-Raad) voor het onderdeel onderwijs die op 7 maart 2023 plaatsvond en waar ikzelf aan deelnam. Onderwijs was het enige onderdeel van de Raad dat plaatsvond; voor de onderdelen jeugd, sport en cultuur zal om deze reden geen verslag volgen.

Mede namens de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs,

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

Raadsconclusies vaardigheden en competenties voor de groene transitie

De Raad heeft unaniem Raadsconclusies aangenomen over vaardigheden en competenties voor de groene transitie. Dit voorstel was een initiatief van het Zweeds voorzitterschap en nodigt lidstaten uit om, afhankelijk van hun nationale context, hun onderwijssystemen te blijven ontwikkelen richting relevante vaardigheden en competenties voor de groene transitie.

Bij het voorstel hebben Polen en Hongarije, net zoals bij eerdere voorstellen, een stemverklaring ingediend over hun interpretatie van het begrip gender.

Beleidsdebat over het lerarentekort

Hoewel ten tijde van het schrijven van de Geannoteerde Agenda geen discussienotitie beschikbaar was, betrof het onderwerp van het beleidsdebat conform de in de Geannoteerde Agenda uitgesproken verwachting het lerarentekort. Aan lidstaten is gevraagd in te gaan op het lerarentekort als gezamenlijk Europees probleem, te reflecteren op de uitdagingen die in Europees verband kunnen worden opgepakt, en om aan te geven hoe de Europese Onderwijsruimte het beste kan bijdragen aan het aantrekken, opleiden en behouden van goede leraren.

Lidstaten gaven aan dat zij hechten aan het belang van dit onderwerp en de uitwisseling hierover binnen de EU. België, later gesteund door andere lidstaten, verzocht om een Europees «Jaar van de Leraar». Ook benoemden veel andere lidstaten het belang van de status van het lerarenberoep, de financiële waardering ervan en het beperken van administratieve lasten voor leraren. Met betrekking tot de rol van de Europese Unie gaven lidstaten aan het uitwisselen goede voorbeelden en het bevorderen van mobiliteit om het beroep aantrekkelijker te maken van belang te vinden.

Nederland heeft aangegeven in te zetten op innovatie van het onderwijs en op regionale samenwerking tussen scholen en met lerarenopleidingen. Ook heeft Nederland aangegeven dat de EU het probleem van het lerarentekort goed in kaart kan brengen, zoals middels een Europees dashboard.

De Commissie benadrukte dat het lerarentekort een gezamenlijk probleem en prioriteit voor de Europese Unie is. Zij acht het van belang om lidstaten te ondersteunen om het lerarentekort het hoofd te bieden. Zij is voornemens dit te doen via o.a. het innovatieprogramma binnen Erasmus+, het European School Innovation Platform en een Europese prijs voor innovatief onderwijs. Daarnaast zal de Commissie de mobiliteit van leerkrachten bevorderen door hen (via het Erasmus+-programma) meer mogelijkheden te bieden om in het buitenland te werken.

Diversen

European Day of Authors

Dit is een initiatief van de Commissie om Europese literatuur te bevorderen en om een Europese dimensie toe te kennen aan de nationale maatregelen ten behoeve van leesbevordering. Deze dag heeft plaatsgevonden op 27 maart jl. Op deze dag hebben schrijvers scholen bezocht om zo jonge lezers te ontmoeten en heeft een conferentie over Europese literatuur plaatsgevonden in Sofia, Bulgarije. Eurocommissaris Gabriel gaf tijdens de Raad aan aanwezig te zullen zijn tijdens de conferentie.

Verschillende lidstaten gaven aan het initiatief te verwelkomen aangezien zij het van belang achten om meer aandacht aan literatuur en lezen binnen de Europese Unie te schenken en om zich in te spannen voor het vergroten van de bekendheid van Europese schrijvers.

Naar boven