nr. 35
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2004
Hierbij bied ik u voor het Algemeen Overleg van 19 mei 2004 mijn
annotaties aan bij de voorlopige agenda van de EU-Raad (Jeugd) van 28 mei
2004 te Brussel.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
C. I. J. M. Ross-van Dorp
ANNOTATIES BIJ DE VOORLOPIGE AGENDA VAN DE EU JEUGDRAAD
VAN 28 MEI 2004 TE BRUSSEL
[...]
Agendapunt 10: Ontwerpresolutie over sociale integratie
van jongeren
– Aanneming
doc. 9178/04 JEUN 33 EDUC 104 SOC 223
Toelichting
In het Witboek Jeugd is een van de pijlers de horizontale werking van
het jeugdaspect. Dit houdt in dat op die beleidsterreinen waar jeugd van belang
is, jeugd op de agenda moet worden gezet en dat daar waar mogelijk samenwerking
tot stand moet worden gebracht tussen de beleidsterreinen.
Ter uitvoering van deze pijler van het Witboek Jeugd heeft de Raadswerkgroep
Jeugd al een advies uitgebracht over informeel leren aan het Onderwijscomité
en over jeugdwerkeloosheid en jeugdwerkgelegenheid aan het Werkgelegenheidscomité.
Deze resolutie vraagt aandacht voor de sociale integratie van jongeren.
Opgeroepen wordt om op ieder niveau (Europees, nationaal, regionaal, lokaal)
een grotere samenhang, coördinatie en samenwerking te hebben bij het
uitwerken van sociale beleidsmaatregelen, vooral ten aanzien van de jeugdsector.
Daarbij moeten kansarme jongeren speciale aandacht krijgen om ervoor te zorgen
dat zij deelnemen aan het onderwijsstelsel en een goede overgang kunnen maken
van school naar werk. Ook wordt aandacht gevraagd voor het belang van niet-
en informeel leren als aanvulling op het onderwijs (het formele leren) en
op het belang van deelname van jongeren aan vrijwilligersactiviteiten.
Karakterbespreking
Aanneming.
Inzet
Nederland hecht veel belang aan de sociale integratie van jongeren. De
resolutie sluit aan bij het Nederlandse beleid en bij de EU-activiteiten op
het terrein van armoede en sociale uitsluiting. Nederland kan dus instemmen
met de tekst.
Agendapunt 11: Ontwerpverklaring van de Raad en de vertegenwoordigers
van de regeringen van de lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, betreffende
racisme en onverdraagzaamheid met betrekking tot jongeren
– Aanneming
doc. 9180/04 JEUN 34 EDUC 105 SOC 224 RAXEN 4
Toelichting
Ook deze ontwerpverklaring is een nadere uitwerking van de pijler van
het EU-Witboek Jeugd om het jeugdaspect op andere beleidsterreinen onder de
aandacht te brengen (de horizontale werking van het jeugdaspect).
Deze verklaring vraagt de lidstaten en de Commissie om bijzondere aandacht
te besteden aan de bestrijding van racisme en onverdraagzaamheid met betrekking
tot jongeren. Dit vergt specifieke maatregelen die erop moeten
zijn gericht om niet alleen racisme en onverdraagzaamheid onder jongeren te
bestrijden maar ook jongeren zelf een bijdrage te laten leveren aan de bestrijding
ervan. In het EU-programma Jeugd zal het thema een van de prioriteiten zijn
in 2005. Ook zal de EU-brede bewustmakingscampagne betreffende diversiteit
en antidiscriminatie, getiteld «Voor diversiteit – tegen discriminatie»,
zich in 2005 toespitsen op jongeren. Lidstaten wordt gevraagd om in voorkomend
geval in programma's en activiteiten ter bestrijding van racisme en onverdraagzaamheid
ook concrete maatregelen ten aanzien van jongeren op te nemen. Eind 2005 vindt
een evaluatie plaats van alle activiteiten en maatregelen en de daarbij geboekte
vorderingen.
Karakterbespreking
Aanneming.
Agendapunt 13: Mededeling van de Commissie: Naar een actief
burgerschap: cultuur en verscheidenheid in Europa bevorderen door programma's
voor jeugd, cultuur, de audiovisuele sector en participatie van de burger
– eerste discussie
docs. 7352/04 JEUN 17 CULT 20 AUDIO 10 SOC 126
9182/04 JEUN 35 EDUC 106 SOC 225
9183/04 JEUN 36 EDUC 108 SOC 226
Toelichting
Ten aanzien van het Jeugdprogramma: de commissie heeft de uitkomsten van
alle consultaties en evaluaties op een goede wijze in het voorstel verwerkt.
Het is een werkbaar en uitvoerbaar programma waar behoefte aan is vanuit het
veld, met ruimte voor nieuwe instrumenten en waarbij de sterke punten van
het huidige programma overeind zijn gebleven. Het nieuwe programma en de doelstellingen
van het Witboek Jeugd sluiten goed bij elkaar aan.
Het voorstel gaat in op de belangrijkste uitkomsten van de evaluatie van
het huidige jeugdprogramma in Nederland:
– verander niet te veel aan het programma, in principe is het goed
opgezet
– zorg voor meer flexibiliteit
– breng het programma zo dicht mogelijk bij de gebruikers.
Voorts acht Nederland het van belang dat er tussen het Jeugdprogramma
en de relevante onderwijsprogramma's een goede samenwerking mogelijk is, waar
het deels dezelfde doelgroep betreft.