21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 318 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 november 2019

Hierbij zend ik u, mede namens de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, de geannoteerde agenda voor de Onderwijs-, Jeugd-, Cultuur- en Sportraad (OJCS-Raad) voor wat betreft het onderdeel cultuur. De OJCS-Raad zal op 21 en 22 november 2019 plaatsvinden in Brussel onder Fins voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie.

In de bijlage worden de onderwerpen nader toegelicht en treft u per onderwerp het doel van de Raadsbehandeling, de inhoud van het onderwerp, de inzet van Nederland en een indicatie van het krachtenveld aan. Daarnaast sturen we u ook informatie over de onderhandelingen over het nieuwe Erasmus+ en Creative Europe programma en de stand van zaken van de implementatie van de herziene Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn.

Ik wijs u erop dat, zoals te doen gebruikelijk, over de definitieve standpuntbepaling van Nederland nog afstemming in de ministerraad zal plaatsvinden.

Namens Nederland zal de plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger de OJCS-Raad (Cultuur) bijwonen op 21 november.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

GEANNOTEERDE AGENDA OJCS-RAAD 21 en 22 NOVEMBER 2019

Cultuur – donderdag 21 november

Voor het cultuurdeel tijdens de Raad staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

  • Voorstel Resolutie over cultuur en duurzame ontwikkeling

  • Beleidsdebat over het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector

  • Any Other Business (AOB)-punten:

    • o Nominatie van Tartu als Culturele Hoofdstad van Europa in 2024

    • o Oostenrijkse nominatie voor Culturele Hoofdstad van Europa in 2024

    • o Teruggave van cultuurgoederen

    • o Auteursrechtrichtlijn

Voorstel Resolutie over cultuur en duurzame ontwikkeling

Doel Raadsbehandeling

Beoogd wordt de resolutie over de culturele dimensie van duurzame ontwikkeling aan te nemen.

Inhoud

In deze resolutie spreken de lidstaten hun steun uit voor het verwezenlijken van duurzame ontwikkeling en de daarbij horende Sustainable Development Goals (SDG’s). Het doel van de resolutie is het versterken van de rol van cultuur in duurzame ontwikkeling. Er wordt een proces gestart dat zal leiden tot een EU actieplan. Het EU actieplan zal complementair zijn aan de Nieuwe Agenda voor Cultuur van de Commissie en het Werkplan voor Cultuur van de Raad.

De Raad vraagt via deze resolutie aan de Europese Commissie een EU actieplan te ontwikkelen, dat geïntegreerd kan worden in de EU implementatie strategie van de 2030 Agenda. Het actieplan moet gebaseerd zijn op de uitkomsten van een uitwisselingsgroep van lidstaten die via de open coördinatiemethode (OCM) werken. Deze OCM-groep zal aanbevelingen doen op basis van de aanpak in de lidstaten om de bijdrage van cultuur aan het behalen van de SDG’s te maximaliseren.

Inzet Nederland

De algemene strekking van de resolutie wat betreft het inzetten van cultuur voor het bevorderen van duurzame ontwikkeling en het behalen van de SDG’s sluit goed aan bij het Nederlandse beleid. Nederland vindt duurzame ontwikkeling een belangrijk onderwerp en denkt dat cultuur een bijdrage kan leveren aan een duurzame samenleving. De bijdrage van cultuur aan de SDG’s is niet gespecificeerd, terwijl de overtuiging is dat cultuur wel degelijk meerwaarde heeft. Via een OCM-groep en een EU actieplan zal worden getracht de bijdrage van cultuur aan duurzame ontwikkeling in de EU duidelijker voor het voetlicht te krijgen.

Bij de huidige versie van de tekst zoals opgesteld door het voorzitterschap heeft Nederland nog zorgen wat betreft subsidiariteit. Samen met een aantal likeminded landen probeert Nederland ervoor te zorgen dat de tekst wordt aangepast.

Indicatie krachtenveld Raad

Over het algemeen onderstrepen lidstaten aandacht voor het belang van cultuur in duurzame ontwikkeling, er zijn echter nog zorgen over subsidiariteit. Beleidsdebat over het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector.

Voor het cultuurdeel staat een beleidsdebat over het concurrentievermogen van de Europese audiovisuele sector geagendeerd. Twee vragen staan centraal: (1) Wat zijn de belangrijkste uitdagingen in de audiovisuele sector zowel op nationaal als op EU niveau; wat zijn de belangrijkste sterke punten van deze sector? (2) Welke beleidsmaatregelen zou de EU kunnen nemen om de audiovisuele sector op mondiaal niveau duurzaam te versterken?

Net als andere lidstaten hecht Nederland belang aan een sterke nationale audiovisuele sector. De grootste uitdaging blijft de zichtbaarheid van lokale content in het grote internationale aanbod. Nederland zal wijzen op het belang van culturele diversiteit, storytelling en de uitwisseling van lokale content tussen de lidstaten. Het is belangrijk dat de lidstaten blijven samenwerken op het gebied van innovatie, productie en distributie van audiovisueel aanbod voor het bereiken van een zo groot mogelijk publiek.

Any Other Business (AOB)-punten:

  • Nominatie van Tartu als Culturele Hoofdstad van Europa in 2024: de Estse delegatie zal de Raad informeren over de nominatie van Tartu als Culturele Hoofdstad van Europa in 2024.

  • Oostenrijkse nominatie voor Culturele Hoofdstad van Europa in 2024: de Oostenrijkse delegatie zal de Raad informeren over de stad die zij nomineren als Culturele Hoofdstad van Europa in 2024.

  • Teruggave van cultuurgoederen: de Bulgaarse delegatie zal een presentatie geven over een goed voorbeeld van teruggave van cultuurgoederen.

  • Auteursrechtrichtlijn: de Franse delegatie zal een punt maken over een grote digitale speler die uit bezwaar tegen het pers-uitgeversrecht in de nieuwe Auteursrechtrichtlijn in Frankrijk alleen nog maar hyperlinks opneemt naar nieuwsartikelen van persuitgevers.

Voortgang onderhandelingen Erasmus+ en Creative Europe

Voor zowel het nieuwe Erasmus+-programma als het Creative Europe-programma zijn in september 2019 de trilogen van start gegaan. Voor beide programma’s heeft een eerste triloog plaatsgevonden en volgen er dit jaar nog twee. Deze onderhandelingen gaan over de inhoud van de programma’s. De onderhandelingen over het budget van beide programma’s maken geen onderdeel uit van de trilogen, deze vallen onder de horizontale MFK-onderhandelingen.

Stand van zaken Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn

De Raad van State heeft een advies uitgebracht op het wetsvoorstel tot implementatie van richtlijn 2018/1808/EU, de richtlijn die de Audiovisuele Mediadiensten Richtlijn wijzigt. Het nader rapport wordt momenteel opgesteld met het oog op spoedige indiening bij uw Kamer.

Naar boven