21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport

Nr. 270 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 februari 2017

Hierbij stuur ik u, mede namens de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, het verslag van de Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport Raad (OJCS-Raad) van 17 februari jl. Voor wat betreft de Raadsconclusies over het investeren in de jongeren van Europa, stuur ik de brief met instemming van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

Raadsconclusies «Investeren in de jongeren van Europa, vooral met betrekking tot het Europees solidariteitskorps»

De Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over het pakket «Investeren in de Jongeren van Europa» (extranetnummer 6340/17) dat in december 2016 door de Commissie is gepubliceerd.1 Met deze Raadsconclusies heeft de Raad gereageerd op het pakket van drie mededelingen dat de Commissie in december jl. presenteerde. Daarnaast heeft de Raad ook richting gegeven aan de werkzaamheden van de Commissie voor de tweede fase van het Europees Solidariteitskorps. De Raadsconclusies geven hiermee gevolg aan de brede oproep van lidstaten om, via het nog te verwachten wetgevend voorstel, meer informatie over de verdere implementatie en over inbedding van het Solidariteitscorps te ontvangen.

De Raadsconclusies zijn zonder discussie aangenomen.

Raadsconclusies «Inclusie in diversiteit met het oog op hoogwaardig onderwijs voor iedereen»

De Raad heeft Raadsconclusies aangenomen over «Inclusie in Diversiteit» (extranetnummer 6356/17). De Raadsconclusies onderstrepen het belang van inclusief hoogwaardig onderwijs voor iedereen. Daarnaast is het ook van belang dat alle lerenden met sociale, burgerschaps- en interculturele vaardigheden worden toegerust en dat burgerschap versterkt en bevorderd wordt.

De Raadsconclusies zijn zonder discussie aangenomen.

Beleidsdebat Europees Semester «De bijdrage van onderwijs en opleiding tot sociale cohesie en de bevordering van gemeenschappelijke Europese waarden in de context van het Europees Semester 2017»

Tijdens de Raad heeft er een gedachtewisseling plaatsgevonden in het kader van het Europees Semester (extranetnummer 5740/17). Doel van het debat was kernboodschappen te kunnen formuleren namens de onderwijsministers aan de Europese Raad in het kader van het Europees Semester. In het licht van de op groei gerichte focus van het Europees Semester kwamen zowel de rol van onderwijs ten behoeve van economische groei als de rol van onderwijs ten behoeve van het bevorderen van sociale cohesie en Europese waarden aan bod. Uit de interventies van de verschillende Ministers kwam duidelijk naar voren dat cohesie, inclusie en kansengelijkheid hoog op de politieke agenda staan in veel EU-lidstaten. Een aantal lidstaten noemde specifiek het belang van burgerschap en waarden, met inbegrip van respect voor diversiteit.

Onderwijs speelt een sleutelrol om enerzijds groei en anderzijds sociale inclusie te realiseren, daarbij geflankeerd door sociale en economische beleidsmaatregelen. Hierbij benadrukten lidstaten dat, door duurzame investeringen in onderwijs, het potentieel en de vaardigheden van alle jongeren zouden moeten worden aangeboord voor hun latere toegang tot de arbeidsmarkt.

In het debat werd ook onderstreept dat het van belang is om aandacht te hebben voor de continue professionele ontwikkeling van leraren en specifieke begeleiding van jongeren die buiten de boot dreigen te vallen. Een aantal lidstaten verwees in die context naar de onlangs verschenen PISA-studie die onder andere ook aantoont dat verbetering in lidstaten mogelijk is om sociale marginalisering tegen te gaan.2

Nederland heeft aangegeven dat onderwijs een belangrijke rol speelt bij het bevorderen van sociale inclusie, burgerschap en gedeelde waarden, en ook bij de sociaal-economische ontwikkeling en inclusiviteit. Dit vergt duurzame investeringen in en modernisering van de onderwijsstelsels, het aanleren van basisvaardigheden en een soepele overgang van onderwijs naar werk. Nederland stelde verder dat burgerschapsonderwijs moet worden versterkt en verwees naar de onlangs verschenen Kamerbrief over de versterking van het burgerschapsonderwijs.3

Nederland stelde dat EU samenwerking wederzijds leren mogelijk maakt en vindt dat de basis voor samenwerking in Europa op het terrein van onderwijs. Verder heeft Nederland aangegeven nationale hervormingen door middel van het Europese financieringsprogramma Erasmus+ te ondersteunen. Deze steun is waardevol en zou ook in de nieuwe programmaperiode na 2020 moeten worden voortgezet.

Overige zaken

De delegatie uit Cyprus heeft aandacht gevraagd voor een Ministeriële Conferentie die Cyprus als voorzitter van de Raad van Europa op 22 en 23 maart a.s. organiseert in Nicosia (extranetnummer 5861/17). Er zullen drie hoofdthema’s worden behandeld: het tegengaan van radicalisering, het bevorderen van inclusieve samenlevingen en onderwijs voor vluchtelingen. Eurocommissaris Navracsics zal de conferentie bijwonen.

Na afloop van de Raad heeft er een informeel lunchdebat plaatsgevonden waarbij onderwijsministers van gedachten hebben gewisseld over de onderwijsdimensie van het bredere pakket gericht op het investeren in jongeren.4


X Noot
1

COM (2016) 940 – mededeling Investeren in de jongeren van Europa

COM (2016) 941 – mededeling Onderwijs verbeteren en moderniseren

COM (2016) 942 – mededeling Europees solidariteitscorps

X Noot
2

Bijlage bij Kamerstuk 34 550 VIII, nr. 99

X Noot
3

Kamerstuk 34 550 VIII, nr. 125

X Noot
4

COM(2016)940 – mededeling Investeren in de jongeren van Europa

COM (2016) 941 – mededeling Onderwijs verbeteren en moderniseren

COM (2016) 942 – mededeling Europees solidariteitscorps

Naar boven