Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den haag, 18 november 2011
Op 13 en 14 oktober jl. vond in Krakau (Polen) de Informele EU-Sportraad plaats. Bijgaand bied ik u het door de Nederlandse
delegatie opgestelde verslag van deze bijeenkomst aan.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E. I. Schippers
VERSLAG INFORMELE EU SPORTRAAD KRAKAU (POLEN) OP 13 EN 14 OKTOBER 2011
Donderdag 13 oktober
Match fixing in de sport
De Poolse Minister van Sport, Giersz, geeft aan dat het Pools Voorzitterschap met de agendering van dit punt een vervolg wil
geven op het groenboek over Online Gambling van Eurocommissaris Barnier. De Commissie komt begin volgend jaar met een studie over hoe de strijd tegen match fixing gereguleerd
is in de lidstaten.
Commissaris Vassiliou vindt het belangrijk dat in dit dossier alle stakeholders (Raad, Europese Commissie en Europees Parlement
(EP) gezamenlijk optrekken. Het EP heeft onlangs een rapport uitgebracht over de noodzaak tot aanpak van deze problematiek.
Het EP zal de Commissie vragen om te komen met een voorstel om illegaal wedden en match fixing op te nemen in akkoorden met
derde landen. Ook heeft de Raad van Europa recent een resolutie over match fixing aangenomen.
Lidstaten zijn het met het Voorzitterschap eens dat het probleem van match fixing een mondiaal probleem is dat vraagt om een
krachtig politiek signaal en een internationale aanpak. Het Voorzitterschap wil nu al Raadsconclusies over dit onderwerp opstellen
om te bespreken in de komende Sportraad van 29 november. Lidstaten vinden echter ook dat eerst de aanbevelingen van de expertgroep
Good Governance over een mogelijke Europa-brede aanpak van dit probleem (medio 2012) en de studie van de Commissie (publicatie begin 2012)
moeten worden afgewacht, alvorens Raadsconclusies kunnen worden opgesteld. Daarnaast zijn er twee stromingen over de aanpak
van dit probleem: lidstaten die veel specifieke sportwetgeving hebben zijn voorstander van harmonisatie van wet- en regelgeving
en het formuleren van een specifieke strafrechtelijke bepaling; lidstaten met een autonome sector (zoals Nederland) zijn hier
huiverig voor, omdat match fixing uit veel verschillende aspecten bestaat die al in verschillende nationale wetten en regels
geadresseerd worden.
Vrijdag 14 oktober
Sport en economie
Minister Giersz licht dit punt toe. Grote sportevenementen hebben hun impact op de economie, maar lang niet altijd is helder
hoe groot deze is. Presentaties van o.m. de Universiteit van Warschau en de Warschaw School of Economics, gaan over recente onderzoeken op dit vlak. Zo is er een impact assessment gedaan naar de invloed van UEFA Euro 2012 op bijvoorbeeld
transport en mobiliteit, verbetering van de leefomgeving en bijdrage aan de Poolse economie.
Commissaris Vassiliou meldt dat sport waarschijnlijk een subprogramma in het Education Europe-Erasmus for All programma krijgt. Het gaat om geoormerkt geld dat uitsluitend bedoeld is voor sport. Het budget zal niet bestemd worden voor
de financiering van professionele activiteiten van de sector, maar voor de breedtesport en voor activiteiten die een duidelijke
meerwaarde hebben en niet op nationaal niveau aangepakt kunnen worden. Op 23 november van dit jaar wordt bekend of de Commissie
daadwerkelijk besluit tot het instellen van een sub-programma voor sport en voor welke doelen het ingezet gaat worden.
Een aantal lidstaten is blij dat er een apart subprogramma komt voor sport en steunen het plan om het structuurfonds in te
zetten voor sportdoeleinden. Er zijn lidstaten, waaronder Nederland, die positief staan ten opzichte van een geoormerkt sportbudget,
mits dit niet impliceert dat de EU-begroting stijgt en het geld besteed wordt aan doelen die een meerwaarde hebben ten opzichte
van het nationale sportbeleid. Er zijn ook lidstaten die tegen een EU-sportbudget zijn, omdat zij geen meerwaarde zien in
EU-subsidies voor sportactiviteiten. Het nationale sportbeleid is in hun ogen afdoende.