21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 469 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 maart 2014

In het AO Transportraad van 28 november 2013 (Kamerstuk 21 501-33, nr. 459) heb ik toegezegd uw Kamer tussentijds te zullen informeren over de ontwikkelingen op het terrein van de Duitse tolplannen.

Op 26 februari 2014 heb ik over dit onderwerp gesproken met mijn Duitse collega Dobrint, van het federale verkeersministerie. Ik heb daarbij mijn zorg uitgesproken over het Duitse plan om een heffing in te voeren voor buitenlandse personenauto’s en over de mogelijk negatieve gevolgen voor Nederlandse automobilisten.

In Duitsland ligt nog geen concreet voorstel voor, al wordt in 2014 een wetsvoorstel verwacht. Uitgangspunt is een systeem naar analogie van het Oostenrijkse model voor een jaarlijks vignet, met mogelijk een keuze voor een vignet van tien dagen. Benadrukt wordt de bijdrage die met het vignet geleverd wordt aan de instandhouding van de Duitse infrastructuur.

Duitse voertuigen zullen naar verwachting gecompenseerd worden via de Duitse motorrijtuigenbelasting (KfZ-Steuer). Indien echter op grond van milieukenmerken van een voertuig de prijs van het vignet gedifferentieerd wordt, zal dit voordeel ook aan buitenlandse voertuigen met die kenmerken worden verstrekt. Ik heb met mijn Duitse collega afgesproken in gesprek te blijven over dit onderwerp, zodat Nederland tijdig op de hoogte is van het verwachte wetsvoorstel en de Nederlandse zorgen daarbij onder de aandacht van mijn Duitse collega blijven.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven