21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 453 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2013

Bijgaand doe ik het verslag toekomen van de Telecomraad van 5 december 2013.

Tijdens deze Raad heeft een eerste oriënterend debat plaatsgevonden over de ontwerpverordening over de interne markt voor elektronische communicatie.

Het Litouwse EU-voorzitterschap heeft verder de voortgangsrapportages gepresenteerd over de ontwerprichtlijn netwerk- en informatiebeveiliging en de ontwerpverordening kostenreductie aanleg breedband.

Onder het punt diversen heeft het voorzitterschap de Raad geïnformeerd over de voortgang van de onderhandelingen met het Europees Parlement over de ontwerpverordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten.

Ook heeft het voorzitterschap het bereikte akkoord met het Europees Parlement over de verordening inzake de richtsnoeren trans-Europese telecommunicatienetwerken toegelicht.

Het inkomende Griekse EU-voorzitterschap (januari-juni 2014) heeft zijn werkprogramma op het terrein van telecom en ICT gepresenteerd.

De eerstvolgende Telecomraad is op 6 juni 2014.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

VERSLAG TELECOMRAAD 5 DECEMBER 2013

Interne markt voor elektronische communicatie

Verordening interne markt voor elektronische communicatie

Tijdens de Raad heeft een eerste oriënterend debat plaatsgevonden over de ontwerpverordening over de interne markt voor elektronische communicatie.

Dit voorstel is op 11 september jl. door de Europese Commissie, op voorstel van Eurocommissaris Kroes, gepresenteerd. Het voorstel bevat een aantal maatregelen om de totstandkoming van een Europese interne markt voor telecommunicatie te bevorderen. Het gaat daarbij met name om een EU-machtiging voor Europese elektronische aanbieders, meer harmonisatie van het spectrumbeleid en marktregulering, verdere verlaging en uiteindelijk afschaffing van de roamingkosten, versterken van de rechten van de eindgebruikers en het borgen van netneutraliteit op Europees niveau.

Tijdens het debat gaven de lidstaten de punten aan die voor hen in de verdere onderhandelingen van belang zijn.

De meeste lidstaten, waaronder Nederland, gaven aan de doelstelling van de ontwerpverordening te steunen om te komen tot meer harmonisatie en coördinatie van het beleid om zo de interne telecommarkt te versterken. Veel lidstaten, waaronder Nederland, gaven aan de voorstellen voor extra bescherming van de eindgebruikers te ondersteunen. Een aantal lidstaten maakt zich daarbij wel zorgen over de lagere eisen van consumentenbescherming in het voorstel dan thans in hun eigen lidstaat het geval is en pleitte daarom voor minimumharmonisatie in plaats van maximumharmonisatie zoals door de Europese Commissie wordt voorgesteld.

Nederland gaf aan een sterk voorstander te zijn van het voorstel om netneutraliteit op Europees niveau te regelen. Daarbij gaf Nederland, conform de wens van uw Kamer, aan dat goed moet worden gewaarborgd dat gespecialiseerde diensten het open internet niet kunnen wegdrukken of ondermijnen. Een meerderheid van de lidstaten steunde ook het voorstel voor netneutraliteit maar merkte ook op dat de details van het voorstel nadere uitwerking behoeven.

Vrijwel alle lidstaten, waaronder Nederland, gaven aan zo snel mogelijk tot afschaffing van de roamingkosten te willen komen, maar verschilden van mening met de Europese Commissie over de wijze waarop dat gerealiseerd moet worden. Het voorliggende voorstel creëert volgens veel lidstaten rechtsonzekerheid bij de mobiele aanbieders, omdat de huidige roamingverordening net van kracht is geworden waardoor zij hoge investeringskosten moeten maken.

Nederland gaf aan de Europese Commissie te steunen in haar streven naar meer harmonisatie op het gebied van spectrumbeleid en marktregulering. Daarbij gaf Nederland wel aan dat zij onder andere meer ziet in een versterking van de samenwerking van nationale toezichthouders op Europees niveau. Diverse lidstaten benadrukten dat de nationale bevoegdheden van de lidstaten op het spectrumbeleid niet aangetast mogen worden en spraken zich uit tegen de uitbreiding van de vetobevoegdheden van de Europese Commissie op dit terrein. Wel stonden veel lidstaten welwillend tegenover het idee om het spectrumbeleid beter te coördineren en veilingen van het spectrum zo mogelijk beter te synchroniseren.

Tevens benadrukte Nederland in de Raad dat toegangsregulering ook nodig is in een markt met slechts twee netwerken. Alternatieve aanbieders zijn volgens Nederland nodig om de concurrentie op peil te houden. De suggestie van de Europese Commissie dat twee snelle netwerken voldoende zouden kunnen zijn («two is enough»), moet wat Nederland betreft uit het voorstel geschrapt worden. Met name de kleinere lidstaten hebben ook het belang van behoud van voldoende concurrentie onderstreept. Zij vrezen dat het bevorderen van consolidatie zal leiden tot oligopolies en afname van de concurrentie en innovatie. Kleinere spelers zijn naar hun mening belangrijk voor de versterking van de concurrentiekracht en innovatie.

De Europese Commissie verzocht de Raad, conform de conclusies van de Europese Raad op 24/25 oktober jl., om spoedige voortgang met het voorstel te maken. De Europese Commissie streeft ernaar om voor de Europese verkiezingen van mei 2014 een gemeenschappelijk standpunt te hebben. Nederland heeft het huidige en inkomende voorzitterschap en andere lidstaten opgeroepen om het voorstel voortvarend, maar zorgvuldig, in Raadsverband verder te behandelen en waar nodig te komen met constructieve alternatieven. Veel andere lidstaten gaven aan de tijd te willen nemen voor een zorgvuldige bestudering van het voorstel.

Het Europees Parlement zal zijn positie naar verwachting in april 2014 bepalen.

Andere aspecten digitale interne markt

Er is naar aanleiding van de conclusies van de Europese Raad op 24/25 oktober jl. ook van gedachten gewisseld over andere aspecten van de digitale interne markt, zoals cloudcomputing en «big data». De vraag die voorlag is welke rol de Europese Unie bij de verdere ontwikkeling van deze aspecten zou moeten hebben.

De Europese Raad op 24/25 oktober jl. heeft geconcludeerd dat er diverse strategieën zijn, zoals «big data» en cloud computing, die een belangrijke rol als katalysator voor productiviteit en betere diensten kunnen spelen.

Nederland heeft aangegeven dat de digitale interne markt meer is dan de interne markt voor telecommunicatie. De Digitale Agenda gaat wat Nederland betreft vooral over de economische kansen op die telecominfrastructuur. Veel lidstaten, waaronder Nederland, gaven aan een verdere ontwikkeling van de digitale economie van belang te vinden. Aan een nieuw EU-regelgevend kader voor cloud computing en «big data» hadden de meeste lidstaten geen behoefte. Cloud computing, «big data» en digitale platfora zijn trends die allemaal min of meer zijn voortgekomen uit de ontwikkeling van het internet. Nederland meent dat het in algemene zin nodig is om de huidige regelgevende kaders goed tegen het licht van deze ontwikkelingen te houden en waar nodig te moderniseren. Een paar lidstaten gaven aan behoefte te hebben aan een kader met minimale voorschriften en normen voor «big data» en cloud computing.

Ook benadrukten enkele lidstaten het belang van privacy en veiligheid zodat bedrijven en consumenten vertrouwen hebben en de digitale interne markt zich verder kan ontwikkelen. Enkele lidstaten stelden verder dat goede praktijken inzake cloud computing en big data tussen de lidstaten uitgewisseld zouden moeten worden. Diverse lidstaten benadrukten verder dat digitale vaardigheden versterkt moeten worden door middel van opleidingen ter versterking van de digitale economie.

Voortgangsrapportage Richtlijn netwerk- en informatiebeveiliging

Het voorzitterschap presenteerde de voortgangsrapportage over de ontwerprichtlijn netwerk- en informatiebeveiliging. Er was geen discussie voorzien.

De onderhandelingen over het voorstel zullen in Raadsverband onder Grieks voorzitterschap worden voortgezet. Het Europees Parlement zal waarschijnlijk zijn positie over dit voorstel eind januari 2014 bepalen.

U zult door mijn collega van V&J, conform de afspraken die zijn gemaakt naar aanleiding van het AO Behandelvoorbehoud over de richtlijn netwerk- en informatiebeveiliging op 24 april 2013 (Kamerstuk 22 112, nr. 1629), nader geïnformeerd worden over de voortgang van de onderhandelingen inzake de ontwerprichtlijn netwerk- en informatiebeveiliging.

Voortgangsrapportage verordening kostenreductie aanleg breedband

Het voorzitterschap presenteerde de voortgangsrapportage over de ontwerpverordening kostenreductie aanleg breedband. Er was geen discussie voorzien.

De onderhandelingen over het voorstel zullen in Raadsverband onder Grieks voorzitterschap worden voortgezet. Het Europees Parlement heeft zijn positie over dit voorstel op 28 november jl. bepaald. Zowel het Europees Parlement als de Raad streven naar de omzetting van de verordening in een richtlijn. Het streven van het inkomende voorzitterschap is om de eerste lezing van het voorstel voor de Europese verkiezingen (mei 2014) af te ronden.

Diversen

Verordening elektronische identificatie en vertrouwensdiensten

Het voorzitterschap heeft verslag gedaan van de eerste triloog met het Europees Parlement op 26 november jl. over de ontwerpverordening elektronische identificatie en vertrouwensdiensten. Op 16 december zal de tweede triloog plaatsvinden met het Europees Parlement. Het streven is om de onderhandelingen over dit voorstel, dat deel uitmaakt van de Single Market Act I, voor de Europese verkiezingen (mei 2014) af te ronden.

Verordening over de richtsnoeren voor trans-Europese telecommunicatienetwerken

Het voorzitterschap heeft het akkoord toegelicht dat op 5 november jl. is bereikt tussen het Europees Parlement en de Raad over de ontwerpverordening over de richtsnoeren voor trans-Europese telecommunicatienetwerken onder de Connecting Europe Facility.

De Raad nam kennis van het bereikte akkoord en dit akkoord zal op korte termijn, na bekrachtiging door het Europees Parlement, ook bekrachtigd worden door de Raad.

Werkprogramma Grieks voorzitterschap

Het inkomende Griekse voorzitterschap (januari-juni 2014) heeft zijn werkprogramma op het gebied van telecom en ICT gepresenteerd. Het streven van het Griekse voorzitterschap is om de onderhandelingen over de verordening elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor de Europese verkiezingen (mei 2014) af te ronden. Ook streeft het voorzitterschap naar een afronding van de eerste lezing inzake de ontwerpverordening kostenreductie aanlegbreedband. Verder zal het Griekse voorzitterschap voortgang maken met de onderhandelingen over de ontwerpverordening interne markt voor elektronische communicatie, de ontwerprichtlijn netwerk- en informatiebeveiliging en de ontwerprichtlijn toegankelijkheid overheidswebsites.

Naar boven