21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 405 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 januari 2013

Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, het verslag toekomen van de Transportraad van 20 december 2012.

Het Cypriotisch Voorzitterschap rondde een algemene oriëntatie van de Raad af over het voorstel voor een nieuwe richtlijn voor de APK. Voor de onderwerpen Verordening inzake de implementatie en exploitatie van de Europese satellietnavigatiesystemen (Galileo en EGNOS) en Verordening «Connecting Europe Facility» zijn voortgangsrapportages besproken. Ten aanzien van het extern EU luchtvaartbeleid zijn Raadsconclusies aangenomen. Ook heeft de Raad ingestemd met een luchtvaartakkoord EU-Israël. Onder diversenpunten zijn de onderwerpen ETS in de luchtvaart en zwavel in zeevaartbrandstof aan de orde geweest. Ook is een toelichting gegeven op het werkprogramma van het aantredende Ierse voorzitterschap.

De volgende Transportraad zal plaatsvinden op 11 maart.

Na afloop van de Transportraad tekenden België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland het kader capaciteitstoewijzing voor de spoorgoederencorridors Antwerpen/Rotterdam-Genua en Rotterdam-Antwerpen-Luxemburg-Lyon/Basel. U bent hierover reeds geïnformeerd in de brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu d.d. 20 december 2012.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Verslag van de EU Transportraad d.d. 20 december 2012 in Brussel

Verordening betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

De Raad rondde een algemene oriëntatie af over het voorstel voor een Verordening betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens. Het voorstel waarover overeenstemming is bereikt wijkt beduidend af van het oorspronkelijke Commissievoorstel. De meest in het oog lopende wijzigingen ten opzichte van de eerdere voorstellen betreffen:

  • er is geen sprake meer van een verordening, maar van een richtlijn;

  • de minimale Europese frequentie (4-2-2-2) is lager dan de huidige Nederlandse frequentie (4-2-2-1);

  • aanhangwagens, caravans en motoren, scooters etc. worden niet onder de APK-plicht gebracht;

  • het Nederlandse systeem van garagekeuringen kan behouden blijven.

Gezien alle aanpassingen kon Nederland instemmen met de algemene oriëntatie. De bereikte algemene oriëntatie is de basis voor de onderhandelingen met het Europees Parlement. Deze zullen in de loop van dit jaar starten.

De richtlijn stelt minimumeisen vast: de lidstaten kunnen er zelf voor kiezen om strengere APK-eisen te stellen. Tegelijkertijd wordt met de richtlijn een serieuze stap in de richting van wederzijdse erkenning van APK-bewijzen gezet: de opleidingseisen voor inspecteurs, voorschriften voor keuringsstations en aanbevolen keuringsmethoden worden in belangrijke mate geharmoniseerd.

Verordening inzake de implementatie en exploitatie van de Europese satellietnavigatiesystemen (Galileo en EGNOS)

In de Verordening inzake de implementatie en exploitatie van de Europese satellietnavigatiesystemen (Galileo en EGNOS) wordt het bestuurlijk en financieel model voor de verdere ontwikkeling van Galileo en EGNOS vastgelegd. Tijdens de Transportraad kwam een voortgangsverslag van de onderhandelingen met het Europees Parlement aan de orde. Deze onderhandelingen verlopen voorspoedig en naar verwachting zal onder het Ierse voorzitterschap in de eerste helft van 2013 overeenstemming kunnen worden bereikt.

Verordening ter vaststelling van de «Connecting Europe Facility»

In de Verordening voor de «Connecting Europe Facility» (CEF) worden de financiële spelregels vastgelegd voor de EU-steun aan de realisering van de trans-Europese netwerken voor vervoer, energie en telecommunicatie. Er was in de Transportraad van juni 2012 reeds een algemene oriëntatie afgerond. Tijdens de Transportraad van december is een voortgangsrapportage besproken. Daarbij werd gewezen op de relatie die er is met de lopende onderhandelingen over het Meerjarige Financieel Kader voor het budget dat voor CEF beschikbaar zal zijn. Ook het Europees Parlement is inmiddels aan de behandeling van het voorstel voor CEF begonnen, een advies wordt naar verwachting in februari 2013 afgerond.

Mededeling van de Commissie over het externe luchtvaartbeleid van de EU

De Raad nam conclusies aan over de mededeling extern luchtvaartbeleid. In deze mededeling worden de hoofdlijnen geschetst die kunnen dienen als basis voor een toekomstig Europees extern luchtvaartbeleid. De Raadsconclusies doen aanbevelingen aan de Commissie ten aanzien van het afronden van de huidige mandaten en het verder invullen van het gemeenschappelijk Europees luchtruim om tot een daadwerkelijk geïntegreerde luchtvaartmarkt te komen.

Luchtvaartovereenkomst tussen de EU en Israël

Zonder discussie is het voorstel aangenomen tot ondertekening en voorlopige toepassing van de Euro-Mediterrane Luchtvaartovereenkomst tussen de Europese Unie en haar lidstaten enerzijds, en de Staat Israël anderzijds. Over de overeenkomst is zo’n drie jaar onderhandeld. De overeenkomst voorziet in afspraken over onder meer veiligheid, openstelling van de luchtvaartmarkt en een gelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappijen.

Diversenpunten

Onder het agendapunt «diversen» gaf de Commissie informatie over haar werkzaamheden op het gebied van ETS in de luchtvaart. Gezien de voortgang van de onderhandelingen in ICAO-verband, heeft de Commissie de ETS-verplichtingen voor vluchten van en naar landen buiten de Europese Economische Ruimte voor één jaar uitgesteld om een concrete bijdrage te leveren aan een constructief proces richting het ICAO Assemblee van september 2013.

Frankrijk bracht het onderwerp van de zwaveleisen in zeevaartbrandstof aan de orde. Hoewel het land de doelstelling om te komen tot emissiereductie steunt, maakt het zich zorgen over de kosten en beschikbaarheid van brandstof met een laag zwavelgehalte per 2015 en wijst het op het ontbreken van voldoende betrouwbare technologische oplossingen. Frankrijk vreest dat de sector de stijgende kosten niet zal kunnen dragen, waardoor «modal backshift» dreigt (vervoer van goederen over de weg i.p.v. over water). Frankrijk stelt voor om in overleg tussen Commissie en de lidstaten te zoeken naar praktische oplossingen. Nederland heeft aangegeven de internationaal overeengekomen zwaveleisen te ondersteunen, inclusief de datum van inwerkingtreding. Tegelijkertijd ontvangt ook Nederland signalen dat er zorgen zijn over de haalbaarheid, daarom heeft Nederland het Franse idee ondersteund tot overleg om tot praktische oplossingen te komen. Onder het Ierse voorzitterschap zal dit onderwerp nader worden uitgewerkt.

Tenslotte gaf het aantredende Ierse voorzitterschap een korte toelichting op het werkprogramma. Hoofdprioriteiten zijn (1) TEN-T en CEF, (2) luchthavenpakket en (3) 4e spoorpakket.

Naar boven