21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie

Nr. 392 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 november 2012

Hierbij doe ik u, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, het verslag toekomen van de Transportraad van 29 oktober 2012. De volgende Transportraad zal plaatsvinden in Brussel op 21 december met eventueel uitloop naar 22 december.

Het Cypriotisch Voorzitterschap bereikte een algemene oriëntatie over de richtlijnen havenstaatcontrole en de verantwoordelijkheden vlaggenstaat, gericht op naleving en handhaving van al eerder in EU-recht opgenomen bepalingen uit het Maritiem Arbeidsverdrag. Een algemene oriëntatie werd tevens bereikt over het voorstel tot wijziging van de verordening betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van slots op luchthavens in de Europese Unie. Het voorstel voor de ondertekening van een overeenkomst voor de samenwerking tussen de Europese Unie en Eurocontrol werd zonder discussie aangenomen. Een politiek akkoord werd bereikt over de herziening van de verordening inzake de digitale tachograaf.

Het oriënterend debat over het voorstel betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens bracht uiteenlopende standpunten naar voren, waarbij ik de bezwaren van ons land naar voren heb gebracht. Onder diversenpunten zijn uiteenlopende onderwerpen aan de orde geweest, waaronder ETS in de luchtvaart.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Verslag van de Transportraad d.d. 29 oktober 2012 in Luxemburg.

Richtlijn havenstaatcontrole en richtlijn verantwoordelijkheden vlaggenstaat met betrekking tot handhaving richtlijn maritieme arbeid

De Raad bereikte een algemene oriëntatie over de voorstellen tot wijziging van de richtlijn havenstaatcontrole en voor de richtlijn verantwoordelijkheden vlaggenstaat met betrekking tot handhaving richtlijn maritieme arbeid.

Beide voorstellen hebben tot doel om binnen de EU te komen tot een uniforme naleving en handhaving van het internationaal Maritiem Arbeidsverdrag. Daarmee dragen zij bij aan zowel de verbetering van de arbeidsomstandigheden van zeevarenden als de verbetering van het mondiale level playing field in de scheepvaart. Enkele zuidelijke lidstaten namen het woord om steun aan het voorstel nader toe te lichten.

In de eerste helft van 2013 zijn in het EP stemmingen voorzien over beide ontwerp-richtlijnen. Als de EP-besluiten afwijken van de algemene oriëntatie die nu in de Raad is bereikt, zullen onderhandelingen volgen tussen EP, Raad en Commissie om tot een akkoord te komen.

Verordening betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van slots op luchthavens in de Europese Unie

De Raad bereikte tevens een algemene oriëntatie over het voorstel tot wijziging van de verordening betreffende gemeenschappelijke regels voor de toewijzing van slots op luchthavens in de Europese Unie. Het voorstel is een volgende stap in de liberalisering van het luchtverkeer en zal naar verwachting leiden tot een efficiënter gebruik van de schaarse capaciteit op luchthavens.

Diverse lidstaten hadden op onderdelen wensen tot aanpassing van het voorstel. Discussiepunten waren onder andere «secondary trading», het optioneel maken van het opleggen van sancties en het verstrekken van informatie rechtstreeks aan de network manager. Het Voorzitterschap heeft een compromistekst opgesteld waarbij de punten die voor Nederland essentieel zijn, o.a. de definitie van een slotsserie en de zogenaamde «use-it-or-lose-it regel», op gewenste wijze zijn geregeld: 5 slots vormen een serie en de 80/20 regel blijft behouden. Staatssecretaris Atsma heeft zijn steun uitgesproken voor de compromistekst, hierin is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen ten aanzien van «secondary trading» die met voldoende waarborgen is omgeven dat handel niet onnodig wordt belemmerd.

Aan het einde van dit jaar is in het EP stemming voorzien over deze ontwerp-richtlijn. Als het EP-besluit afwijkt van de algemene oriëntatie die nu in de Raad is bereikt, zullen onderhandelingen volgen tussen EP, Raad en Commissie om tot een akkoord te komen.

Overeenkomst EU-Eurocontrol

Het voorstel voor de ondertekening en de voorlopige toepassing van de Overeenkomst waarbij een algemeen kader wordt gecreëerd voor versterkte samenwerking tussen de Europese Unie en de Europese Organisatie voor de veiligheid van de luchtvaart (Eurocontrol) werd zonder discussie aangenomen. De afspraken die worden vastgesteld leveren een bijdrage aan de implementatie van de Single European Sky.

Verordening inzake de digitale tachograaf

De Raad bereikte een politiek akkoord over de herziening van de verordening inzake de digitale tachograaf. De tekst van het politiek akkoord stemt overeen met de tekst waarover in juni jl. reeds een algemene oriëntatie werd vastgesteld.

Commissaris voor Transport Siim Kallas sprak zijn teleurstelling uit over het – naar zijn mening – gebrek aan ambitie in de Raad. Enkele elementen van het oorspronkelijke voorstel, zoals de versnelde invoeringsdatum en de integratie van de bestuurderskaart en het rijbewijs, zijn bij de behandeling in de Raad verloren gegaan. Eén lidstaat heeft niet ingestemd met het politiek akkoord.

Enkele lidstaten gaven commentaar op amendementen die het Europees Parlement over de verordening heeft aangenomen. Het betreft punten die ook in ons land gevoelig liggen zoals de verplichting om al voortuigen vanaf 2,8 ton te voorzien van een digitale tachograaf. Commissaris Kallas gaf aan dat de Commissie op dit punt de mening van de Raad deelt en de grens bij 3,5 ton wil leggen. Wat Nederland betreft wordt vastgehouden aan het politieke akkoord op dit punt en zal ook de de integratie van de bestuurderskaart en het rijbewijs geen doorgang vinden. De onderhandelingen met het Europees Parlement zullen nu starten.

Periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

Er heeft een oriënterend debat plaatsgevonden over het voorstel betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40-EG.

De Cypriotische Voorzitter onderstreepte dat de voorstellen van de Europese Commissie passen in het kader van de verkeersveiligheidsstrategie om het aantal verkeersdoden op Europese wegen tot 2020 met 50% terug te dringen. Het doel is om kwetsbare weggebruikers beter te beschermen, de keurings- en opleidingseisen te harmoniseren, gegevensuitwisseling tussen de lidstaten te verbeteren en de uitstoot door slecht onderhouden motorvoertuigen te verminderen. Commissaris Kallas sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de wegen in Europa alleen maar veiliger kunnen worden als de voertuigen die erop rijden veilig zijn en zich in goede technische staat bevinden.

Ik heb in mijn interventie mijn ernstige bedenkingen tegen de voorstellen naar voren gebracht, in het bijzonder omdat ze hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven met zich meebrengen en weinig bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Ik heb tevens aangegeven dat de voorstellen in Nederland veel commotie veroorzaken. Als positieve elementen uit de voorstellen heb ik genoemd de effectieve aanpak van fraude en verdere harmonisatie van de keuringseisen en -methoden. Ik heb een dringend beroep op de Commissie gedaan om de voorstellen te bezien.

De meningen van de overige lidstaten over de voorstellen lopen zeer uiteen. Een aantal lidstaten juicht de voorstellen van harte toe terwijl andere lidstaten zeer kritisch zijn. In ieder geval geeft een grote meerderheid van de lidstaten de voorkeur aan een richtlijn in plaats van een verordening om zo meer flexibiliteit te hebben. Veel lidstaten hebben bezwaren tegen de voorgestelde frequentie van de APK-keuringen en de uitbreiding naar nieuwe voertuigcategorieën.

In reactie op alle bezwaren merkte Commissaris Kallas op dat de Commissie zich in het vervolg van de besprekingen flexibel zal opstellen, maar dat voor hem vast staat dat er iets moet gebeuren om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Diversenpunten

Onder het agendapunt «diversen» gaf de Commissie informatie over haar werkzaamheden op het gebied van ETS in de luchtvaart. Er is goede voortgang binnen ICAO-verband richting een gemeenschappelijk raamwerk voor marktconforme maatregelen. Commissaris Kallas sprak echter ook zijn zorgen uit over de toenemende internationale weerstand tegen het Europese ETS luchtvaart. Staatssecretaris Atsma wees in zijn interventie op de spanning tussen enerzijds het zoeken naar een mondiale oplossing in ICAO-verband en anderzijds het omgaan met handhavingsvraagstukken in afwachting van de resultaten in ICAO-verband.

Verder gaf de Voorzitter onder het agendapunt «diversen» korte terugmeldingen van een conferentie over geïntegreerd maritiem beleid, een luchtvaarttop over het gemeenschappelijk Europees luchtruim, een informele bijeenkomst van de ministers van Vervoer en Telecommunicatie in juli 2012 en de 4e Europese dag van de verkeersveiligheid. Ook kwam de verslechterde relatie met Rusland op vervoersgebied aan de orde waarbij de Commissie de lidstaten opriep om transparant te zijn in hun bilaterale contacten met Rusland.

Duitsland bracht het onderwerp van de brandstofgeur in vliegtuigen aan de orde, waarbij geconcludeerd werd dat het probleem blijvende aandacht van EASA heeft. Oostenrijk deed kort verslag van een wereldcongres over ITS.

Naar boven