Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 mei 2012
Hierbij informeer ik u, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
over de laatste ontwikkelingen op de dossiers die zullen worden behandeld tijdens
de EU Transportraad van 7 juni 2012.
Ten aanzien van het voorstel voor een verordening inzake geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op Europese luchthavens
zullen enkele nog openstaande punten aan de Raad worden voorgelegd. Het betreft onder
meer de reikwijdte van de toezichthoudende rol van de Europese Commissie bij de uitvoering
van de verordening.
Over het voorstel voor een verordening voor het instellen van de
Connecting Europe Faciliteit
(CEF) zal in de Raad onder meer nog worden gesproken over de percentages voor co-financiering,
in het bijzonder voor de aanleg van wegen. Voor Nederland is het principe van co-modaliteit
hierbij een belangrijk uitgangspunt.
Op het voorstel voor een verordening inzake de implementatie en exploitatie van de Europese satellietnavigatiesystemen (Galileo en EGNOS) is de verwachting dat de Raad hierover zonder verdere discussie
een partiële algemene oriëntatie zal kunnen bereiken.
De voortgangsrapportage inzake de omzetting van verschillende onderdelen van het Maritiem Arbeidsverdrag (MAV) in EU regelgeving zal ter kennisneming aan de Raad worden voorgelegd. Een debat hierover
is in dit stadium van de onderhandelingen niet voorzien.
Het beleidsdebat over het Blue Belt Pilot Project zal worden gevoerd aan de hand van drie vragen van het Voorzitterschap. De inzet
is om de resultaten die in het kader van dit proefproject zijn geboekt structureel
in te bedden in het maritieme beleid van de EU, met als doel om te komen tot een Europese
Maritieme Ruimte zonder Grenzen. Ik zal in het debat mijn steun uitspreken voor dit
doel.
Op verzoek van de Europese Commissie is besloten om een extra diversenpunt aan de
agenda van de Raad toe te voegen over implementatie van de Europese Elektronische Tolservice (EETS). Het EETS concept heeft tot doel om er voor te zorgen dat voertuigen in het wegverkeer
met één registratievoorziening en met één contract door alle toldomeinen in de EU
kunnen rijden. Nederland heeft geen toldomeinen die onder de EETS vallen en zal net
als verschillende andere lidstaten in oktober 2012 kunnen voldoen aan de verplichtingen
uit de richtlijn betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingsystemen.
Ondanks het feit dat de meeste lidstaten naar verwachting op tijd aan hun verplichtingen
kunnen voldoen, is de EETS daarmee nog niet operationeel. In de praktijk blijken service
providers van toldomeinen nog altijd verschillende eisen te stellen, waardoor er onvoldoende
harmonisatie plaatsvindt.
Andere diversenpunten op de agenda van de Transportraad van 7 juni 2012 zijn informatie
van de Commissie over een eind maart gehouden seminar over piraterij, informatie van de Cypriotische delegatie over het programma van het inkomende EU Voorzitterschap (tweede helft 2012) en zoals al in de geannoteerde agenda gemeld een laatste stand
van zaken in het dossier ETS luchtvaart.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus